ההורות בעידן המודרני חווה אתגרים שלא הכירה בעבר ונמצאת בתהליך מתמשך של הגדרה מחודשת. השינויים המהירים והתכופים, השפע, הנגישות לידע בלחיצת כפתור, שבירת המוסכמות, השינויים בחלוקת התפקידים המסורתיים במשפחה והתובענות ההולכת וגדלה של עולם העבודה - כל אלה הם רק חלק ממאפייני העידן שבו אנו חיים, והם הופכים את משימת ההורות למורכבת ומאתגרת מתמיד. יותר מאי פעם הורים מתקשים כיום למצוא את המצפן ההורי הערכי שלהם ולנווט את ספינת משפחתם בהתאם למצפן זה.



שלא כמו תחומים אחרים, בכל הקשור לתפקיד החשוב ביותר שלנו, ההורות, אנחנו לא מקבלים הדרכה והכוונה מקצועית. החברה הישראלית מקדישה מעט מאוד, אם בכלל, להקניית ידע, הדרכה וליווי להורים כיצד לנהל את המשפחה שהם הקימו ולחנך את הילדים באופן נכון וראוי.



אם נבחן, לדוגמה, את ההיבט הטכנולוגי־דיגיטלי של הסוגיה, נבין עד כמה זקוקים היום ההורים להדרכה ולסיוע. הפער העצום בין ההורים לילדיהם בעידן של שפע התכנים הנגישים בסלולר ובטלוויזיה רק הולך וגדל. ההורים נמנעים פעמים רבות מלהתערב במרחב הווירטואלי שבו ילדיהם מבלים את מרבית זמנם, בעוד הילדים, ובעיקר המתבגרים, מכונסים בעולמם הדיגיטלי ובאופן טבעי נוטים ליטול דוגמה ומופת ממה שהם רואים על המסכים המתעתעים. ההשלכות של תהליך זה על החברה הן לעתים הרסניות, והנוכחות ההורית חיונית כאן יותר מתמיד.



מומחים כבר קבעו שערעור המנהיגות והסמכות ההורית בימינו הוא בעל השלכות שליליות רבות על החברה ועל הילדים, והוא גם המקור לחלק ניכר מבעיות הפשיעה, האלימות והשימוש בסמים ובאלכוהול בגילים יותר ויותר צעירים. אך כיצד מצופה מההורים לפתח את כישורי המנהיגות בכוחות עצמם בלי שצוידו בכלים המתאימים?



היום (ראשון) יתקיים במשכן לאמנויות הבמה באשדוד הכנס הארצי הראשון בנושא אתגרי ההורות בעידן הפוסט־מודרני. הכנס יעסוק בסוגיות מרכזיות, כמו האינטרנט בחיי הילדים ואתגרי המשפחה החדשה, וישתתפו בו מיטב המומחים בארץ בתחום. צו השעה מורה למדינת ישראל לקדם מדיניות ממוקדת משפחה, אשר תבוא לידי ביטוי, בין היתר, באמצעות חקיקה והקצאת משאבים ממוסדים לליווי של הורים, תמיכה בהם והדרכתם בתפקידם ההורי המגדל.



לא אחת, כאשר אני נשאלת מדוע אנחנו, ברשות העירונית למאבק בהתמכרויות ובאלימות באשדוד, מקדישים כל כך הרבה זמן ואמצעים להנחיית והדרכת הורים, התשובה שלי היא שלהורים יש תפקיד חשוב במניעה של תופעות בלתי רצויות, כמו שימוש בחומרים פסיכו־אקטיביים או אלימות. המניעה מתחילה כבר מתקופת ההריון ונמשכת לאורך כל החיים, ומקומנו הוא לחזק את ההורים, כי אין תחליף להורים בתפקידם המגדל, גם בהקשר של מניעה.



ההורות היא המקצוע והתפקיד החשובים ביותר שנמלא בחיינו. משימת ההורות, שהייתה בעבר אינטואיטיבית וברורה, הפכה להיות סוג של מיומנות וירטואוזית שיש ללמוד. למרות הקשיים האדירים שבפניהם ניצבים היום הורים צעירים, אנו דורשים מהם להיות מעורבים, לנהל שיח מתמיד עם הילדים ולא להתבייש להיכנס למרחב הפרטי שלהם, בין אם מדובר בחדרם הפרטי ובין אם במרחב הדיגיטלי שבו הם משוטטים. חברה אשר תטפח הורות כזאת תזכה לילדים בריאים ובהמשך גם לאזרחים בריאים, ומכך תיהנה החברה הישראלית כולה. 



הכותבת היא סא"ל במיל', מנכ"לית הרשות העירונית למאבק בהתמכרויות ובאלימות – אשדוד