גורם ההפתעה אצל נשיא ארה”ב דונלד טראמפ כבר הפך מזמן לעניין שבשגרה. הסתבכות רודפת מעידה, מחדל רודף שערורייה, ומבוכה אוחזת בשולי ביזיון. וכך, בעוד התקשורת האמריקאית עסוקה עדיין בהסתבכות הנשיא בפרשת הדחתו של ראש ה־FBI ג’יימס קומי, נוחת על ראשה סקנדל טראמפיסטי חדש: דיווח ב"וושינגטון פוסט", שלפיו בפגישה בבית הלבן עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בשבוע שעבר, טראמפ העביר לו מידע סודי על מבצעי טרור מתוכננים של דאע”ש.



הפעם לא מדובר בסתם עוד מעידה של הנשיא. אי אפשר לומר שטראמפ עשה כאן מעשה שיכול אולי להתפרש כמאמץ מצדו להוכיח שהוא שואף לתת אופי חדש לכהונת הנשיא. ממש לא. טראמפ פשוט הפר כאן את אחד העקרונות המקודשים והמוקפדים ביותר שנשיא כפוף להם - שמירה על סודיות של מידע מודיעיני שמדינה ידידותית מעבירה לבית הלבן.



גם עיתוי הפרסום לא יכול היה להיות גרוע יותר מבחינתו של טראמפ. בעיצומה של חקירת ועדת סנאט על קשרים בין בכירים במטה הבחירות של טראמפ לבין גורמי ביון ברוסיה נחשף שטראמפ שיתף את מוסקבה במידע חסוי שארה”ב קיבלה ממדינה ידידותית. זו, אגב, בדיוק האשמה - הדלפת חומר סודי ומסווג - שטראמפ כמועמד לנשיא הטיח כל הזמן ביריבתו הילרי קלינטון ואף דרש לעצור אותה.



בדיוק כמו אחרי פיטוריו של ראש ה־FBI, ההכחשות, ניסיונות ההתחמקות וההסברים שהבית הלבן מפיץ במאמץ נואש להפריך את הדיווח ב"וושינגטון פוסט" רק מעצימים ומבליטים את ההסתבכות החדשה ומגחיכים עוד יותר את הנשיא. ובדומה לשערוריות קודמות, בסוף הנשיא עצמו מאשר את החשדות ומנסה להציג את התנהלותו הפגומה והבלתי אחראית כנכונה וכראויה.