הסכם הפסקת האש בדרום סוריה רע לממשלת ישראל וטוב למדינת ישראל. רע לממשלת הימין, כי מאז פרוץ המרד נגד בשאר אסד הייתה מדיניותה תמיכה בחשאי במורדים. הרעיון היה שנפילת אסד בידי ארגונים נתמכי סעודיה וארצות הברית תוביל להכרה מקומית ובינלאומית ברמת הגולן כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. רעיון שהיה חסר סיכוי מרגע לידתו.



כיום, אחרי שש שנים, מאות אלפי הרוגים ומיליון וחצי פליטים, המעורבות הקטנה בגבול סוריה יצרה בהסכמת המעצמות אזור חיץ, שבו שליטה של כוחות וארגונים שמתואמים עם ממשלת ישראל. האם אזור החיץ מבטיח הסכמה כלשהי לאחיזה בגולן כפי שביקש בנימין נתניהו מדונלד טראמפ? ממש לא. ההסכם בכלל מדבר על פיקוח רוסי. האם הוא מבטיח ביטחון לישובי הצפון או למדינת ישראל בכלל? ממש לא. ה־GPS שמוטמע בטילים לא יודע מה זה אזור חיץ.



ההחלטה וההסכמה על אזור החיץ היא מעין דז'ה וו להסכם הפסקת האש שנחתם אחרי מלחמת לבנון (החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם) ב־2006. ההחלטה קראה להפסקת אש בין הצדדים, להכנסת כוח או"ם, לפירוק המיליציות החמושות ושאר סעיפים שהיו אמורים להבטיח אזור חיץ. מאז חיזבאללה שולט בדרום לבנון. נראה כי הכוח העיקרי השולט כיום בדרום סוריה (צבא אסד בגיבוי חיזבאללה, איראן ורוסיה) יחלחל בהמשך לשטח, בדיוק כפי שחיזבאללה חלחל אז לדרום לבנון.



אומנם סגן הרמטכ"ל יאיר גולן אמר לעיתונאי אלון בן דוד ש"יש לנו יחסים מיוחדים עם השכנים", אבל במחילה, כבר היו לנו יחסים מיוחדים עם שכנים כמו צד"ל ואד"ל (יחידת הקישור ללבנון) ואגודות הכפרים והדחלאנים בעזה, ואיכשהו זה תמיד נגמר בבכי במקרה הטוב ובדם במקרה הגרוע. וכי מה יעשו ארגוני המורדים, "ידידי ישראל" החדשים? יקימו מדינה, ימתינו עד שאסד יוחלף או ינסו להשתלט על דמשק? ההיגיון המזרח תיכוני אומר שאיכשהו יגיעו להסדר עם דמשק.



אין צורך ברצף טריטוריאלי מטהרן לביירות כדי ליצור אזור השפעה אמיתי ומאיים, גם ללא ישיבה על הגדרות. איראן לא אמורה להעביר גייסות דרך המסדרון הזה, אלא לתגבר את היכולת הטילית והרקטית של סוריה וחיזבאללה. מסדרון צריך בשביל הנראות. השאלה האמיתית היא מה עושים מול היכולת הזאת שתשתקם בזמן הפסקת האש. ומה נעשה אם יוקמו מפעלי הרכבת טילים בלבנון או בסוריה? האם נפציץ בזמן הפסקת אש?



אומנם שר הביטחון אביגדור ליברמן מצהיר שישראל "תשמור על חופש פעולה צבאי", והרמטכ"ל גדי איזנקוט טוען כי "הרחקת איראן וצמצום ההשפעה שלה הוא אתגר לא פחות משמעותי מהבסת דאע"ש", אבל עדיין המהלך הדרמטי והנכון של ישראל הוא להצטרף פורמלית להפסקת האש. הן לארצות הברית והן לרוסיה יש אינטרס אמיתי בכך. לחיזבאללה ולסוריה יש אינטרס להגן על עצמן מאיומי ישראל בדבר תקיפה. זה ירגיע את הציבור בישראל, וכולם יהיו מאושרים. פרט לממשלת הימין.