ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא לקרב חייו, מבחינתו קרב על חייו. הוא הלהיט את גייסות הליכוד למסע נגד השמאל והתקשורת הרוצים להדיח אותו כביכול בדרך לא דמוקרטית. בניגוד לשומעיו, הוא יודע שזהו שקר. בראש מערכת החקירות ואכיפת החוק נגדו עומדים שני אנשים שהוא מינה, שדעתם על השמאל הישראלי כנראה דומה לשלו; היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט ומפכ”ל המשטרה רוני אלשיך. העד המרכזי בפרשות השחיתות לכאורה היה האיש הקרוב לו ביותר, איש סודו ארי הרו.



נתניהו כנראה בהלם. מאז נבחר בפעם האחרונה הוא ראה עצמו ככל יכול, כמי שיכול להשתלט על המערכת הפוליטית והתקשורת בזכות יכולת המניפולציה והדמגוגיה שלו. לו היה יכול, היה כנראה מעביר חוק להארכה בלתי מוגבלת של כהונתו, כפי שעשה הנשיא ארדואן בטורקיה. לפי הדיווחים ולהערכת הפרשנים, זה רק עניין של זמן עד שהמשטרה תמליץ על כתב אישום אחד לפחות נגד נתניהו. האפשרות של הגשת כתב אישום על ידי מנדלבליט היא סבירה, היות שהאיש שהיה מקורב של נתניהו נתן ידו להסכם עד מדינה.



גם טראמפ ישמח להסיט את האש



נתניהו מצוי בקרב של "תמות נפשי עם פלשתים"; יש שלוש דרכים להסיט את תשומת הלב הציבורית מההתפתחויות הצפויות: בחירות, תהליך שלום או היגררות לאלימות באזור. לצורך בחירות הוא זקוק להסכמת שותפיו הקואליציוניים, שיהססו אם לאפשר לו זאת שמא יינזקו בקלפי. לאלימות ולתהליך שלום יש שותפים יותר ריאליים. אין אפשרות שנתניהו בעצמו ייזום מהלך אלים, אך בהינתן הלבה הרותחת מכיוון עזה, הגדה המערבית ולבנון, הסתבכות בעת הזו היא לא בלתי אפשרית.



לתהליך שלום יש את הנשיא טראמפ, שסובל מבעיות דומות מבית, כמו החקירה במשרד המשפטים ובסנאט על קנוניה אפשרית של מטה הבחירות שלו עם הרוסים להבסת הילרי קלינטון; רצף הפיטורים של יועציו; וכמובן המאורעות בשרלוטסוויל והביקורת על התמודדותו עמם. גם טראמפ עומד מול אתגר ביטחוני מכיוון צפון קוריאה. גם הוא רוצה להסיט את האש מבעיותיו; מלחמה עם צפון קוריאה היא דבר מסוכן לכל האזור בגלל החימוש הגרעיני שלה, אך הוא שוקל זאת. אפשרות אחרת היא פריצת דרך לעבר משא ומתן לשלום באזורנו. לשם כך נשלחו אלינו ולרמאללה חתנו של טראמפ, ג’ארד קושנר, ג'ייסון גרינבלט וסגנית ראש המועצה לביטחון לאומי. נתניהו יכול להסכים ליוזמה אמריקאית למפגש אזורי בוושינגטון עם תחילת משא ומתן להסדר קבע. אסור לזלזל בנתניהו בשום מצב, בוודאי לא כשהוא מיואש.



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה - מנהיגים צעירים"