לא ייאמן. העצרת השנתית של האו"ם, לא בדיוק זירה אוהדת, תפתח במחווה ידידותית לישראל, כשביום הראשון ינאם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת הפעם הראשונה בתולדות האו"ם שראש ממשלת ישראל נואם במושב הפותח, שהוא האירוע המרכזי והחשוב של הכנס השנתי.



המחווה הזאת בולטת משום שכל הנואמים במושב הראשון, בהם נשיאי ברזיל וארה"ב, מלך ירדן ונשיאי צרפת ומקסיקו הם במעמד של ראשי מדינות. נתניהו הוא היחיד בין הנואמים במושב הפתיחה שנמצא בדרג ראש ממשלה. ייתכן שנתניהו זכה בכבוד הזה מכיוון שלמוחרת, יום רביעי, חל ערב ראש השנה וישראל ביקשה לאפשר לו להגיע הביתה לירושלים לחג.



כך או אחרת לראש הממשלה הסידור הזה נוח במיוחד. הוא משתלב בתוכניתו להיפגש באותו יום עם הנשיא דונלד טראמפ. השאלה היא רק האם העיתוי המחמיא של יום הנאום יבוא לידי ביטוי גם בנאומים הצפויים של יותר ממאה נשיאים, ראשי ממשלות ושרי חוץ? התשובה שלילית. האם ראש הממשלה ישבע נחת מתוצאות השיחה שהוא כה מצפה לה עם הנשיא טראמפ? הדעות חלוקות, ובחלקן הגדול אינן מבשרות חדשות טובות לנתניהו.



הערכה הרווחת היא שהנשיא טראמפ, שהשליטה ברוחו (ובפיו) איננה מהתכונות המאפיינות אותו, כבר איבד את סבלנותו מהעיכובים בדרך להשיג את הדיל האולטימטיבי בין ישראל לפלסטינים. מקורבים טוענים כי שליחי הנשיא, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט, העבירו לו דוח מדכא על שיחותיהם עם נתניהו ואבו מאזן. להערכתם נתניהו יינזף בפגישתו עם טראמפ.



הצפי הוא שגם יו"ר הרשות אבו מאזן, שצפוי להיפגש עם הנשיא בניו יורק, ירגיש את גערותיו של טראמפ. אבל הפגישות האלה מתקיימות בשולי העצרת, ואינן נחשבות כחלק מסדר יומה של המליאה.




כמו נתניהו, גם הוא צפוי לחוש את נחת זרועו של טראמפ. אבו מאזן באו"ם, צילום: רויטרס
כמו נתניהו, גם הוא צפוי לחוש את נחת זרועו של טראמפ. אבו מאזן באו"ם, צילום: רויטרס



"הכיבוש וההתנחלויות משחיתים את תדמית ישראל"



הסכסוך הישראלי־פלסטיני יהיה בעצרת זו, כמו בקודמותיה, נושא לנאומים ולהצהרות, אבל הוא לא יעמוד אפילו קרוב למרכז העניינים. את הלך הרוח לגבי מעמדה של ישראל בהקשר לסכסוך סיכם סטפן דז'ואריק, הדובר הוותיק של האו"ם ועוזרו הקרוב של המזכ"ל אנטוניו גוטרש. "קיימת בקרב המשלחות הערכה רבה לישראל על הישגיה בתחומים שונים. אבל כולם מסתכלים ובוחנים מה קורה בשטח. הכיבוש וההתנחלויות מקלקלים ומשחיתים את תדמיתה".


הכנס העולמי של נציגי 193 הארצות החברות הוא אירוע שמארגניו משתדלים להעניק לו אופי חגיגי. אבל המצב בחלקים שונים בעולם הוא לא בדיוק סיבה למסיבה. מלחמות האזרחים המתחוללות בסוריה ובתימן מעיקות על מצפונם של חברי האו"ם ומועצת הביטחון, שנחשפו חסרי אונים בהתייחסותם למלחמות אלה, שקץ הסבל שהן גורמות למיליוני בני אדם לא נראה באופק.



ערב כינוס העצרת נודע היקף הטרגדיה ההומניטרית של הרג ורדיפת המיעוט המוסלמי רוהינגיה במיאנמר. לפי דברי נציב זכויות האדם של האו"ם, זאיד ראעד אל־חוסיין הטבח והרדיפות שהשלטונות מבצעים הוא בהיקף של טיהור אתני. גורמים בניו יורק טוענים כי מדובר בטבח הגולש להשמדת עם.


זאת ועוד: החלטת מועצת הביטחון להטיל סנקציות חדשות נוספות על קוריאה הצפונית לא רק שלא המעיטה מחומרת המשבר, אלא העצימה את האיום הגלום בהשלכות הגרעיניות שלו. בעקבות סופות ההוריקן בארה"ב ואסונות הטבע בהודו שגרמו להרס ולאבידות בהיקפים חסרי תקדים צפוי שנושא שינויי האקלים יידון בעצרת האו"ם ברמה של דיון חירום, במטרה לבחון את האמצעים הנדרשים לצמצום נזקי אסונות הטבע.



פוטין מבקש להפגין זלזול



יותר מאשר נוכחותם של ראשי מעצמות המערב ומנהיגי הארצות המרכזיות, דווקא היעדרותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין תעורר יותר עניין. זאת השנה השנייה שפוטין מחליט להדיר את רגליו מהמפגש של המנהיגים העולמיים. אי אפשר להימנע מהמסקנה שזאת היעדרות מוצהרת. "פוטין אוהב להיות במרכז תשומת הלב", אמר שגריר מערבי. "לא יהיה לו את זה בניו יורק". 



דיפלומטים אומרים שנשיא רוסיה מבקש להפגין זלזול בארגון ובכך להמעיט מרושם העיצומים שמועצת הביטחון הטילה על רוסיה בעקבות סיפוח חצי האי קרים. הערכה היא שפוטין רוצה גם להימנע מפגישה עם הנשיא טראמפ.     



מה שיעמוד במוקד העצרת השנתית לא מופיע בסדר היום. זהו נושא לא רשמי ולא כתוב - דונלד טראמפ. זאת העצרת השנתית הראשונה של הארגון העולמי המתקיימת במדינה המארחת, ארה"ב. ההערכות הן שראשי מדינות רבות חוששים מפניו. ההופעות הפרועות שלו בכינוסי פסגה שהתקיימו לאחרונה בסיציליה ובהמבורג השאירו רושם קשה על המשתתפים. התבטאויות מעליבות שהשמיע כלפי נאט"ו והאיחוד האירופי, יצרו רושם כי טראמפ לועג, מעליב ומשפיל ארצות ידידותיות כחלק מתפיסה מעוותת שהן בוגדות בארה"ב. בנוסף, טראמפ תקף את האו"ם בסגנון בוטה כ"ארגון חסר ערך ומיותר" ואיים שארה"ב תקצץ בצורה דרסטית את השתתפותה בתקציב הארגון. 



"יש ציפייה מתוחה לקראת נאומו במליאת העצרת בשבוע הבא", אומר ראש משלחת אסיאתית. "אבל אין תקוות רבות ומעודדות מהופעתו". השאלה שתטריד את מנוחתם של רבים ממשתתפי העצרת הנוכחית היא האם גורלה של הסיסמה של הנשיא טראמפ "אמריקה תחילה" יהיה כגורלן של סיסמאות אחרות שהשמיע כמועמד ושהתגלו לו כקשות ליישום, או שהוא עדיין מתכוון ברצינות להפנות עורף לעולם, כולל לאו"ם.