בשבוע שעבר, ברוב מוחץ של כ־90%, הצביעו תושבי חבל קטלוניה בעד היפרדות מספרד והקמת מדינה קטלונית עצמאית. רוב דומה של הכורדים הצביע לפני כשבועיים בעד הקמתה של מדינת כורדיסטן והתנתקותה מעיראק. נכון לכתיבת שורות אלו, בית המשפט החוקתי בספרד השעה את פעילות הפרלמנט הקטלוני על מנת לנסות למנוע היום את הכרזתו על מדינה עצמאית. גם עצמאותם של הכורדים מוטלת מאוד בספק.



עיראק, טורקיה וגם ארצות הברית, שחוששת מהגברת אי־היציבות במזרח התיכון, אינן תומכות נלהבות בלשון המעטה במאבק הכורדים ארוך השנים לעצמאות. למרות חוסר הוודאות המלווה את שני המאבקים האתניים להגדרה לאומית, הרי הם ניצבים מולנו ומבהירים לכל מי שהספיק לשכוח שעדיין לא קם המשטר שיכול לדכא ולמגר לעד רגשות לאומיים. גם לא את אלו של הפלסטינים.



ראש הממשלה נתניהו, כמו גם שר הביטחון ליברמן, הביעו זה מכבר את תמיכתם בהקמתה של מדינה כורדית עצמאית. האינטרסים האסטרטגיים והאזוריים של ישראל ושיתוף הפעולה הצבאי עם העם הכורדי לאורך השנים עומדים בבסיסה של הברית הסמויה־גלויה בין העם הכורדי לבין ישראל.



משאל העם הקטלוני, לעומת זאת, נתקל בישראל באדישות, ולכל היותר בדאגה לגורלה של נבחרת ברצלונה. אלא שישראל לא תוכל להתבוסס לאורך הימים בצביעותה. תמיכתה בעם הכורדי תעלה בין כך ובין כך את השאלה העקרונית: מתי מגיעה לעם ריבונות? התשובה, כפי שההיסטוריה מוכיחה, היא בדרך כלל כשעם מחליט שהיבטיו התרבותיים, שפתו וזיקתו לאדמה מסוימת צריכים להיות מלווים בשלטון עצמי, וכאשר עם זה מוכן להילחם על כך.



ברית סמויה-גלויה. דגל ישראל בכורדיסטן, צילום: רויטרס
ברית סמויה-גלויה. דגל ישראל בכורדיסטן, צילום: רויטרס



מי שמאמין שהפלסטינים יזנחו את חלום המדינה - שוגה באשליות



בניגוד לקטלונים ולכורדים שבצפון עיראק הנהנים מאוטונומיה, הרי שהפלסטינים חיים תחת כיבוש. ממשלת הימין בשתי הקדנציות האחרונות מתיישרת בשתיקה עם אג’נדת מפלגת הבית היהודי; מפלגה שחרתה על דגלה לא רק את ההתנגדות לכל משא ומתן עם הפלסטינים, אלא את הכחשת זהותם הלאומית. כל זאת תוך מסמוס אפשרות לפתרון מדיני ורקימת חלום על אודות סיפוחם ושלילת זכויותיהם האזרחיות.



הקטלונים, שידעו מאז המאה ה־18 תקופות של כיבוש ואוטונומיה בדרגות שונות, לא חדלו לחלום על שחרור מדינתי מלא. הכורדים, שנהנים משנת 1991 מאוטונומיה, שאף הלכה והשתפרה מאז נפילתו של סדאם חוסיין ב־2003, ממשיכים אף הם לחתור ללא לאות להקמתה של מדינה וערוכים לשלם על כך בדם. כל מי שמספר לעצמו סיפורים שהעם הפלסטיני, שאין לו יותר מדי מה להפסיד, יחליט יום בהיר אחד פשוט לזנוח את הרעיון של הקמת מדינה - אינו אלא שוגה באשליות.



לגיטימציה ישראלית למאבקים לאומיים ברחבי העולם תגביר את הלחץ על מדינת ישראל לחתור לפתרון שתי המדינות. גם אם לא בשלה העת להסכם שלום, הרי שאמפתיה ישראלית לעמים מסביב המבקשים שחרור לא תאפשר לירושלים להתכחש לקיומו של העם הפלסטיני ולזכותו הבסיסית למדינה.