עצביו של הבייס הליכודי רגישים ביחס לשבת. הרצון לשמור על כבודה של השבת וייחודה עוצר עצירת חירום ברגע שיש מי שמבקש להפוך את היום הקדוש למכשיר כפייה משבש חיים. זהו בדיוק קו התפר שאליו התכוננו עד עתה יו”ר מפלגת העבודה אבי גבאי ויו”ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד. הוא נפל להם כעת כפרי בשל. מי מביניהם שיידע לדייק קו זה ולשווק אותו באופן אותנטי, עשוי להיות זה שיוביל את הבחירות הבאות.
 
עבור נתניהו, הברית עם החרדים הייתה עד כה הטבעית והנוחה ביותר. שלא כמו כחלון ובנט, שאיתם הוא נמצא בתחרות אינסופית על קרדיט ומנהיגות, אין דם רע אישי בינו לבין ליצמן, גפני או דרעי. צחוק הגורל הוא שדווקא מהחזית הנוחה והשקטה זו נפתחה הרעה לממשלתו. נתניהו מודע לחוטים הדקים המפרידים בחברה הישראלית, וכן בממשלה, בין המסורתיים לחרדים, והוא ינסה כעת בכל כוחו לשמור לבל ייפרמו. הוא יודע היטב כי אם על סיגרים, שמפניה ושאר התנהגויות שנתפסות כנהנתניות יסכים כנראה קהל הבוחרים הליכודי למחול לו, הרי שפקקי ענק בדרך לעבודה וחזרה ופגיעה בחיילים שמנסים להגיע לבסיס ביום ראשון - הם ככל הנראה קו אדום מבחינתו. 
 
קיים מעין קונצנזוס שלפיו שר הבריאות המתפטר יעקב ליצמן היה שר טוב. עד עתה התנהלותו זכתה לציונים גבוהים גם בקרב הציבור החילוני. בימים אלו הוא מהלך בין דמותו האידיאולוגית שנלחמת עד הסוף על שמירת השבת ובין דמותו כפוליטיקאי, שיהיה מוכן לחזור לתפקידו תמורת חקיקה פרו־חרדית. זאת כמובן בכפוף להלך הרוח ועוצמת ההתנגדות של התקשורת החרדית. כבר כעת מדובר על כך כי נתניהו, על מנת להחזיר את ליצמן למקומו, ינסה לקדם חוק עוקף בג”ץ, שיאפשר לשר הבריאות לתפקד כסגן שר וימנע ממנו את הצורך לשבת בממשלה. 

ח"כ משה גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ משה גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 

כמו כן, הממשלה עומדת לקדם את חוק המרכולים שיאפשר פתיחת מרכולים בשבת רק באישור שר הפנים, ולאשר את החוק שיחייב את שר העבודה והרווחה להביא בחשבון את “מסורת ישראל” בטרם הוא מנפיק אישורי עבודה בשבת. התקפותיהם של גבאי ולפיד, שהתמקדו עד כה בחקירותיו של נתניהו ובאופן שבו שלטונו מדרדר את הדמוקרטיה ופוגע בצביון הממלכתי של המדינה, לא ממש הועילו. כפי שהוא עצמו היטיב לבטא, הבטן הרכה של ראש הממשלה נמצאת בחיים עצמם.

ברגע שאלו יהפכו עבור הציבור המסורתי בלתי נסבלים, הוא יחפש אלטרנטיבה. גבאי ולפיד, שדואגים להתנער מסממנים חילוניים ושמאלניים, אך בד בבד שומרים על קו ליברלי, עשויים למנף את החקיקה הפרו־חרדית לטובתם ולמכור לבוחריהם הבטחה לחיים נוחים יותר. מי מהם שיצליח לצרף אליו דמויות כמו ח”כ אורלי לוי־אבקסיס, ח”כ לשעבר וכוכב האולפנים יגאל גואטה ודמויות ביטחוניות כדוגמת שאול מופז - יזכה באיזון המושלם.