ברור שאחרי סוף השבוע השחור בעזה חייבת לקום ועדת חקירה, ומיד. אין לי ספק שצה"ל מתחקר את האירועים, אבל מספר ההרוגים והפצועים מחייב ועדה ממלכתית ולא תחקיר פנים־צה"לי (ורצוי שמוטי יוגב, בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט ושכמותם לא יהוו בה רוב). ראשון הנחקרים צריך להיות אלוף פיקוד הדרום אייל זמיר, ואחריו כל שרשרת הפיקוד, עד רמת החייל. 
 
בימים האחרונים היו בפיקוד הדרום של זמיר פריצות גדר בלתי סבירות של פלסטינים, ובסוף השבוע מה שמצטייר כמו ירי בלתי סביר של צה"ל. זמיר ביש המזל נקלע בשנת 2011, כאוגדונר 36, ליום הנכסה (היום שבו מציינים הערבים את תבוסת מלחמת ששת הימים) ברמת הגולן, כאשר כמה עשרות פלסטינים ניסו לפרוץ את הגדרות. זה נגמר בארבעה הרוגים ועשרות פצועים ונחשב כסיכול מוצלח. הפעם זה חצה את רף הסבירות. 
 
ועדת החקירה חייבת לקום מיד מכמה טעמים: מחנה המחאה בעזה לא הולך לשום מקום. סביר להניח שיהיה שם עימות נוסף, וועדת חקירה אמורה לאותת למפקדים בשטח שדם מיותר הוא בראשם. ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט שפוי תעמוד מול ועדת החקירה שקרוב לוודאי תוקם באו"ם (חוששני שטענות של רצח אזרחים סורים בידי אסד לא יבטלו את הקמתה). ועדת חקירה ממלכתית תרגיע את התסיסה (המוצדקת) אצל חלקים רבים וטובים בחברה הישראלית.
 

עוד לפני ועדת החקירה על צה"ל לפרסם את נוהלי הפתיחה באש וכיצד יושמו על ידי הכוחות בשטח. מאחר שההוראות, יש להניח, לא אפשרו ירי פרוע, על הוועדה לבדוק בעיקר כיצד ואם חלחלה הפאניקה ששררה לקראת ההתקהלות של הפלסטינים, אל פקודות הפתיחה באש. יש לבחון אם ומתי הירי בוצע במחבלים שניסו לפגוע בחיילי צה"ל ועד כמה רציני היה החשש שאלפים יחצו את הגדר. עד שלא תוקם פה אותה ועדה ממלכתית, צריכה להתווסף לקריאה "מושחתים נמאסתם" הקריאה "מושחתים, אתם משחיתים גם את צה"ל".