מיד בעקבות ההצגה הגדולה של ראש הממשלה בנימין נתניהו קמה צעקה בקרב מתנגדיו, שעיקרה: אכן הישג מודיעיני מזהיר, אך מדוע צריך היה להציגו בפומבי? מספיק היה להעבירו בשקט לשירותי המודיעין השונים, לא לפגוע ביכולות המודיעין שלנו.



זה הזכיר לי שבמלחמת ששת הימים קלטה יחידה 8200 (אז במספר אחר) את השיחה בין נאצר למלך חוסיין, שבה השליט המצרי שיקר למלך והאיץ בו לצאת למלחמה נגד ישראל. משה דיין, שר הביטחון דאז, הורה לפרסם בפומבי את השיחה. צמרת המודיעין התנגדה בנימוק שהדבר "יחשוף מקורות", אך דיין התעקש: "לא ייגרם שום נזק אם השיחה תשודר. זה יחשוף את נאצר, זה יהיה מצוין עבור האמריקאים שהם הנאשמים שם ויסייע להם להזים את שקרי נאצר, וזה יעצים את דמותה של ישראל". השיחה הוצגה על ידי דובר צה"ל במסיבת עיתונאים גדולה, ובמקביל שודרה ב"קול ישראל" בערבית. היא הפכה לנקודת ציון היסטורית.



מי שחושב שהישג מודיעיני שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה המודיעינית - אינו ראוי להתפרסם, דומה בעיניי לאחד הממליץ לקיים תחרות יופי מאחורי הקלעים ולהודיע רק את שם הזוכה. דעתי היא שעוצמתו של הישג כזה הוא בהיותו גלוי. יתרונותיו הוודאיים עולים לאין שיעור על נזקם המודיעיני האפשרי. יש בו עוצמת הרתעה בלתי רגילה כלפי כל אויבינו; יש בו כדי ליצור עבור העולם מסגרת חשיבה אמינה - מיהי איראן השקרנית, ומהו הבסיס לכל הסכם הגרעין שנחתם עמה ב־2015; יש בו כדי לחשוף עירומים את אנשי הצמרת האיראנית; יש בו כדי לספק תחמושת לקהל של טראמפ בארצות הברית ולכל מי שרואה באיראן סכנה ואיום; ויש בו כמובן לרומם את דימויה של ישראל בתבל.



ואני מדגיש: ישראל! מדוע? כי ראיתי שאצלנו ישנם כאלו שעושים הפרדה בין המודיעין לממשלה, כאילו המודיעין פועל בחלל ריק. הבל ורעות רוח. המודיעין הוא בשר מבשרה של המדינה וממשלתה, ואולי הוא יותר מכל מגלם את הישגיה, מעמדה ודימויה. כמו כן, יש בו כדי לשים קץ לוויכוחים בישראל ובעולם אם איראן באמת העשירה אורניום לצרכים אזרחיים או צבאיים.



זאת ועוד, ישנם כאלו שטוענים שכבר לפני עשור היו להם עדויות שאיראן מפתחת אנרגיה גרעינית צבאית. זה נכון, אך אז היה מדובר יותר בהערכה ובכמה פרקים מקוטעים מהתורה האיראנית. עכשיו באה ישראל ומציגה לעולם את כל ספר התורה האיראנית בחמישה שלבים להגעה לחמישה טילים עם ראשי קרב גרעיניים.



ואם יש משהו שמרתיח, הרי זה הטיעון של פוליטיקאים הבאים להפחית בהישג הישראלי באומרם: "לא הופתענו מרצונה של איראן להשמיד את ישראל ולפתח נשק גרעיני". באמת? אני זוכר היטב כיצד תקפו את נתניהו על כך שחדשות לבקרים איים על עם ישראל באיראן וקראו לו מפחידן ומה לא.



ומילה על נתניהו. אני סולד מהתנהלותו ומהתנהלות אשתו, מ"החצר" שלו, מתאוותיו למתנות חינם ואוכל חינם. אך איני יכול בשום אופן להתעלם ממעלותיו. דומני שרק נתניהו יכול היה להגיש לעולם הצגה כמו זו; לקחת נושא מסובך מאין כמותו ולהפכו להצגה שתהיה מובנת על ידי הציבור. זהו נכס למדינה. בזה אין לו עדיין תחליף. כמסי לכדורגל, ככה ביבי להסברה המדינית.