הסיכויים לפגישת פסגה בין נשיא ארה”ב דונלד טראמפ לנשיא איראן חסן רוחאני גברו. ההוכחה לכך - ההקשחה האמריקאית במדיניות מול איראן שהופעלה רשמית אתמול. כבר יש לזה שם: להתנהלות הנשיא טראמפ מול ראשי ארצות סרבניות ומנהיגים עוינים קוראים “תסריט קים ג’ונג־און”. קודם איומים במלחמה “שלא ידעתם כמוה”, ואחרי כן ציוץ מפויס בטוויטר: “מוכן לפגישה בלי תנאים”. שעה לאחר מכן - הודעה רשמית של הבית הלבן, שלפיה “הסנקציות נגד מדינתך בתוקפן", ובאותו יום ממש ציוץ בטוויטר: “ההזמנה לפגישה איתך עדיין קיימת”.



זה התסריט שקדם לפגישת הפסגה “ההיסטורית” בין טראמפ לשליט קוריאה הצפונית קים ג’ונג־און, וזה בדיוק מה שקורה בימים האחרונים בהתנהלות שלו מול איראן. אותו סצנריו. אתמול נכנסו לתוקפן הסנקציות החדשות והמהודקות שהטילה ארה”ב על איראן. במקביל, התייחס אתמול טראמפ בטוויטר ליוזמתו למפגש עם רוחאני וקבע: "זה תלוי רק באיראנים”.



בדרך לפגישה? חסן רוחאני, צילום: רויטרס
בדרך לפגישה? חסן רוחאני, צילום: רויטרס



"מול איראן זה יהיה מסובך, מורכב וקשה יותר"



“אם עד עכשיו היו לי ספקות בנוגע לפגישה צפויה בין טראמפ לרוחאני, נראה לי עכשיו שפגישה כזאת תתקיים”, אמר אתמול דיפלומט מערבי בכיר במרכז האו”ם בניו יורק. “ואל תשים לב לחיוך שעל פני”, סנט הדיפלומט באיש שיחו, עיתונאי ותיק. “ובכל מקרה, מול איראן זה יהיה מסובך, מורכב וקשה יותר מאשר מול קוריאה הצפונית”. והוא צודק. קוריאה הצפונית, גם עם מאגר של נשק גרעיני, היא מדינה קטנה, בלתי מפותחת ושולית בזירה העולמית. מעמדה של איראן באזור הוא מעצמתי. אומנם אין לה נשק גרעיני, אבל הנוכחות שלה במזרח התיכון היא חזקה.



הסנקציות החדשות יעצימו ויחריפו את הקשיים הכלכליים שאיראן סובלת מהם. אבל למרות ההפגנות ותחושות הזעם נגד המשטר, הרווחות בקרב האוכלוסייה, המשטר בטהרן לא בסכנה ממשית. “אם הנשיא טראמפ טרח להזכיר, דווקא במקביל להידוק הסנקציות, כי קיומה של פגישה עם רוחאני תלוי באיראנים, זה מוכיח את הדיווחים בנוגע לגישושים שנציגים גרמנים וצרפתים באו”ם מקיימים וגישושים בין בכירים אמריקאים ואיראנים בדבר פגישה בין נשיאי שתי המדינות”, סיכם הדיפלומט המערבי.