לא היה אדם סביר במקומותינו שלא שאל את עצמו מה איבד נתניהו בליטא. חופשה מחקירות זה טבעי, שואה (פונאר) זה חובה, ובלי איראן לא יוצאים מהבית. ועדיין לא ברור מה לעזאזל עשה ראש הממשלה בפגישתו עם שלוש מנהיגי המדינות הבלטיות. לתשובה אין קשר לאינטרס ישראלי, אלא לאינטרס אמריקאי עכשווי עם טוויסט ישראלי חסר סיכוי.



סטיב באנון, האידיאולוג מאחורי הטראמפיזם, מקים בימים אלה תנועה כל־אירופית של ימין לאומני נגד האיחוד האירופי. הוא מסתובב בין מנהיגי מפלגות הימין הקיצוני בצרפת, באיטליה, באוסטריה ובפולין (רובם ככולם חבריו של נתניהו), ודוחף תנועה מקבילה לימין הלאומני הלבן האמריקאי. בפוסט שלו, כתב נתניהו שנסע לליטא כדי לדבר על איראן. למעשה, נתניהו הגיע לליטא כלוביסט של מדיניות טראמפ ובאנון נגד האיחוד האירופי ונאט”ו, וכחלק ממתקפת הבית הלבן נגד צרפת וגרמניה בעיקר. זהו, אגב גם האינטרס של פוטין (ארבעת פרשי האפוקליפסה הלבנה הללו תמכו בברקזיט של בריטניה כחלק מהמתקפה נגד האיחוד).



הרעיון ההזוי של נתניהו הוא שהאיחוד האירופי יתפורר, ואיתו מדיניותו, שהיא פינוי ההתנחלויות והקמת מדינה פלסטינית. ונחשו מה אמרו לו מנהיגי שלוש הבלטיות? נכון. שתי מדינות לשני עמים. אומנם את זה הוא לא טרח לכתוב בפוסט, אבל זה בהחלט דווח בתקשורת. בכלל, הקשר הפוליטי בין טראמפ, פוטין, נתניהו ובאנון מתחיל להעלות חשד שמשהו שם מסריח. זוכרים את הדיווח של רונן ברגמן ב־ynet (דצמבר 2017) על כך שסוכני סי־איי־אי הזהירו את ישראל מפני מעורבות פוטין בבחירות בארצות הברית? הם גם דיווחו על רצונו של פוטין להיות מעורב גם בבחירות בישראל. אני תוהה מה עשה נתניהו אחרי שקרא את הדוח. האם צלצל לטראמפ שבו תמך, ועל מה שוחחו? האם שוחח על כך עם חברו כאח לו פוטין? האם אמר: “מצוין! דווקא מתאים לי”.



מדובר באינטרס משותף של נתניהו, פוטין וטראמפ לפורר את נאט”ו והאיחוד האירופי, אז מה בדיוק הם עושים כדי לקדם את מטרתם המשותפת? אנחנו יודעים מה עשה פוטין כאשר התערב בבחירות לבחירת טראמפ ומדיניותו, אנחנו יודעים מה עושה טראמפ נגד האיחוד ונאט”ו, החל מתמיכה בברקזיט וכלה בערעור היחסים הדיפלומטיים עם ארצות האיחוד.



נראה שגם החייל הנאמן בנימין נתניהו תורם את חלקו. הוא מטפח קשרים עם מנהיגי הימין הגזעני, וכאמור יצא לליטא כדי לתרום לטראמפ ולפוטין קמפיין שתדלנות במדינות הבלטיות. טראמפ זרק לו פירורי תודה כמו “חיסול בעיית זכות השיבה”, וקיצוץ בתקציב אונר”א ובסיוע לרשות של אבו מאזן. רע מאוד לביטחון ישראל (אבו מאזן הוא נגד טרור, ומנע לאחרונה פיגוע גדול בכביש 443), ותרומה גדולה למדיניות ההפרד ומשול של נתניהו בין הרצועהלגדה. מערכת הביטחון מתנגדת? תסתמו ותירו.