עניין כינון היחסים הדיפלומטיים שהיה לישראל בצ'אד דעך בעשור האחרון בעקבות הפלת שלטונו של קולונל מועמר קדאפי בלוב. כל עוד היה קדאפי בשלטון, ייחסה ישראל חשיבות למדינה, שגובלת הן בלוב והן בסודן. בנוסף, ידוע שבצ'אד יש מרבצי אורניום טבעי, אך עד היום לא נעשה כל ניסיון לכרות אותו, כמו גם מחצבים אחרים כגון זהב המצויים בה. זאת, משום שרובם מרוכזים ברצועת אהוזו, אזור מריבה בין צ'אד ללוב. על פי פרסומים זרים, לישראל יש תכנית גרעין ושני כורים גרעיניים, כאשר אחד מהם נועד למטרות מדעיות-אזרחיות והשני, לפי פרסומים זרים בדימונה, מיועד לייצור חומרים בקיעים לנשק גרעיני. שני הכורים מופעלים ומתודלקים לכאורה בעזרת אורניום.

העניין הישראלי בצ'אד, בשל מיקומה הגאו-אסטרטגי, נמשך גם לאחר שנותקו היחסים בין שתי המדינות ב-1972. במחצית שנות ה-80 ביקר בה בחשאי מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלוף אברהם טמיר. לפי פרסומים זרים הניב ביקורו של טמיר סיוע ישראלי חשאי של מומחים צבאיים שייעצו למשטרו של הנשיא דאז היסנה הברה במלחמתו נגד המורדים ובצבא לוב שפלש למדינה. ישראל גם מכרה נשק לצבא המדינה, אף שלא היה מדובר בכמויות גדולות.
 
מעת לעת, גילו גם אנשי עסקים ישראלים עניין בצ'אד וקיוו לפתח בה מיזמים שונים, בהם עלה גם הרעיון של בית זיקוק לנפט, אך עקב קשיי מימון הדבר לא יצא אל הפועל.
 

הנשיא אידריס דבי היה אחד הגנרלים בצבאו של הברה והדיח אותו בהפיכה צבאית ב-1990. מאז, הוא שולט במדינה ביד רמה, תוך פגיעה ביריביו הפוליטיים והפרות קשות של זכויות אדם. במרוצת 28 שנות שלטונו, הוא דיכא מספר ניסיונות הפיכה נגדו והביס כוחות מורדים שזכו לסיוע של גנרל עומר אל באשר, שליט סודאן, המבוקש כפושע מלחמה בידי בית הדין הבינלאומי בהאג. לפי דיווחים ממקורות מדיניים, סודאן היא אחת המדינות הערביות ששוקלת לפתח יחסים רשמיים עם ישראל, שעליהן רמז השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו.
 
לפני שנהדף צבא המורדים בגיבוי סודני, הוא הספיק להגיע עד לבירה נדז'מנה. גם כיום נלחם צבא צ'אד במורדים בצפון המדינה. במלחמות האזרחים במדינה, שהייתה בעברה מושבה צרפתית, התערבו מעת לעת גם יחידות מיוחדות של צבא צרפת, אימנו את צבאה וסיפקו לו נשק וסיוע מודיעיני חיוני. על רקע האיומים נגד משטרו, אפשר להבין מדוע במהלך ביקורו בישראל דיבר הנשיא דבי על הסיוע הביטחוני שהוא מבקש מישראל.
 
לפי אותם פרסומים זרים ישראל מכרה בעבר נשק שסייע צבאית לצבא צ'אד. אין להוציא מכלל אפשרות שאם מיסוד הקשר יחל בעתיד גם סיוע צבאי בתחומים בהם ישראל מובילה. סיוע זה יתמקד בתחום הציוד המודיעיני ומל"טים.
 
כעת, בעקבות הביקור של הנשיא, אפשר להעריך כי לצ'אד יצאו משלחות סקר מצד התעשיות הביטחוניות של ישראל וינסו להרחיב את מכירות הנשק במדינה. סיוע חשוב אחר שצ'אד מבקשת מישראל הוא שהאחרונה תשתמש בהשפעתה בארה"ב ותפתח לה דלתות בממשל טראמפ ובקונגרס, בעיקר בקרב הרפובליקנים.