בסיום הפגישה, בדרך חזרה מחיפה לתל אביב, הציע לי שר האוצר משה כחלון להתלוות לעוזרו לביקור בפרויקטים של מחיר למשתכן שעל אם הדרך. חלפנו על פני מגדלי טירת הכרמל ובהמשך הגענו לעתלית, שם הבנייה נמוכה ורוויה פחות. דירת שלושה חדרים בעתלית עולה כ־900 אלף שקל. מדובר בדיל לא רע גם כשמדובר בדירה להשקעה. לשם השוואה, ב־900 אלף שקל אפשר לקנות באזור תל אביב אולי דירת חדר, ביום טוב במיוחד.
הדיור הוא הנושא שעליו תקום או תיפול כולנו בבחירות. טיפולו של כחלון, במיוחד במיסוי דירה שלישית והכבדת נטל המס על משקיעים, הקים עליו גדודים של מתנגדים. למי אין דירה או שתיים? מי לא ייפגע מירידת מחירים? משקיעים התייחסו לקניית דירה כהשקעה לפנסיה, עד שהגיע כחלון והגבינה זזה. וחוץ מזה, תפקיד שר האוצר מכיל מעצם הגדרתו מנגנון להשמדה עצמית. כל מי שהגיע לתפקיד יצא משם חבוט וחבול.
כך היה עם יאיר לפיד. כך קרה עם כחלון. וכך יהיה עם נפתלי בנט, אבי גבאי או כל מועמד חוץ־ליכודי החושק להתאבד. הדברים נאמרים אף שענייני משק וכלכלה, בניגוד למקובל עולם, מעולם לא היו בליבת האג'נדה בבחירות, למעט בחירות 2012 שלאחר המחאה החברתית.

נושאי חוץ וביטחון, חמאס, פלסטינים וחיזבאללה היו תמיד בלב העניין. על הנושאים האלה כולם מדברים, אבל התוצאות אינו בנות־מדידה. שלא במפתיע, המרענן הרשמי בבחירות הנוכחיות הוא הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. סוכנות הידיעות בלומברג התייחסה לאבסורד זה בכתבה של העיתונאי מתיו וינקלר. הוא קבע שאין עוררין על כך שהכלכלה הישראלית חזקה, אך למרות זאת היא לא מעניינת את הבוחר בהשוואה לעולם.
כחלון הפנים את עובדות החיים, ועוד לפני כניסתו לתפקיד עשה הכל כדי שלא ליפול למלכודת הדבש של ביבי. הוא הצטייד במסמך הבנות בחתימת נתניהו כאילו מדובר בהסכמי השלום עם הפלסטינים. ועדיין הוא לא שיער את עוצמת המרי האזרחי נגד מהפכות הנדל"ן שלו.
כחלון בטוח שהצליח במשימה. "אתה זוכר מה אמרתי לך כשנפגשנו לפני שלוש שנים? התחייבתי שאם מחירי הדיור לא יירדו ולזוגות הצעירים לא יהיו פתרונות דיור, אשקול פרישה מהפוליטיקה. אז אמרתי לך שבמקרה הגרוע אלך לים לשתות קפה במסעדה המשותפת שלנו בחוף דדו בחיפה. אז אני יכול לבשר שאנחנו נפגשים היום לא כי נכשלתי ופרשתי מהפוליטיקה, אלא מכיוון שהצלחנו. מחירי הדיור יורדים, ועשרות אלפי זוגות צעירים השיגו ועוד ישיגו פתרונות דיור".
אגב, בשישי שעבר הוא נפגש עם אביב כוכבי, הרמטכ"ל הנכנס. "אתה שואל על מה דיברנו? רק על ענייני תקציב. אני לא מתכוונן לייעץ לו בנושאי ביטחון. הוא מסתדר מצוין בלעדי", אומר כחלון.
# # #
מאז ההכרזה על הקדמת הבחירות הפך מדור זה למפגן ביקורת שבועי נגד כחלון ומדיניותו. טיפלתי במהלכיו החל ממאי 2015. תיארתי את הפזרנות האינסופית, עסקתי במחיר למשתכן, הסברתי מדוע גירעון זה רע, התקוממתי נגד ניסיונות הטיוח, ביקרתי את שתיקת הפקידים, והתרעתי מפני ההתמקדות בטווח הקצר.
גם שפע העימותים שלו בבג"ץ, שכללו את מלחמות תעריפי החלב, הנדל"ן, המזון ומיסוי הטבק, לא נעלמו מעיני. עד היום הוא ספג והבליג. באופיו הוא אינו איש ריב ומדון. אין לו זמן להתעכב, ועל כל בעיה הוא אומר נקסט. היום, חודשיים לפני הבחירות ובעצת מקורביו, יזם את הפגישה איתי, שבמהלכה השיב ללא היסוס ובכנות מפתיעה על כל השאלות, התמיהות, הטענות והביקורת. העובדה שהפגישה התקיימה באתר קולינרי חיפאי ידידותי לשנינו הקלה את המפגש, שבתחילתו הסתמן כטעון.
קל ליפול למלכודת ששמה החיוך של כחלון. לכל מראיין, גם בטלוויזיה, הוא נותן את התחושה שאין בלתו. הוא יפנה אליך בשמך הפרטי כאילו אתה חבר ילדות מגבעת אולגה. תקבל ממנו את התחושה שאתה שותף סוד מוחלט בהחלט. במקום שיספר לך מה חדש, הוא מבקש את חוות דעתך על הפוליטיקה. 
ועדיין, למרות הקסם, כשמדובר בשר אוצר ולא בשר הביטחון לדוגמה, המספרים מדברים. ולפי נתוני המקרו־כלכלה מצב המשק נכון להיום מצוין. תקראו לזה מזל (עסקת מובילאיי ועסקת אינטל מהשבוע כדוגמה), תגידו שמדובר במצב זמני שישתנה לרעה, אבל זה המצב כיום. הנתונים משתקפים בעשרות דוחות תקופתיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בנק ישראל והחשב הכללי באוצר, ה־OECD והאקדמיה. נתונים מקרו־כלכליים מוכיחים שהכלכלה במצב מצוין, ותודה שהתעניינתם.
השבוע דווח על עסקת ענק שבמסגרתה תשקיע אינטל בישראל 10.5 מיליארד דולר נוספים. דבר כזה לא היה מעולם. גם ללא אינטל שיעור האבטלה ירד לשפל של 3.6% לעומת 5.8% בשנת 2013, בזמן שממשלת לפיד־נתניהו הובילה את הכלכלה. השכר החציוני (במחירי שוטפים) זינק מ־6,541 שקל ב־2012 ל־7,454 שקל ב־2017. השכר הממוצע טיפס מ־8,971 שקל לחודש ב־2012 ל־10,464 כיום. שכר המינימום שודרג מ־4,300 שקל לחודש ב־2013 ל־5,300 שקל. 
עוזרי השר חשפו בפני נתונים חדשים על הסיוע לזוגות צעירים בתחומי הנדל"ן, כמו הדיור הציבורי, הגידול בהיקף הסיוע בשכר דירה וההשקעה בסבסוד הלוואות, נתונים על גידול בהיקף סבסוד התחבורה הציבורית ועוד. בהמשך נוספו נתונים על גידול בתקציבים האזרחיים, כמו הבריאות, החינוך והרווחה, ירידה בהוצאות מערכת הביטחון, צמצום הוצאות הריבית, ירידה בגירעונות. "אתה הרי איש של מספרים ומכיר את העובדות. תגיד לי מה לא נכון כאן", מאתגר אותי שר האוצר.

פרויקט מחיר למשתכן, ארכיון. צילום: יוסי יוסף
אין ויכוח על הנתונים, עניתי. אכן ניתנו עשרות מיליארדי שקלים לתקציבים חברתיים. ובכל זאת, איך זה שכולנו לא מצליחה להתרומם בסקרים החוזים לך בבחירות הקרובות צניחה מ־10 מנדטים ל־4 מנדטים? שאלתי אותו כיצד מה שנחשב בעיניו להצלחה לא בא לידי ביטוי פוליטי.
כחלון: "את מה שאתה שואל גם רבים אחרים שואלים. אבל שנינו מכירים את עולם הכדורגל. השופט עוד לא שרק לסיום המשחק. אחרי 20 בפברואר, כשיגובשו הרשימות הסופיות, נדבר פעם נוספת. אנחנו מתחילים להשתפר, וככל שהמסרים יתחדדו נמשיך במגמה. אדם שילך לקלפי יידע בדיוק למי אכפת ממנו. אין סיבה שמי שבחר כולנו בבחירות הקודמות לא יבחר בנו מחדש. עמדנו בכל ההתחייבויות. מוקדם להספיד את כולנו. יש לנו גרעין קשה של 6 מנדטים, ועל פי סקרים שלא פורסמו זה המצב כיום. אני מעריך שנחזור לפחות ל־10 מנדטים אם לא מעבר לכך".
אולי הסיבה לקריסה היא החשש שלך לאורך כל הקדנציה מעימותים, התחמקות מטיפול בנושאים שנויים במחלוקת כמו האנרגיה והגז והתמקדות בטווח הקצר. ואולי לב הבעיה הוא תוכנית מחיר למשתכן?
"כרגע יש מערבולת פוליטית וקבוצות לחץ שעובדות נגדנו בצורה חסרת תקדים. לדוגמה, איזה מנכ"ל קניון שגובה דמי שכירות מנופח ועוד יש לו טענות על הפטור ממע"מ בקניות מחו"ל. יש בנקאים שנתנו אשראי חסר תקדים לענף הבנייה וחוששים מקריסת מחירי הדיור, וכועסים שהגבלנו את שכר הבכירים ל־2.5 מיליון שקל לשנה. קבוצות האינטרסים אדירות. כשהמכס יורד הם נלחצים. נתתי סכומים אדירים בנושא הנדל"ן, וקבוצות אינטרסים עלולות להיפגע מירידת מחירים. אז בנקאים וקבוצות אחרות מנשימים את הנדל"ן באופן מלאכותי. אם המחירים ייפלו, הם יצטרכו לתת הסברים. 
"אתה מדבר על מדיניות לטווח קצר, אבל האם תכנון של 150 אלף דירות למגורים זה טווח קצר? האם תוכנית חיסכון לכל ילד, הפרדת חברות כרטיסי האשראי, פנסיה ברירת מחדל וחוק הנומרטור (המגביל את הגידול בתקציב משנה לשנה - י"ש) זה טווח קצר? עשינו רפורמות שלא נעשו במשך שנים ולא פחדתי להתמודד עם מוקדי הכוח. אבל יש כאלה שלא עשו ועוד מבקרים. אני לא פוחד מעימותים. תראה לי עוד שר שהתעמת כמוני עם מוקדי כוח כמו הבנקים והיזמים שכולם רועדים מהם. כל אלה מקווים שלא אמשיך כשר אוצר. אבל זה לא יעזור להם ואתה יכול להרגיע אותם, ולהגיד שאהיה גם שר האוצר גם בממשלה הבאה". 
אתן לך דוגמה אחת בלבד לשיקולי טווח קצר. שוק התקשורת רועש וגועש. הצלחת להוריד את המחירים בצורה חסרת תקדים וזה מצוין. אבל השוק יצא מאיזון ומדברים על הפסדים. סלקום מדברת על פיטורי 250 עובדים, ובקבוצת בזק מדברים על פיטורי 750 עובדים. מדוע שלא תתערב כדי להבטיח את קיום הענף לטווח הארוך?
"קודם כל, אני מתנגד לפיטורים, שכן מבחינתי כל עובד הוא עולם ומלואו. אם יבואו עם רעיונות, נבדוק ונוכל לסייע איפה שאפשר, אבל אני עדיין לא שם. שוק התקשורת חופשי. עשיתי רפורמה, ומכאן והלאה שהשוק יסתדר לבד. שר האוצר לא צריך לדחוף את האף לכל דבר. אני איש כלכלה חופשית ולא סוציאליסט. אם אתה שואל על ההתערבות שלי בשכר הבנקאים, אוכל לומר שהם נהגו בצורה חסרת אחריות וזה הגיע להם. הייתה חובה להתערב, כי מדובר בכסף של הציבור. זה היה המקום הכי בוער שהטריד את הציבור, ואחרי שהתערבתי המסר נקלט, וזה עשה טוב גם לבנקאים. ואם כבר אתה שואל, אין לי כוונה להרחיב את מגבלות השכר לכלל החברות הבורסאיות". 
# # #
עד למועד הבחירות ב־9 באפריל, לשר האוצר אין תוכניות מגירה או שפנים שיישלפו ברגע האחרון. שלשום, יממה לאחר המופע המרהיב של בני גנץ ומחשש לבריחת מנדטים, השיק כחלון באשקלון את קמפיין הבחירות שלו. מצע מפלגת כולנו יוצג בחודש הנוכחי. ססמת הבחירות "כחלון היחיד שאכפת לו ממך" - עובדת בינתיים לא רע. היא מתכתבת עם האג'נדה של ענייני יוקר המחיה והשכבות המוחלשות. הוא פעל בכיוון זה לאורך כל הקדנציה במסגרת תוכניות שמותגו - "נטו" או "מחיר למשתכן". מתנגדיו לא היססו ללעוג למיתוג: מחיר למשתכן הפך למחיר למשתפן, או מחדל למשתכן.
תוכניות הנטו הפכו לנטו כישלון או לנטו בריחה מאחריות. לא בטוח שהוא צריך להיעלב, אף שאצלו הכל אישי. מצד שני, העובדה ש"מחיר למשתכן" או "נטו" הפכו לשמות גנריים מוכיחה שכחלון הפך לרלוונטי יותר מכל שר בממשלה, למעט נתניהו מרובה התיקים.
בשבועות האחרונים הוא חורש את הארץ לאורכה ולרוחבה וחורך כל אמצעי תקשורת אפשרי. בסיס האם הפוליטי שלו הוא חיפה (שם הוא גר) והצפון. לאחרונה נפגש עם ראש עיריית חיפה עינת קליש־רותם לשיחה על תוכניות פיתוח, כולל שדרוג שדה התעופה בעיר. במקביל הוא ממשיך לתחזק קשרים עם עמיתיו בחו"ל ובשבוע שעבר שב מביקור ראשון בדאבוס שבשווייץ. הוא מודה שקשה למכור לציבור את דאבוס כסיפור אטרקטיבי.
"מה שמעניין באמת את הציבור זה לא מספרים בתקציב, דירוג המשק או דאבוס. כשאתה מסביר שישראל גייסה 2.5 מיליארד יורו בריבית נמוכה ממה שמגייסים הסעודים, המסר האלקטורלי לא עובד. האזרחים מתחברים למה שרלוונטי מבחינתם וזה יוקר המחיה, הדיור והשכר. יצאתי לשווייץ כדי להמשיך להעמיק את הקשרים, אף שצוות הקמפיין שלי העדיף שאשאר בארץ כדי להתעסק בבחירות. היו מפגשים חשובים שחלקם לא נחשפו אפילו לאנשי הצוות שלי".
ספר, במה מדובר?
"דנתי עם הגורמים בשווייץ לבקשת גורמים בישראל על עסקת ענק ביטחונית בהיקף של כמיליארד דולר, ולשמחתי הצלחתי לקדם אותה. בנסיעה שנמשכה יממה בלבד נערכו פגישות חשובות עם בכירי חברת אמזון, ווב סרוויס ונשיא חברת פייפאל דן שולמן. חברות בינלאומיות מבקשות להשתלב בטכנולוגיה הישראלית. הם מתעניינים בתחום האשראי לעסקים קטנים, שמבחינתם הוא אחד ממנועי הצמיחה החשובים. מחקרים הראו שכל עסק קטן שקיבל כסף צמח ב־25%. דובר על שילובנו בפורום בינלאומי חדש של מדינות צומחות עם כלכלות לא גדולות כמו סינגפור, דנמרק, פינלנד ואירלנד". 
סוגיית מחיר למשתכן מעוררת התנגדות מכל הכיוונים. אפילו המשנה ליועץ המשפטי ביקר את התסבוכת והתנאים.
"אני לא רואה בעיה, והתוכנית מתקדמת לשביעות רצוננו. במשרד היועץ המשפטי מבקשים להגביל את גובה ההטבות לחצי מיליון שקל לדירה, ואני מתנגד בתוקף. חבל שמשרד המשפטים לא אמר את דברו כשבעבר הפקיעו דירות בגלל חובות של חצי מיליון שקל. הצלחנו לעמוד בהתחייבות לבוחרים בנוגע למחירי הדיור ולפתרונות הדיור לזוגות צעירים. אם לא נמשיך ונקדם היום את מחיר למשתכן, אף אחד כבר לא יקדם את התוכנית. מפעילים לחץ עצום להפסיק את התוכנית ולפגוע בה. אני שר האוצר היחיד שמוכן להתאבד בשבילה ואף אחד אחר לא יסכים להחליף אותי. כל מי שכותב בתקשורת בעד התוכנית מותקף על ידי צבא של טוקבקיסטים ואינטרסנטים. עובדים נגדנו כוחות חזקים מאוד".
בינתיים אתה משלם מחיר כבד. אולי זאת הסיבה האמיתית לירידה במנדטים בסקרים. 
"את זה נדע אחרי 9 באפריל. גם בבחירות הקודמות היו סקפטים, ואני מזכיר לך שבזכות הרפורמה בסלולר כולנו קיבלה 10 מנדטים. נחיה ונראה".
אשאל אותך מה ששאלת בעימות טלוויזיוני לפני הבחירות הקודמות את לפיד - "כמה מפתחות בפועל חילקת?". אז כמה נכנסו לדירות מחיר למשתכן?
"זאת שאלה לא הוגנת, כי אתה יודע שעד היום לקח יותר מעשר שנים לתכנן ולבנות דירה בישראל. התחלנו את התוכנית לפני כשלוש שנים. בינתיים זכו בהגרלות יותר מ־60 אלף איש. לגבי 25 אלף נחתמו כבר חוזים עם הקבלנים, והם עומדים להיכנס לדירות. בפועל כבר נכנסו לדירות יותר מאלף, והמספר ילך ויגדל מדי חודש. אני גאה בהישג ולא האמנתי שנגיע למספרים כאלה. ההגרלות יימשכו למרות הבחירות, כי זאת תוכנית שנמצאת בעיצומה. היא תימשך הלאה לאחר שאמונה מחדש כשר אוצר".

אירוע השקת הקמפיין. צילום: אלעד מלכא
האם הורדת מחירי הדיור והמלחמה עם כל בעלי האינטרסים לא הייתה משימה כבדה מדי שלקחת על עצמך, וששילמת בגינה מחיר גבוה?
"זאת אכן הייתה משימה קשה ביותר, ולא סתם כל אלה שקדמו לי ברחו ממנה או שנכשלו. הייתי בטוח שזה יהיה קשה, כי ידעתי שבניגוד לרפורמה בסלולר, שם התמודדתי עם מספר קטן של מתנגדים, בשוק הנדל"ן מעורבים אינטרסים גדולים. הרבה מאוד יזמים, בנקאים, בעלי מקצוע וכל התעשיות שנלוות אליהם. הנדל"ן פרנס הרבה אנשים, והחזקים שבהם עשו הכל כדי להפריע לי ולהבטיח שאני לא אהיה שם בבחירות הבאות.
"מה שעזר לי להצליח הוא ארגז הכלים הגדול שלקחתי עם המינוי לתפקיד, שכלל לא רק את האוצר אלא גם את משרד השיכון ורשויות התכנון, כולל מינהל מקרקעי ישראל. עד אז, רק כדי לתאם בין כל הגורמים והאינטרסים היה צורך במיומנות פוליטית בלתי רגילה והקדנציה הייתה מתבזבזת".
# # #
חוץ מבעיות הנדל"ן ומחיר למשתכן השנויה במחלוקת, יש הטוענים שאחת הסיבות לכישלונו בשלב זה של כחלון בסקרים היא בריחתו מעימותים עם קבוצות לחץ כמו ההסתדרות. בדוחות בנק ישראל שוגרו אין ספור אזהרות על בעיית הפריון בעבודה, הפחתה לא אחראית של מסים, התחמקות אינסופית מטיפול בקרנות הפנסיה והעלאת גיל הפרישה, וזו רשימה חלקית. לרפורמות שנעשו בבנקים או בחברות כרטיסי האשראי קשה לקרוא הצלחה.
כשאני שואל אותו על כך, כחלון מתקומם: "אתה מדבר על הרפורמה בבנקים? אף אחד לא האמין שמריוס נכט (משקיע הייטק, ממייסדי חברת צ'ק פוינט - י"ש) יבקש רישיון בנק, והוא בדרך לקבל את הרישיון. אז יהיה בנק חדש ועוד חדשים בעקבותיו. הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים זה משהו שמעולם לא נעשה, לא בישראל ולא בשום מקום אחר. אתה טוען שהעמלות והריבית עלו, ואני אומר לך שגם כל אלה שעוקבים אחרינו בעולם אומרים שמדובר בהצלחה.
"הפחתת עמלות הסליקה חסכה הרבה כסף ועוד תחסוך. אפליקציות תשלומים כמו ביט ופפר חוסכים עמלות. וחוץ מזה, אני לא דיברתי על מחירים אלא על הצורך בתחרות ובשקיפות. הסיפור הוא מלחמה במונופולים, וככה צריכה להתנהל כלכלה. תראה את התחרות בקרנות הפנסיה בעקבות הקמת קרנות ברירת מחדל שנקראות 'הפנסיה של כחלון'. החיסכון מסתכם באלפי שקלים".
למרות כל ההישגים שאתה מונה, וכמו שכבר שאלתי, אתה מצטייר כשר אוצר שנמנע מהחלטות לא פופולריות - והעניינים מתגלגלים לבג"ץ. תנובה ומחירי החלב ומשווקי הביצים, למשל. בתחילת השבוע נדון בבג"ץ הפטור ממס על טבק לגלגול, והמשפטנים הציגו עמדה סותרת לעמדתך.
"בניגוד לאחרים, יש לי תפיסת עולם כלכלית וחברתית. בעקבות כך גופים חזקים כמו בנקים פונים לבג"ץ, ובמרבית המקרים הם הפסידו. תנובה, שיוצרת מחסור מלאכותי בחמאה, לא תצליח להוריד את ישראל על הברכיים. מנסים ללחוץ עלי באמצעות לוביסטים ובעלי אינטרסים וקמפיינים תקשורתיים. אתה יודע כמה כסף זורקים על מודעות ענק בעיתונות? כל זה היה נחסך ממני לו הייתי עושה כל הזמן נעים בגב. בעניין הטבק לגלגול אני רוצה לחזור ולהדגיש שמדובר במס רגרסיבי הפוגע בשכבות החלשות, ואני לא רוצה לפגוע בהן. בכלל אני נגד העלאת מסים: לא מס בריאות, לא מס חברות ולא מס על אלכוהול.
"בעניין המס על הטבק: שאף אחד לא יטיף לי מוסר בעניין. אבא שלי מת מעישון, אז שלא יספרו לי שבריאות הציבור לא חשובה לי. טוענים שאני מגדיל את התחלואה והתמותה, אז יש לי הצעה: אם הטבק הוא סם ממכר, אני מציע חוק שיאסור לחלוטין על יבוא טבק, ואתמוך בו. פיליפ מוריס (יצרנית הסיגריות הגדולה בישראל - י"ש), שמתיימרת לדאוג לבריאות הציבור, היא שעומדת מאחורי קמפיין הטבק. הוויכוח בנושא לא נעשה מתוך דאגה לבריאות אלא משיקולים כלכליים של קבוצות אינטרסנטים". 
האם היו מניפולציות חשבונאיות שהעלימו את הסטייה מיעד הגירעון בתקציב 2018?
"זה קשקוש. אני סומך במאה אחוז על החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו. עובדה שבכל העולם מאמצים את הנתונים ורק לפני שבועיים גייסנו בהצלחה 2.5 מיליארד יורו בריבית אפסית. לו היו מניפולציות, האם זה היה אפשרי? אתה שואל על סגירת שומות והקדמת תשלומים למס הכנסה בדצמבר, ואני יכול להוכיח במספרים שלעומת יעד גבייה של 307 מיליארד שקל גבינו 306.4 מיליארד שקל, שבמונחים סטטיסטיים זו לא סטייה מהיעד".
אני מניח שרשימת כולנו לכנסת תהיה שונה לגמרי מהנוכחית. אתה בוודאי לא מצטער שיואב גלנט עזב לליכוד. איך קרתה לך תקלה כזאת?
"הרשימה עדיין לא גובשה סופית. כרגע אני לא נוגע ברשימה עד למועד הרשמי של הגשת הרשימות, ואז נדון בכך. אתה שואל על עזיבת גלנט, ואני מוכיח לך עם המסמך שאני מציג בפניך שהוא לא עזב אלא הועזב. תבדוק בעצמך בלשכת ראש הממשלה אם הוא התפטר או פוטר. באשר לרשימת הח"כים, הזמנתי את מייקל אורן לפגישה והודעתי לו שהוא לא יהיה אצלי ברשימה. קורה שלא מצליחים. גם לרחל עזריה הודעתי שלא תופיע ברשימה לכנסת, כי היא התמודדה על ראשות עיריית ירושלים מבלי לעדכן אותי מראש. אז אמרתי לה שתישאר בירושלים. אלי אלאלוף החליט בעצמו שלא להמשיך. הוא איש מדהים ועדיין נשאר לעזור לנו. מינויה של יפעת שאשא־ביטון כשרת השיכון אינו פיצוי על זה שלא תהיה ברשימה לכנסת הבאה כפי שאתה טוען. שאשא־ביטון, שהייתה סגנית ראש עיריית קריית שמונה, עשתה בכנסת עבודת קודש ויש לה ניסיון עצום".

יואב גלנט. צילום: מרק ישראל סלם
האם כולנו תרוץ לבד עד הסוף או שתהיו חלק מהחיבורים? הרי נתניהו הצהיר שהוא רוצה אותך כחלק מהליכוד, ולידיעתי גם אחרים מחזרים אחריך. למה שלא תתאחד עם חוסן לישראל של גנץ?
"אנחנו רצים לבד עד הסוף. לצערי אף אחד עדיין לא פנה אלי, ואני נעלב בגלל זה (כחלון אומר את הדברים בהומור - י"ש). תזכור מה שאני אומר: כולנו תמשיך לרוץ עצמאית, כי רק כך אפשר יהיה לשנות ולממש את האג'נדה. כבר הייתי מספר אחת בליכוד, ואני לא מתגעגע לכך. ההתבטאויות של נתניהו על הרצון להחזיר אותי לליכוד גרמה לצערי לכולנו נזק ופגעה בנו. ייתכן שהוא עשה זאת משיקולים פוליטיים פנימיים. לא יודע. תשאל אותו. לו רציתי, יכולתי להיות מספר 2 בליכוד ואולי לפגוע בישראל כץ ובגלעד ארדן".
# # #
כחלון מסביר שלא יחבור לפני הבחירות לשום גוף פוליטי אחר, אבל לאחר הבחירות הכל פתוח. האם יחבור לקואליציית נתניהו גם אם יוחלט על העמדתו לדין? שר האוצר אמר את עמדתו בנושא מספר פעמים והבהיר שנתניהו לא יהיה מסוגל לתפקד אם יוחלט להעמידו לדין לאחר סיום הליכי השימוע. הוא מגבה את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט: "אני סומך במאה אחוז על שיקול הדעת של היועץ המשפטי. אני מכיר אותו מצוין ויודע שהוא פועל רק על סמך שיקולים מקצועיים והאמת הפנימית שלו".
האם המתיחות הביטחונית בצפון מלובה על ידי נתניהו משיקולי בחירות?
"מה פתאום. חס וחלילה. מה, ביבי חפר את המנהרות? אני בטוח שהטיפול שלו בנושא ענייני לחלוטין".
אחת ולתמיד: מה סיפור הרומן הפוליטי האפשרי שלך עם מזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן, והאם הוא חובר לכולנו? 
"אף פעם לא דובר שניסנקורן יחבור אלינו. נכון שבשנים האחרונות היה שיתוף פעולה מצוין בינינו וראינו עין בעין בנושאים חברתיים כמו שכר מינימום, רפורמות ועניינים חברתיים אחרים. אבל גם היו מקרים שרבנו. ניסנקורן הוא איש מדהים, ערכי, ומתמודד עם אתגרים לא פשוטים. ברמה האישית אני אפילו אוהב אותו ואני חושב שזה הדדי".
יש דברים שאתה מצטער שלא הספקת לעשות בקדנציה או שעשית ואתה מצטער לגביהם?
"אני לא יודע להגיד לך אם יש משהו שאני מצטער לגביו, כמו לדוגמה אי־ההצלחה בבחירת המועמדים לכנסת. אי אפשר להסתכל לאחור, שכן בזמן אמת זאת הייתה ההחלטה הטובה ביותר שניתן היה לקבל. בפרספקטיבה לאחור תמיד רואים שש־שש. לגבי ההמשך אני יכול לומר לך שרק התחלנו. מחיר למשתכן תמשיך להתקיים בתנאי שאהיה שר האוצר הבא. שוק השכירות יהיה במוקד ונגדיל את היצע הדיור להשכרה פי שמונה, ל־65 אלף דירות. אנחנו צריכים לקבל את הכוח להמשיך, כי יש דברים רבים שצריך לעשות. אנחנו עובדים על המצע ונעלה לאוויר עם הקמפיין אחרי 20 בפברואר".