הפיגועים בפריז אינם ה- 11 בספטמבר של צרפת – הם פרשת דרייפוס שלה. הם אינם פיגועים הבאים מן החוץ אלא פיגועים הבאים מתוככי צרפת ופוגעים בלב לבה. כמו פרשת דרייפוס בזמנו, שחצתה את צרפת לשניים, פיגועי ינואר הם התקפות אוטו-אימוניות - פיגועים של גוף התוקף את עצמו. לכן צרפת עומדת בפני אתגר קשה עשרות מונים מזה שעמד בפני ארה״ב לאחר ה-11 בספטמבר – כי עליה להפריד את התוקף מן הנתקף בתוף הגוף עצמו.
 
הסכנה לצרפת אינה נמצאת בקרב "הזרים" וגם לא בין "המהגרים". הסכנה לצרפת היא מתוך הצרפתים – צרפתים המבקשים לתקוף את הגוף הצרפתי על כל מרכיביו וערכיו. הסכנה לצרפת אינה מצרפתים מוסלמים. הסכנה לצרפת היא מצרפתים חדורי אידיאולוגיה אסלאמיסטית. מקור האיום אינו הדת המוסלמית. מקור האיום הוא האידיאולוגיה האסלאמיסטית, הג'יהאדיסטית, הרדיקלית – כל שם שיינתן לה. אידיאולוגיה זו מנוגדת לכל מה שצרפת מבקשת להיות.
 
צרפת מבקשת לייצג את השוויון בין כל האזרחים תחת שמי הרפובליקה החילונית. האסלאמיזם מבקש להקים כבר כעת חליפות אסלאמית תחת שמי חוקי השריעה. צרפת מבקשת לייצג את האחווה בין מאמינים וחילוניים, יהודים, קתולים, פרוטסטנטים ומוסלמים. האסלאמיזם מבקש להפריד בין עולם האסלאם לעולם הכופרים ורואה בטרור אמצעי ראוי כדי להעביר את הכופרים לעולם האסלאם. צרפת מבקשת לייצג את חירות המחשבה והדיבור, כולל החירות להעליב ולהיעלב. האסלאמיזם דורש נקמת מוות על רקע כבוד הנביא ומכיר באמת אחת בלבד. צרפת נולדה מן הנאורות. האסלאמיזם מבקש לשוב לחשכת ימי הביניים.
 

ההיסטוריה הצרפתית היא היסטוריה של קדמה באמצעות מהפכות ומשברים. זהותה של צרפת התעצבה במאבקים קשים, אלימים, ופעמים רבות מדממים, בין חלקים שונים של מהותה: בין קתוליות לפרוטסטנטיות, בין רפובליקה למלוכה, בין כנסיה לנאורות, בין כניעה להתנגדות, ובין מטרופולין לקולוניות. בכל מאבק שכזה חידדה צרפת את מהותה וערכיה ונתנה תשובה מחודשת לשאלה מהי צרפת.
 
זו השאלה שצרפת תידרש לה בשנים הקרובות – מהי צרפת? האם האחווה והשוויון והחירות הם ערכים המשותפים לכל הצרפתים או רק לחלקם? האם צרפת מוכנה לצאת לקרב ואף למלחמה כדי להגן על ערכים אלה? האם היא מוכנה להתמודד עם האידיאולוגיה המבקשת להשמיד את מהותה, או מבקשת עוד כמה שנים של שקט וחיים נוחים? 
 
צרפת אינה אבודה. גם בתקופות בהן היא שקעה נמצאו לה לאחר זמן התעצומות להיאבק על ערכים של קדמה ונאורות. ערכים אלה הם המערכת החיסונית של צרפת, וההגנה עליה מבית הוא הקרב העומד לפתחה. הכותבת היא עמיתה בכירה במכון למדיניות העם היהודי ועמיתה נלווה במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון