אם למישהו עוד היה ספק, הרי שמאתמול זו עובדה מוגמרת: הגולן הופך לחזית עימות פעילה. חיזבאללה נחוש לממש את החזון של ג'יהאד מורנייה ולייסד קו עימות חדש מול ישראל ברמת הגולן.



ירי הרקטות אתמול (שלישי) פגש צבא דרוך ומערכת אזרחית מוכנה היטב, שציפו לתגובה משמעותית יותר על חיסולו של מורנייה. אבל לא נכון להסתכל על הירי אתמול כעל פעולה בודדת: זו ירייה ראשונה במערכה חדשה שהגבולות שלה עוד לא נקבעו.



לחיזבאללה, שמאז יום ראשון שעבר מחפש תגובה שתכאיב לישראל אבל גם לא תגרור את לבנון למלחמה, נוח לפעול מהגולן. זו חזית מבודדת, שאין לו בה נכסים לבד ממשטר אסד, שעליו הוא נחוש לשמור מכל משמר.



ההפרדה הזו נוחה גם לישראל: גם לנו אין אינטרס להידרדר למלחמה בלבנון, והתחושה היא שבהסלמה מול סוריה יש יותר יכולת לשלוט בגובה הלהבות. לכן ישראל מתלבטת אם התגובה המיידית אתמול הספיקה או שנדרשת תגובה נוספת – כזו שתבהיר לחיזבאללה כי אסד ישלם מחיר על פיגועים בגבול.



תגובה רחבה יותר של ישראל תיתן לגיטימציה לחיזבאללה להמשיך ולהילחם מהגולן ותעלה את הצדדים על נתיב ההסלמה. לכן הירי אתמול היה איתות והצהרת כוונות של חיזבאללה. ישראל הגיבה באיתות משלה, ועוד לא נאמרה כאן המילה האחרונה. שני הצדדים ימשיכו לנסות ולעצב את המערכה החדשה, כשכל צד ינסה לחוש מה הגבולות של הצד האחר. ישראל כבר הוכיחה שהיא לא מהססת לפגוע באסד, אבל היא גם לא מעוניינת כרגע למוטט את שלטונו. חיזבאללה, מתוח בפישוק כואב מלבנון דרך סוריה ועד עיראק, ינסה להצטייר כארגון התנגדות אבל בלי להסתכן בעימות רחב. שני הצדדים מודעים היטב לכוח ההרס שיש לכל אחד מהם.



המשמעות היא שבגולן ישמעו עוד אזעקות ונראה גם ניסיונות פיגוע, לא על בסיס יומיומי ולא לכל אורך הקו, אלא בצפון הרמה, שם יש עדיין מאחז בשליטת אסד. ישראל תנסה להרתיע, חיזבאללה ינסה לאתגר, ושניהם ינסו להימנע ממלחמה.