התקרית הקשה בהר דב עלולה לדרדר את ישראל למלחמה שהיא אינה חפצה בה. זהו עוד ספיח לפעולה שבוצעה לפי דיווחים זרים לפני כמה ימים בסוריה. הערכות שלפיהן אף אחד מן הצדדים אינו רוצה בהתלקחות רבתי – הן נכונות. אלא שפעמים הפסיכוזה של מלחמה מסוכנת לא פחות. אף אחד מן הצדדים המעורבים אינו יכול לשער אל נכון מה תהיה התוצאה. 

סוריה הפכה להיות אזור הפקר שאין בו שלטון וסדר. אל תוך החלל הזה נכנסו כוחות רבים, עוינים זה לזה עד כדי אימה. למרות זאת, המכנה המשותף לכל הכוחות הלוחמים בסוריה הוא ישראל.  האינטרס הישראלי העליון הוא לא להתערב בנעשה בסוריה. כל מעורבות מעין זו עלולה, מבחינתה של ישראל, לאחד את כולם נגדה. התובנה שישראל היא המדינה החזקה ביותר באזור אינה משחקת לטובתה. לא פעם פרצו מלחמות כאשר היה ברור לגורמים הערביים שישראל חזקה ביותר. 
הערכות מערכת הביטחון וההחלטה להורות על שגרה התבררו ככשל צורם. סביר להניח שההערכות התבססו על הנחות יסוד שלפיהן חיזבאללה לא יגיב בשל ההסתבכות שלו בסוריה ובלבנון. מתברר שנסראללה אינו עובד אצל גורמי הביטחון או הגורמים המדיניים בירושלים ובתל אביב. למען ביטחון האזרחים ראוי היה להמתין עוד. מרגע שנפתחה אש על הכוחות הישראליים, אין לצה"ל ברירה אלא להגיב. ובדיוק כאן תיבחן תבונתה של ישראל: האם להיגרר למלחמת התשה או שמא תסיים את הסבב הזה מהר ככל האפשר.

חיזבאללה מנצל את הבחירות בישראל מתוך הנחה שממשלת ישראל לא תורה על מלחמה כוללת בלבנון או סוריה. זו הסיבה לכך שהוא כבר לקח על עצמו את האחריות לירי על סיור צה"ל ופגיעה בחיילי צה"ל. אלא שנסראללה ידוע כמי שעלול לטעות קשות בהערכות, למשל מה שאמר בעקבות מלחמת לבנון השנייה. יחד עם זאת, ניתן לקבוע שבראייה מפוקחת מאוד, אין כל אינטרס לחיזבאללה לפצוח במלחמה נגד ישראל. איראן שמניעה את חיזבאללה ועשתה מאמצים אדירים לשמור על שלטונו של אסד, ככל הנראה לא תסבך את חיל החלוץ שלה בעוד חזית. 
גם אם ינסו בישראל להכחיש כל ערבוב בין בחירות לבין פעולות צבאיות כאלה ואחרות, או אולי חלילה, מלחמה, לא יצליחו בכך. הפסיכוזה של הבחירות ושל המלחמה מובילה לתוצאות בלתי רצויות. השאלה הגדולה היא אם ישראל תסתפק בהצהרתו של נסראללה שלפיה הפעולה בהר דב היא תגובה למה שיוחס לישראל, לפי מקורות זרים, כחיסול הבכירים בסוריה. מכך תיגזר תגובתה של ישראל ומידת עוצמתה, והיעדים שייבחרו יקבעו אם אנחנו מידרדרים למלחמה או לא. 
הצמרת הצבאית והמדינית חייבות לערוך דיון מעמיק במנותק מהבחירות. יאמרו הבריות שזה בלתי אפשרי. לבטח צה"ל ימליץ המלצות מקצועיות לחלוטין. קשה לצפות מה הדרג המדיני יחליט. זהו הנעלם הגדול שבשעה זו בלתי ניתן לחיזוי. יש לזכור היטב ולשנן: מלחמות פורצות גם מתוך פסיכוזה של מלחמה ולא רק מסיבות אובייקטיביות. קור רוח וחשיבה מעמיקה הן הדרך הטובה ביותר לפעול.  

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.