המשבר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית הלבן כבר לא מוגבל ולא מצטמצם לנאום הצפוי במושב המשותף של שני הבתים בגבעת הקפיטול. יותר מזה, הנאום נראה לפתע כמו אירוע צדדי. מה שקורה ומתפרסם בימים האחרונים מסביבו הולך ונראה כמו מאמץ עליון מצדו של נתניהו להרחיב ולהעמיק את התהום שהוא חפר ויצר בינו לבין הנשיא ברק אובמה. ראש הממשלה, כך עולה באופן ברור מהדיווח שפורסם אתמול בעמוד הראשון ב״ניו יורק טיימס״, אינו מסתפק רק בהסלמה מכוונת מול הבית הלבן, אלא גם פוגע קשות ביחסים עם צמרת המפלגה הדמוקרטית ומתנהל בזלזול מול סנטורים דמוקרטים בכירים הידועים כאוהדי ישראל וכתומכיה.

העיתון האמריקאי הנחשב פרסם שורת התבטאויות של גורמים אמריקאים בכירים, שגרירים אמריקאים לשעבר בישראל ומומחים ישראלים, שכמעט כולם מתייחסים בשלילה ובחומרה להחלטת נתניהו להופיע ולנאום בקונגרס. ״הקרע בין אובמה לנתניהו רק ילך ויחריף״, קבע העיתון, הידוע באהדתו לדמוקרטים. העיתונות האמריקאית גם קובעת כי פנייתו של נתניהו אל סנטורים דמוקרטים בכירים ומובילים ״בניסיון לרכך את הביקורת שלהם נגד הופעתו בקונגרס״ לא הצליחה.
נתניהו אף הבטיח כי "הנאום לא יהיה פוליטי". נו, באמת. הרי גם אם יעמוד בקונגרס ויקריא את ספר הטלפונים של וושינגטון, עצם ההופעה של ראש ממשלת ישראל בגבעת הקפיטול ערב בחירות בישראל ועם פתיחת מערכת הבחירות לנשיאות ארה״ב, הוא אירוע סופר־פוליטי

ההצהרות וההתבטאויות שפרסם ראש הממשלה בימים האחרונים במאמץ להצדיק את ההתעלמות המופגנת שלו מהביקורת נגד הופעתו הצפויה בקונגרס, חשפו ביתר שאת את האופי המזלזל והמתריס כלפי הבית הלבן של התנהלות נתניהו. ״אפשר לפתור בעיות של פרוצדורה״, אמר ראש הממשלה הישראלי. כלומר, נעיצת אצבע בעינו של נשיא ארה״ב היא להערכת נתניהו ״בעיה פרוצדורלית״.
נתניהו אף הבטיח כי ״הנאום לא יהיה פוליטי״. נו, באמת. הרי גם אם יעמוד בקונגרס ויקריא את ספר הטלפונים של וושינגטון, עצם ההופעה של ראש ממשלת ישראל בגבעת הקפיטול ערב בחירות בישראל ועם פתיחת מערכת הבחירות לנשיאות ארה״ב הוא אירוע סופר־פוליטי, במיוחד כשהוא נקבע מאחורי גבו ובניגוד לדעתו של נשיא ארצות הברית.
זאת ועוד. ״נתמקד במניעת איראן גרעינית״, הסביר נתניהו -וגם טיעון זה, שנראה על פניו סביר, הוא מהבחינה המעשית מופרך ומטעה. להערכת פרשנים ומומחים בבירה האמריקאית, הסיכויים שיעלה בידי נתניהו בנאום בקונגרס להדק את הסנקציות על איראן שואפים לאפס. לא רק הנשיא אובמה איתן בדעתו להמשיך במו״מ עם איראן. גם שרי החוץ של ארצות ״קבוצת השש״ (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה), המנהלת את המו״מ על הגרעין האיראני ביקשו ממחוקקים בכירים משתי המפלגות להימנע מהטלת סנקציות חדשות על איראן ואף דחקו בהם בנושא זה.
וכך, מכל הדיווחים והפרשנויות על נאומו הצפוי של נתניהו בקונגרס שהתפרסמו בימים האחרונים באמצעי התקשורת בארה״ב, מצטייר ראש הממשלה הישראלי כמי שמתבצר בפינה מוקפת בחומה אטומה ובודק כל הזמן שחלילה לא ייווצר סדק שדרכו יחדור ויגיע אליו הרהור שני בנוגע להופעתו הצפויה בקונגרס. נתניהו כאילו החליט, תמות נפשי עם פלישתים.