צבא מצרים יצא למתקפה גדולה בארגוני הטרור הפועלים בחצי האי ובמיוחד באנסאר בית אל־מקדס - ששאב עד לאחרונה את השראתו מאל־ קאעידה, אך לאחרונה, בשל תזרים מזומנים חדש, נשבע אמונים ל"מדינה האסלאמית" (דאע׳׳ש). במתקפה משתתפים חיל האוויר המצרי וכוחות קומנדו מיוחדים.

המתקפה היא תגובה למתקפת הטרור מיום חמישי בלילה, שבה נהרגו לפי אומדנים שונים בין 30 ל־40 חיילים ואזרחים. נשיא מצרים, עבד אל פתאח א־סיסי, שקיצר את ביקורו באתיופיה ושב לארצו, הבטיח כי האירוע לא יחליש את נחישותו להילחם בטרור. כמו בפיגועי עבר, שלטונות מצרים מאשימים באחריות למעשה לא רק את קבוצות הטרור הפועלות בסיני, אלא גם את חמאס ואת האחים המוסלמים - שהוצאו מחוץ לחוק.
אתמול (שבת) הכריז בית משפט מצרי על גדודי עז א־דין אל־קאסם, הזרוע הצבאית של חמאס, כארגון טרור. חמאס והזרוע הצבאית מואשמים כי הם מסייעים בהעברת נשק לארגוני הטרור, בעיקר לאנסאר בית אל־ מקדס, דרך המנהרות מהרצועה לסיני.

צבא מצרים נמצא בעיצומו של מאמץ גדול להיאבק בתופעת המנהרות. עד כה נהרסו בתים באזור רפיח המצרית, ברצועה של כ־500 מטר מהגבול. המשפחות באזור מקבלות פיצוי קטן - ונדרשות לעזוב בהתראה קצרה את בתיהן. בבתים שבהם נתגלו מנהרות לא משולם פיצוי. בכוונת מצרים להרחיב את רצועת הביטחון מול רצועת עזה ל־1 ק"מ ואף ל־3 ק"מ, אם יהיה בכך צורך.
צעד נוסף המעיד על הרצון המצרי להתנתק מהרצועה ומחמאס - מעבר הגבול ברפיח בין עזה לסיני סגור רוב הזמן ושום סחורה לא עוברת בו. המעבר נפתח אך ורק במקרים הומניטריים או לצרכים מיוחדים.
היחס של מצרים לחמאס מקרין על ישראל, שבעיית עזה נזרקת לפתחה, והיא זו שצריכה ליטול אחריות עקיפה על הנעשה בה, כמו העברת סחורות לשיקומה, מזון ותרופות ל־1.7 מיליון בני אדם.
הנחישות המצרית במלחמה נגד הטרור בסיני היא צעד חשוב, אך עדיין נותרה לצבא מצרים דרך ארוכה. בעיקר הוא חסר מידע מודיעיני, לאחר שנים של הזנחה. עם זאת, לאחרונה ניכר מאמץ של שירותי הביטחון המצריים לשפר את יכולותיהם בתחום.
על רקע זה גבר באחרונה שיתוף הפעולה הביטחוני־צבאי־מודיעיני עם ישראל, שמגיע לרמות שלא נודעו אפילו בתקופת חוסני מובארק. ישראל גם הגמישה מאוד את גישתה בכל הקשור להסכם השלום ומוכנה לאפשר לצבא מצרים להגדיל את כוחותיו ולפעול גם באוויר, בניגוד לאמור בהסכם.