המאבק המתחולל בין הנהלת כי"ל (כימיקלים לישראל) לבין עובדי התשלובת, הנתמכים בידי ההסתדרות ופוליטיקאים בערב בחירות, מציף בעיה כלכלית־חברתית לא חדשה, אולם כזאת שטרם זכתה להתייחסות מערכתית של ממש.

התופעה מוכרת: מצד אחד אנו עדים לעלייה של תוחלת החיים יחד עם הסדרי עבודה ושכר שאינם תואמים את העידן הנוכחי. אל מול אלה ניצבים התפתחות טכנולוגית מהפכנית שמייתרת ענפים, מקצועות ועובדים, במקביל לתהליך גלובליזציה, שמניע השקעות ומקומות עבודה ממקומם הראשוני.
לאלה אפשר להוסיף את הסרת חומות המגן ומיטוטם של הגבלים עסקיים למיניהם. המשמעות ברורה ומחייבת שינוי בקרב חברות בענפי כלכלה מסורתיים. אחת המשמעויות הברורות של המצב החדש היא שחברות שהרשו לעצמן להתנהל ברווחה, לעטוף את עובדיהן בשכר גבוה ובתנאים סוציאליים מדשנים, חייבות לצמצם עלויות גם בתחום כוח האדם.

אין כוונת הדברים לומר שזאת צריכה להיות האופציה הראשונה, אולם אין להכחיש כי לא ייתכן שתחום ההעסקה והשכר יהיה חסין מפני התאמה לעת החדשה. הצעתה של כי"ל לפטר עובדים ותיקים עם הבטחה לתשלום מחצית שכרם עד גיל 67 בעייתית בשל העובדה שהמשק (ובוודאי שוק העבודה בנגב) לא ערוך להציע לפורשים אלטרנטיבה תעסוקתית. בעניין זה האחריות היא של המדינה. אלא שעד היום לא ניתנה הדעת לנושא זה וכנראה שגם בעתיד לא ייעשה הרבה, כי הפוליטיקאים לא מתעסקים בפתרונות לטווח ארוך (חוץ מראש הממשלה בעניין איראן).

לכן ראוי לתת את הדעת לאפשרות אחרת, שמצד אחד תמנע גירושם של עובדים אל הלא נודע (למרות הפנסיה המובטחת), ומן הצד האחר תאפשר למפעלים להתייעל.
 
כל בעל משפחה יודע שהשנים שבהן העול הכלכלי הוא כבד הן השנים הראשונות להתבססות, עם משכנתה והוצאות על גידול ילדים. עם השנים השכר עולה ומאפשר רווחה נרחבת יותר. לקראת העשור השישי לחייו של העובד, משפחתו יכולה להיות רגועה כלכלית, אלא אם כן החברה שבה הוא מועסק מגיעה למסקנה שיש להתייעל.
 
כי"ל בחרה לפטר את העובדים הוותיקים שעלויות שכרם גבוהות. האפשרות האחרת שיש לבחון היא להמשיך להעסיקם בשכר מופחת, באופן מדורג ומותאם להיקף עבודתם. במילים אחרות, שיא ההכנסה של עובד יהיה בהגיעו לגיל 55 ולאחר מכן יפחת השכר. יש להליך כזה יתרונות לא מעטים: החברה תמשיך ליהנות מהידע ומהניסיון של העובדים, בעוד אלה, שהיקף הוצאות המשפחה שלהם פחתו, ימשיכו להיות מועסקים.
 
תעסוקה מלאה מניעה גם את גלגלי המשק, עובדה שתיצור מקומות עבודה נוספים כדי לתת מענה לכוחות החדשים הזורמים לשוק העבודה. כדי לממש אפשרות כזו נדרשים מהלכים שיהיו מקובלים על נציגות העובדים, על ארגוני המעסיקים ועל משרדי הממשלה הרלוונטיים. שיתוף פעולה יזום ייצור שוק תעסוקה מודרני, עם סיוע לעסקים חדשים ויזמות, ויחייב גם שינוי תחומי הפנסיה והמיסוי ביחס לשכבה החדשה של העובדים.