כאשר אנחנו מפליגים למחוזות רחוקים, נוהגים הזהירים שבינינו לבטח את תכולת מזוודתם מפני גניבה חלילה או אובדן. אבל במבחן התוצאה: דלת אטומה שנטרקת בפנינו בחבטה.



רמי ואשתו המריאו לבולגריה לחופשה אצל קרובי משפחה. חברת כרטיסי האשראי הפנתה אותם לחברת כלל ביטוח נסיעות לחו"ל, על מנת לבטח עצמם מפני כל פגע ותקלה.



בתום החופשה, בטרם ימריאו בחזרה, גילו לחרדתם כי התיק של האישה שהכיל בשמים ותכשיטים נעלם כלא היה. אצו רצו לשדה התעופה על מנת שלא להחמיץ את הטיסה, ולא הספיקו לדווח לתחנת המשטרה המקומית בבולגרית רהוטה את דבר הגניבה.



כאשר נחתו בארץ מיהרו לטלפן לחמות שאצלה התארחו, והיא זו שדיווחה למשטרה. "על הנגנבים לבוא בעצמם לדווח, ולא באמצעות שליחה", הייתה התגובה הבולגרית.



במר לבם פנו לחברת הביטוח כלל ופירטו את העלילה הלא סבוכה. מחלקת התביעות נכנסה לתמונה, אך פסקה: דחייה. מחלקת תלונות הציבור נדרשה לסוגיה והניבה את הנימוק: היה עליכם לדווח בחו"ל על הגניבה. לא הספקתם? מיהרתם לטיסה? בעיה שלכם והיא בלתי פתירה.



עוד הצעה עלתה: אם תטוסו בחזרה ותדווחו למשטרה המקומית, נשקול ברצינות להשיב את ערך הגניבה. זו אינה בדיחה. רמי הציע להצהיר בשבועה, להקיש על לוח לבו ולהבטיח כי אכן התבצעה גניבה, אבל חומת הסירוב הייתה נוקשה: אין תלונה בשפה זרה - אין פיצוי. אף לא אגורה.



רמי פנה למדורנו בבקשת עזרה, וטענתו נשמעת לנו מוכרת וידועה. אני משלם ביטוח וברגע האמת, כאשר אני נזקק לעזרה, נטרקת בפני הדלת. תגובת חברת כלל הייתה כמובן פורמלית, וראוי שכל הנוסעים לחו"ל ישננו אותה מעתה: "בפוליסה מצוין במפורש שבמקרה של אובדן או גניבה הנגנב נדרש לפנות לתחנת המשטרה המקומית ולהגיש תלונה... היות שאין בידי הנגנב אישור או מסמך המעיד על הוכחת הנזק, נדחתה התביעה".



בינינו לבין עצמנו שאלנו אם הייתה מוגשת תלונה והשוטר המנומנם היה רושם את התלונה, מדוע יש בכך די, ואילו בהצהרה אין די וחברת הביטוח מתבצרת מאחורי הסעיף שספק אם המבוטחים ראו אותו בטרם הנסיעה.



החלטנו לחרוג מסמכותנו ויעצנו לרמי לפנות לתחנת המשטרה הסמוכה בעירו ולהגיש תלונה. כך היה. צרור ניירות מולא בקפידה, המשטרה הוציאה אישור רשמי כי אכן בוצעה גניבה והוא נמסר לחברה. התוצאה? ניחשתם כהלכה.



לתגובת הדחייה נוספה עוד פסקה: "פנייה בדיעבד למשטרת ישראל אינה מהווה פתרון העומד בתנאי הפוליסה".



המסקנה: אם בוטחתם נגד גניבה או אבידה בארץ זרה ומטענכם אבד או נגנב, אל תהססו. תחמיצו טיסה, תשלמו מאות דולרים ותלונו בשדה התעופה על כורסה לא נוחה; אתם חייבים לדווח למשטרה המקומית על הגניבה.



טרטרו אתכם? עבדו עליכם?
תנו לרייכר להתרגז בשבילכם: [email protected]