יש כמה נתונים זהים בין הכדורגל הישראלי לאירופי: אנחנו משחקים באותו כדור (אם כי הגויים עושים את זה הרבה יותר מהר), והאגו מפותח גם כאן וגם שם (אבל אצלם יש לכך כיסוי. כאן זו עדיין סוגיה שבטית אנתרופולוגית שמתבססת על חיקוי זול של המקור המוצלח).



לתוך הבור הזה נפל מאמן הנבחרת אלי גוטמן. לפי הכרוניקה שגוטמן לא מכחיש, אלירן עטר ביקש פגישה אישית במטרה לברר את מעמדו בסגל. לגיטימי? תלוי את מי שואלים. לדברי גוטמן, נאמרו בפגישה דברים קשים, דווקא מצד עטר. אבל הוא בחר שלא להגיב ולא להודיע לו מיידית על ניפויו מהסגל, לנוכח הדברים שהשמיע.



עטר הפך לאופציה שלישית של גוטמן בעמדה שלו. הוא הזמין אותו לאימונים בגלל שלא ידע מה מצבו של טל בן חיים (מכבי ת״א). אחרי שהתרשם שטב״ח בכושר משחק מניח את הדעת ושבן שהר מבקיע בווילם ההולנדית, לא היה לו צורך בחלוץ מכבי חיפה. ואז החלה סערה תקשורתית, שקיימת בכל התכנסות של הנבחרת לקראת משחק בינלאומי.



בסיבוב הקודם נגד בוסניה באוקטובר היה זה ליאור רפאלוב שניהל פ״א קרבית עם גוטמן, וכמובן גם ערן זהבי בעקבות התבטאות בגינו של המאמן הלאומי. אז הוא יצא מהבור שחפר לעצמו עם ניצחון ענק (0-3) על בוסניה. הפעם, מול וויילס ובלגיה ייקבע עתיד הקמפיין הקדם אירופי, וגוטמן עסוק בשטויות ומתקשה להסביר את עצמו ושולח את מנהל אגף התקשורת שלומי ברזל לנהל עבורו קרב ביעד מבוצר עם עטר. ממתי מאמן נבחרת מתעמת עם שחקן בתקשורת? איך זה מקרין כלפי שאר שחקני הסגל - מטעני אגו חריגים בעצמם?



ברור שבהתנהלותו, לא התאים אלירן עטר למשימה, שדורשת בין השאר בידוד של שבוע. הפן החברתי בנבחרת, על אף שהוא שביר ופגיע, חשוב מאוד לשני המשחקים האלו. עטר ממורמר (גם עם חמישה שערים בשבעה משחקי ליגה) לא מתאים למערכת. וזה המשפט שהיה חייב גוטמן לומר לעטר בפגישה ביניהם: אתה מוכשר, אתה מהיר, יש לך דרישות, הכל סבבה, אבל בון־וויאז' (דרך צלחה), תנאים הכתיבה לי רעייתי, לפני החופה. מאז כבר לא מכתיבים לי. והכל היה יפה ומכובד.



מה יש לנו כעת? נבחרת עם שחקנים בכושר טוב, ויותר מדי שחקנים בכושר לא טוב, בנוסף למשקעים מהפרשייה הזניחה הזו ואמונה של השחקנים ומאמנם שבארץ אנחנו יכולים לנצח כל נבחרת. הלוואי.



אבל בהרכב וויילס לא מופיעים פלבאים, אלא שחקנים מהפרמייר־ליג, ולנו אין תותח על כמו גארת' בייל. אז קצת צניעות וחזרה למקורות שלפני בוסניה, רק תועיל. עוד מיני שערורייה כזו, ואין מה לעלות למשחק. מצד שני, גוטמן יכול להוכיח לנו שהוא תואם ביבי נתניהו - אין כמו פאניקה כנוסחה בטוחה להצלחה.