מצור ימי נפתח לרוב ביריית אזהרה של פגז מעל סיפון הספינה הנצורה. אם תמשיך הספינה המאוימת בתנועה, יחורר הפגז הבא את ירכתיה. החשיפה העיתונאית אתמול ב"וול סטריט ז’ורנל" בדבר ציתות של ישראל לשיחות הגרעין בין אמריקה ואיראן הייתה יריית אזהרה כזאת, עם היוודע העובדה שבנימין נתניהו יקים את הממשלה הבאה.



אין מצב שכתבי "הז’ורנל" ליקטו את המידע בעבודת רגליים זריזה; הם קיבלו אותו בהדלפה מנומקת, מדויקת ומתוזמנת מהממשל, כדי להבהיר לראש הממשלה הנבחר והשטן התורן בעיני הבית הלבן, שהאג’נדה שלו גלויה כמכסה מנוע פתוח. משימות הריגול של ישראל באמריקה חשופות מאז נעצר ג’ונתן פולארד על ידי ה-FBI בשער שגרירות ישראל בוושינגטון ונשלח למאסר עולם. אמריקה, שנתפסה מרגלת אחר בעלות ברית רבות, כולל ישראל, אינה טומנת ידה בצלחת הלוויין.



אלמלא היכולות הללו, ספק אם הייתה מגלה את פעילותה החשאית של ישראל. אין טובים ורעים בסיפור הזה, אלא שתי מדינות הנעות בנתיבים מקבילים: טינה, סיפור אהבה. הכחשותיה הרפות של ישראל ניסו להבהיר את זכותה הגורפת להתגונן בכל האמצעים העומדים לרשותה נגד העסקה הגרעינית הנרקחת בין אמריקה לאיראן בפגישות המדלגות על פני אירופה בניסיון לבלבל את המרגלים.

ישראל נקטה טכניקות הנסמכות על מקורות אנושיים ואלקטרוניים, כדי לצייד את נתניהו במידע העדכני שהיה נחוץ לו כדי להציג קייס מנומק בנאומו בקונגרס לפני הבחירות. הממשל כבר ירה פגז אזהרה מעל סיפונו של נתניהו לפני נאומו, ובו הוזהר בדרך של המרצה שלא לחשוף פרטים חסויים מתוכן השיחות, אזהרה שהנמיכה את החרון הקדוש הבוער בחזהו.

האזהרה הבהירה לגופים הישראליים הרלוונטיים שידידתנו הגדולה מודעת היטב ובפירוט ניכר להיקף החדירה הישראלית את מעטה החשאיות של השיחות. יותר מהרעה החולה של הריגול ההדדי בין המדינות בעיצומו של המשבר הגדול ביותר ביחסים ביניהן, נועדה ההדלפה האמריקאית להבהיר את הכעס הגדול על מה שעושה נתניהו בפרטים המגיעים לידיו - הדלפתם חזרה לקודש הקודשים של הדמוקרטיה האמריקאית. כעס על האופן נטול העכבות שבו הוא משתמש במידע שברשותו כדי להתסיס את בני בריתו האמריקאים ולצייד אותם בתוואי השיחות ובוויתורים שמוכנה אמריקה לתת לאיראן כדי לבלום זמנית את התגרענותה.
 

ישראל דורכת ברגל גסה על אחד הפרונקלים הדלקתיים בתודעה הפוליטית באמריקה, שווטרגייט הייתה קו פרשת המים שלה; יותר מהפשע עצמו, כועסים באמריקה על הקאבר-אפ. גם אם למדו האמריקאים לחיות עם החדירה הישראלית את מנגנוני המיסוך והחשאיות שלהם כרעה חולה ובלתי נמנעת, על השימוש הפומבי במידע שנאגר בדרכים לא חוקיות שעושה נתניהו כדי להכשיל אותה, לא יכולה אמריקה לעבור לסדר היום.
 
חשיפת החדירה הישראלית לחדר הסגור של המו”מ החשאי עם איראן והצגת פרטיו הלא-גמורים בפני הציבור האמריקאי במקביל לידה המושטת תמידית לביליונים רבים בסיוע ביטחוני, היא עליית מדרגה חמורה והידרדרות קשה ביחסים הרעועים בין השתיים.

טרם הקים את ממשלתו החדשה ועל רקע הכרזותיו ההיסטריות שנדמו כסותמות את הגולל על פיוס עם הפלסטינים, הבהיר אובמה לנתניהו באמצעות "הז’ורנל" שהוא קורא אותו כספר פתוח וכי פסע בלבד מפריד בין קריעתו של הספר או סגירתו בטפיחה עזה. כדאי לנתניהו ולקאדר הימני-קיצוני המקיף אותו לקרוא בזהירות את תווי הפרטיטורה שאובמה מנגן על מצחו.