במערכת הבחירות נשמעו הבטחות כלכליות וססמאות מפי מועמדים על מנת שהבוחר המתנדנד יבחר בהם.



לצערי, אין בקרב המתמודדים שחשפו מצע כלכלי דרישה מנהיגותית להגדיל את התוצר לנפש או את פריון המשק הישראלי. כי הרי ידוע שהגברת התוצר והפריון תביא לעלייה ברמת החיים. ורמת החיים שאזרחי ישראל רואים כמודל לחיקוי היא זו שהם רואים בסרטים אמריקאים, במיוחד זו שמעניינת את מעמד הביניים. אך מה לעשות, כדי להגיע לרמת חיים אמריקאית יש להגיע קודם לתוצר לנפש של המשק האמריקאי.



בשנת 2012 היה פריון העבודה בישראל 67 אלף דולר (במונחי ערך מוסף למועסק, מותאם לכוח הקנייה ובמחירי 2005). בארצות הברית 150 אלף דולר ובמדינות סקנדינביה 80 אלף דולר.



במונחי תוצר לנפש, בשנת 2013 נורווגיה ייצרה 66 אלף דולר, ארצות הברית 53 אלף דולר וישראל, הרחק מאחור, עם 33 אלף. יהיו שיטענו כי הפריון שלנו נמוך בגלל שיעור ההשתתפות הנמוך בעבודה - חרדים וערבים - ולא כך. ההשתתפות בישראל עומדת על72%, לעומת הממוצע במדינות ה־OECD- שהוא 73%. ההשוואה אינה מושלמת, אך היא מצביעה על אחת הבעיות העיקריות שלנו: הפריון, התוצר לנפש והתוצר לשעת עבודה נמוכים מאוד בישראל בהשוואה לארצות המהוות מודל לחיקוי.



כאשר מנהיג רוצה להנהיג כלכלה, עליו להוביל גם לכוון של הגברת הפריון. זו הדרך הנכונה והבריאה להעלאת רמת החיים. אם יצהיר זאת, הוא ייחשב אמין יותר, כי בכלכלה אין הוקוס פוקוס. הפופוליסטים אמרו לפני בחירות כי כדי להעלות את רמת החיים, הם יטילו מס גבוה על פירמות ובעליהן. זו דמגוגיה. על מנת להגביר את הפריון יש להגדיל השקעות בהון, במחקר ופיתוח. כאשר נטיל על פירמה מס גבוה יותר, הנטייה של בעל העסק להשקיע תפחת. רמת ההשקעות בהון בישראל היא גם כך מהנמוכות במדינות ה-OECD, ב־20% מתחת לממוצע. המועמדים בבחירות נמנעו מלומר שכדי להגביר את הפריון יש להקטין את עלות השכר של המועסקים הבלתי יעילים במגזר הממשלתי. הדבר מחייב פיטורי עובדים והעברתם לסקטור היצרני, או קיצוץ שכר. האם זה פופולרי? האם מישהו יעז לומר זאת?



כדי להגדיל את הפריון נדרש לשדרג את איכות כוח האדם במשק, על מנת להכין אותו לאתגרים הטכנולוגיים של העתיד וכדי שנהיה תחרותיים יותר במערכת התעשייתית המייצאת. כל זה עולה כסף רב. מהיכן יילקח הכסף אם נידרש, במקביל, להרים את רמת החיים לאלתר?



למנהיג נדרשות כנות ויושרה. ואם העם בישראל - עניים כעשירים - נדרש למאמץ, על המנהיג לומר לו זאת ולא להסתפק בססמאות שלעולם לא יבוצעו. על המנהיגים להבין כי כאשר התוצר לנפש גדל, רמת החיים תעלה. וכדי שהתוצר לנפש יעלה, יש צורך בצעדים לא פופולריים. המנהיגים צריכים להגיד לציבור גם מה נדרש ממנו כדי שרמת החיים תעלה. בראש ובראשונה, הגברת הפריון, התוצר לנפש והתוצר לשעת עבודה. מנהיג לא יכול להסתפק בססמאות פופוליסטיות. 



הכותב הוא נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר