מועצת הבטחון איננה מתכוננת לדון בקרוב על הצעת צרפת לקידום הסדר מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני.



בתגובה להצהרת שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, על כוונתו לזרז דיון והצבעה במועצה - אמרו היום (שישי) גורמים דיפלומטיים בניו יורק שאין שום תוכנית לכנס בעתיד הקרוב את המועצה לדיון בנושא הסכסוך.



חמש המעצמות החברות הקבועות במועצה, המשפיעות במידה רבה על סדר העדיפויות של הנושאים הנידונים, ימתינו עד לפרסום רשמי של קווי היסוד של הממשלה החדשה בישראל כדי לשקול קיום דיון מיוחד. 



הצעת ההחלטה הצרפתית, שכוללת לוח זמנים מוגדר להשלמת המו"מ בין ישראל לפלסטינים, קיימת מזה שנים. הצרפתים מעלים אותה שוב ושוב בהתייעצויות בלתי רשמיות של חברות המועצה. בדיון התקופתי על המצב במזרח התיכון שהתקיים אתמול במועצת הבטחון, חזרו הצרפתים והזכירו את הצעת ההחלטה שלהם, אך לא דיברו על דיון רשמי או על תאריך לדיון כזה.



מזה שנים שהצרפתים חותרים לעגן יוזמה לקידום פתרון הסכסוך בהחלטה רשמית של מועצת הבטחון, בניסיון להפוך את המועצה לגורם מרכזי ומוביל במאמץ להשגת שלום במזרח התיכון. אולם שאיפה זאת מנוגדת לעמדה האמריקאית הישנה, השוללת באופן תקיף התערבות של מועצת הבטחון ונוכחותה כגורם רשמי במאמצי התיווך בין ישראל לפלסטינים, ארצות הברית רואה את הנושא כעיסוקה הבלעדי.



"ארה"ב חוששת מהתערבות מועצת הביטחון"



בדיווח שפורסם היום בניו יורק טיימס על הדיון התקופתי במועצה, מדגיש העתון ש"ארצות הברית חוששת תמיד מהתערבות של מועצת הבטחון במו"מ לשלום במזרח התיכון". בעיתון הוסיפו: "הממשל הדגיש כי לא תתקבל שום החלטה עד לאחר שנתניהו ירכיב ממשלה חדשה".



המדיניות האמריקאית נגד התערבות מועצת הבטחון היא גם הגורם לעמדה להטיל וטו על כל נסיון ויוזמה המועלים במועצה בנושא הסכסוך. רק לאחרונה פורסמו דיווחים כיכביכול על רקע המתיחות ביחסים בין הבית הלבן לראש הממשלה נתניהו ארה"ב שוקלת להסתלק ממדיניות הטלת הווטו. אך להערכת מקורות בניו יורק, גם אם ויתור על הווטו נשקל בקרב בכירים בבית הלבן ברגע של מבחן, כמו בהצבעה על הצעת ההחלטה הצרפתית, האמריקאים יסכלו את


ההחלטה או ישדלו את הצרפתים להסירה וזאת במטרה לחדש את מאמצי התיווך של שר החוץ ג'ון קרי לאחר הקמת הממשלה החדשה בישראל.