ארה"ב עשויה ליזום את העלאתה לדיון מחדש של תוכנית השלום הסעודית לפתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני. כך מעריכים גורמים דיפלומטיים בכירים בניו יורק. ארה"ב, כך לפי הגורמים, לא תעשה זאת באופן ישיר, אבל היא "תדאג" לכך שמדינה מערבית תנקוט במהלך.



גורמים המקיימים קשרי עבודה הדוקים עם המשלחת האמריקאית באו"ם מסבירים כי במקביל להצהרות הבוטות, הניתכות לאחרונה על ראש הממשלה בנימין נתניהו מצד הבית הלבן, שוקלים בכירים בצמרת הממשל יוזמות ומהלכים שיינקטו מיד לאחר כינון ממשלה חדשה בישראל, וזאת במטרה לחדש את ההידברות בין ישראל לפלסטינים.
 
בשיחה שלא לייחוס, העריך שגריר אירופי בכיר ו־וותיק בניו יורק כי על רקע המערבולת המתחוללת כיום במזרח התיכון והסתבכות מדינות ערביות במלחמה בתימן, צפויה לדעתו ארה"ב להעלות את היוזמה הסעודית באמצעות דיון בפורום בינלאומי או על ידי פנייה לישראל ולרשות הפלסטינית.
 

אין זה אומר שארה"ב תומכת בסעיפי התוכנית הסעודית ומסכימה ליעדים המדיניים הנכללים בה. אולם, מהלך כזה ישרת עכשיו את וושינגטון משתי בחינות. ראשית, הוא יפייס את סעודיה ויחזק את מעמדה ואת מעמד מדינות המפרץ המתונות, החוששות מהסכם הגרעין המתגבש עם איראן ומשאיפותיה להשתלט על האזור.

שנית, מהלך כזה יהיה מסר לממשלה החדשה שתקום בישראל, שאין לה הרבה זמן להתמהמה עד להחלטה בנוגע לחידוש המו"מ עם הפלסטינים. תוכנית השלום הסעודית הועלתה לראשונה בפסגת ראשי מדינות ערביות שהתקיימה בביירות ב-2002 . התוכנית, שלימים נודעה כיוזמה הסעודית, נידונה שוב בכנס מנהיגים ערבים שהתקיים בריאד ב-2007 .

התוכנית כוללת נסיגה ישראלית מהשטחים, כולל מזרח ירושלים, והקמתה של מדינה פלסטינית. זאת, בתמורה להכרת מדינות ערביות בישראל וכינון יחסים מלאים עימה. בשעתו דחתה ישראל על הסף את היוזמה הסעודית, במיוחד בגלל הסעיף התובע "פתרון צודק לפליטים" ושתומך למעשה בזכות השיבה של הפלסטינים. לעומת ישראל, יו"ר הרשות אבו מאזן הביע בזמנו תמיכה מלאה בתוכנית הסעודית.
 
באשר לארה"ב, באופן רשמי היא "מתעלמת" מהיוזמה הסעודית, מאותה סיבה שהיא פוסלת ניסיונות התערבות מצד עמיתותיה האירופיות ומצד מועצת הביטחון במאמצי התיווך בין ישראל לפלסטינים - תחום שהממשל האמריקאי רואה כבלעדי שלו. אולם, ההערכה כעת בניו יורק היא שלקראת כינונה של ממשלה חדשה בישראל, ובתגובה להצעת החלטה לקידום פתרון מדיני לסכסוך שצרפת מתכננת ליזום במועצת הביטחון, תתייחס ארה"ב ליוזמה הסעודית כאל מנוף ארעי שיטלטל את הצדדים המעורבים ויעודד בירושלים חשיבה אחרת על יוזמת שלום.

עם זאת, נראה כי לפנייה ליוזמה הסעודית לא תהיה השפעה על מדיניות ארה"ב במועצת הביטחון. גורמים דיפלומטיים בניו יורק מתייחסים בביטול לדיווחים המתפרסמים לאחרונה, לפיהם הבית הלבן שוקל לוותר על השימוש בווטו בהצבעה במועצת הביטחון בנושאים הנוגעים לסכסוך הישראלי-פלסטיני. משיחות עם הגורמים עולה שקיימת הסכמה, כמעט כללית, שארה"ב תמשיך במדיניותה המסורתית - סיכול יוזמות ומניעת מהלכים שיועלו במועצת הביטחון בעניין תהליך השלום. קיימים שני בלמים שימנעו שינוי במדיניות זו.

ראשית, באו"ם מתקיימים יחסי עבודה מצוינים ויש שיתוף פעולה הדוק בין שגריר ישראל רון פרושאור לבין שגרירת ארה"ב סמנטה פאואר. השגרירה, שהיא מינוי של הנשיא ברק אובמה, היא אוהדת נלהבת של ישראל ומגלה ערנות מיוחדת ונכונות לסיכול מראש של כל ניסיון לפגוע בישראל באו"ם. פאואר כפופה להנחיות מהבית הלבן, אבל היא נחשבת כמקורבת מאוד לנשיא ונמנית עם היחידים שהנשיא מקשיב להם ומתחשב בדעותיהם.
 
במקביל, ערוץ ההידברות בין היועצת לענייני ביטחון לאומי של הנשיא, סוזן רייס, ליועץ לביטחון לאומי בלשכת ראש הממשלה, יוסי כהן, פועל ביעילות. בין השניים שוררים יחסי אמון ומתקיים ביניהם שיתוף פעולה הדוק. רייס וכהן משוחחים לעיתים קרובות ומחליפים דעות ברוח אוהדת. רייס נמנית עם החוג הפנימי האינטימי סביב אובמה והיא גם ידידה של פאואר. להערכת הגורמים בניו יורק, שיתוף הפעולה ההדוק בין ישראל וארה"ב בשני הערוצים האלה הוא ערובה לכך שתימשך התמיכה האמריקאית בישראל באו"ם ובקהילה הבינלאומית.