ב-30 בספטמבר, 1938 חזר ראש ממשלת בריטניה, נוויל צ'מברליין, לבריטניה לאחר ועידת מינכן, שם פגש את בניטו מוסליני, שליט איטליה, אדואר דאלאדיה, ראש ממשלת צרפת וכמובן את קנצלר גרמניה, אדולף היטלר. כשצ'מברליין נחת בבריטניה, הוא פנה לקהל שחיכה לו, תוך שהוא מנופף במסמך הנודע כ"מסמך מינכן", עליו חתם בצוותא עם הצורר הגרמני. בהסכם ההדדי הזה נכתב כי גרמניה ובריטניה לא יילחמו אחת בשנייה וחבל הסודטים בצ'כוסלובקיה יסופח לגרמניה בלי מלחמה בין המעצמות. לקול קריאות ההמון המאושר ששבע כבר ממלחמת העולם הראשונה, אמר צ'מברליין את המילים המפורסמות עד היום: "שלום בזמננו".



אותו הסכם דן בשטחים עליהם נאלצה צ'כוסלובקיה לוותר לטובת הגרמנים בחבל הסודטים שם גרו גרמנים רבים ולאחר שהיטלר איים בפלישה הושג ההסכם שבו יינתנו לנאצים השטחים הנ"ל והאבסורד הוא שהצ'כוסלובקים אפילו לא הוזמנו לוועידה ולמעשה צ'מברליין קבע את גורלם מבלי שהיה להם ייצוג בשיחות שהתקיימו בבירת בוואריה (כמו שלישראל לא היה חלק או מילה מההסכם המתגבש עם האיראנים).



צרפת ובריטניה (כמו האמריקאים והמעצמות של היום) היו חזקות בהרבה מבחינה צבאית מהגרמנים שלא היו מוכנים לפעולה צבאית נרחבת, אך הפחד לחזור לשוחות הקרב ולאבד אנשים רבים במלחמה גרם לתוצאה הידועה לכולנו - עליית האימפריה הנאצית. כשחזר צ'מברליין לבריטניה ולאחר נאומו, פגש אותו שר החוץ של צ'כוסלובקיה שאמר לו בלב כבד לאחר חתימת ההסכם: "הקרבתם את ארצי, כאילו כדי להציל את השלום. שאלהים ישמור את נשמותיכם". 




משתתפי ועידת מינכן



אדם אחד בלבד יצא בפומבי נגד ההסכם שנחתם. ובמשך שנים מאז עלייתו של היטלר לשלטון, אותו אדם התריע על הסכנה הצפויה להגיע, אך אף לא אחד במדינתו ובעולם כולו  שמע לווינסטון צ'רצ'יל , שלימים הפך להיות ראש ממשלת בריטניה. 



ההיסטוריה הוכיחה, בכאב ענק ואבידות רבות, צ'רצ'יל צדק. שנה אחרי חתימת ההסכם, נפתחה מלחמת העולם השנייה, עם פלישת גרמניה ורוסיה לפולין.



ומה בין צ'רצ'יל ומסמך מינכן להסכם המעצמות ואיראן? מלחמת העולם השנייה כבר נכנסה לספרי ההיסטוריה, אך נדמה שעל ההסכם שנחתם בלוזאן, עוד ידברו לא פחות. אולי זה לא פלא שגורמים מדיניים הגדירו אותו כ"טעות היסטורית". כמו אז, גם היום יש ימים של אופוריה, והמנהיגים מנסים להרגיע את העולם מפני האיום האיראני. אם תביטו היטב תמצאו את הנשיא אובמה בתפקיד צ'מברליין, ואת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כצ'רצ'יל המודרני.



מאבקם של נתניהו וצ'רצ'יל דומים מאוד. שניהם חזרו במשך תקופה ארוכה על אותה המנטרה, וניסו להתריע ולסכל את ההסכמים המתגבשים. הם רצו לחשוף לעולם את כוונותיהם של הגרמנים והאיראנים - כל אחד בזמנו, אך מנהיג מערבי, שאולי התאפיין בתמימות, ניסה לעצור אותם.



הסיפור על צ'מברליין לא נשכח עד היום בממלכה המאוחדת. הצגת המסמך תישאר לעד ככתם על כהונתו של ראש הממשלה הבריטי, שלאחר פתיחת מלחמת העולם השנייה התפטר מתפקידו והוריש את משרתו לווינסטון צ'רצ'יל. 



נותר רק לקוות שנתניהו לא יצטרך להגיד לעמנו ולשאר העולם: "אמרתי לכם".