כנראה שאין אדם אחד בארץ שלא נתקל בדברי הלעג שספג ניב אסרף על גבי הרשת לאחר שהתגלה שבדה את אירוע החטיפה. די הגיוני, כשנזכרים בערב ארוך ומורט עצבים שעבר על מדינה שלמה ביום חמישי. לאן המחשבות לא הפליגו: מבצע "שובו אחים 2" כמה מחבלים נשחרר תמורתו, וכמובן, במיוחד לחיילים שהוקפצו (וגם לכתבים הצבאיים) "הנה הלך החג". 



כל המחשבות נכונות והגיוניות. כולן חוץ מהרעיון (קשה לקרוא לזה מחשבה) שנרקם במוחם של שני הצעירים האלה, האחד בעל לב שבור, השני, נגד בקבע, בעל לב טוב שיצא אל שברון הלב של חברו. 
 
בתדרוך כתבים קרא דובר צה"ל לאירוע החמור "מעשה קונדס". אבל זה לא מעשה קונדס. אפילו לא דומה. זה מעשה חמור בעל השלכות מרחיקות לכת. ובכלל, מעשה קונדס זו מתיחה שאמורה להצחיק בסוף. הסיפור הזה, לעומת זאת, לא מצחיק כלל וכלל.
 

תארו לעצמכם שאחד מאלפי הלוחמים שהוקפצו לחפש את אסרף היה נהרג באותו לילה, כתוצאה מחיכוך עם אלפי פלסטינים שנכנסו להם לתוך החצר האחורית שלהם, שנחשבת למעוז חמאס ולשטח עוין במיוחד. 
 
מלבד זאת, נסו להגיע לסכום הסופי שהחיפושים המיותרים הללו עלו למשלם המסים. נסו לחשב כמה כל אחד מאיתנו יוציא מכיסו בגלל הלילה הזה. ומה על מטוסי צה"ל, שחגו שעות ארוכות בשמיים בניסיון להשיג מידע מודיעיני? ומה עם המערכות המסווגות שהיו חשופות באותו לילה בניסיון לאתר את ניב? כמה פעולות, חשאיות וגלויות, לסיכול איומי טרור אמיתיים נעצרו באותו הלילה בכדי להעביר כוחות לחיפוש אחריו? ומה היה קורה אם במהלך החג היה יוצא לפעולה מפגע, שכוחות הביטחון תכננו לעצור באותו לילה ולא היו נגישים לכך בגלל החיפושים? 
 
ובכלל, חשוב להבין כמה לוחמים חזרו לבסיסם כדי לקחת חלק בחיפושים, כמה אנשי קבע לא חזרו באותו ערב הביתה. כמה שוטרים, מתנדבים ויחידות חיפוש עזבו הכול ויצאו למשימה כדי שחס וחלילה לא נחזור על מחדל החיפוש אחר שלושת הנערים החטופים. 
 
וכל אותה עת אסרף יושב בתוך וואדי, אוכל תירס מקופסאות שימורים, ותוהה לעצמו האם חברתו לשעבר באמת מרגישה רע עם עצמה. כל זה בלי לדעת שמדינה שלמה חרדה לגורלו. 
 
וכן, יש גם חברה ישראלית שמראה ברשתות החברתיות מה אנחנו חושבים על השניים. שלא במפתיע, התגובות לא פחות עוינות מאלו להן זכו הישראלים המכוערים שתקפו בבית המלון וקיללו דייל בגלל שוקולד. 
 
כעת, גורלם של השניים בידי מערכת המשפט. העם דורש פיצוי, אבל לא בטוח שיקבל. על פי החוק, השניים נחשבים לפושעים קטנים ולא בטוח שיש להם מקום מאחורי הסורגים. בנוסף, לא בטוח שיש בידם להשיב מיליוני שקלים כדי לכסות את עלות חיפושיהם. 
 
בישראל 2015, בה עבריין מורשע יכול לחזור לנהל את המקום ממנו גנב בחסות החוק והדמוקרטיה (אריה דרעי, למי ששכח), יכול להיות שעוד נראה את ניב חוזר "לככב" על המסכים. לא אתפלא אם מלהקי תוכניות הריאליטי יעוטו עליו ביום שאחרי, ונראה אותו מנחה תוכנית או משתתף בה. ואז, אולי באמת החברה שלו תצטער שעזבה אותו.