"ביום שאחרי" הסכם העקרונות בין המעצמות לאיראן יש תחושה שבוושינגטון ובירושלים מתחילים להנמיך את גובה הלהבות שליחכו בקשרים המיוחדים שבין שתי המדינות. לא שהעמדות הבסיסיות השתנו - ממשלו של ברק אובמה עדיין סבור שמדובר בהסכם סביר, הטוב ביותר שניתן היה להשיג בנסיבות שנוצרו, ממשלתם של בנימין נתניהו ומשה יעלון דבקה בעמדתה שמדובר בעסקה רעה.
 
שני הצדדים גם פתחו במסע יחסי ציבור שנועד הן לצורכי פנים והן לצורכי חוץ. הממשל שלח את סגן יו״ר המועצה לביטחון לאומי, בן רודס, לסיבוב ראיונות בערוצי הטלוויזיה הישראליים, אך מה שחשוב יותר - אובמה העניק ל״ניו יורק טיימס״ ראיון שכוון למנהיגים ולאזרחים בשלוש נקודות מפתח: ארה״ב, ישראל ואיראן. המסר שלו היה שהוא לעולם לא יפקיר את ישראל, ובלשון פשוטה יותר: מי שיתעסק עם ישראל, יהיה לו עסק איתי.
 
המטרה הייתה לפייס את דעת הקהל בישראל, גם אם הדברים לא ישכנעו את נתניהו, לשבש לרפובליקנים את הכוונה להשתמש בקלף של ״אובמה מפקיר את ישראל״ כדי לנגח את הממשל וגם להזהיר את מנהיגי איראן: שלא תנסו אפילו לחשוב לפעול נגד ישראל, כי אז תמצאו אותי מולכם.

האמת היא שבטהרן לא צריכים הבטחות או ביטחונות כאלה. שם יודעים היטב שארה"ב הייתה ונותרה בת-ברית של ישראל, גם אם נתניהו בדיבוריו הבוטים, ובמיוחד בנאומו בקונגרס, פגע בנשיאה. למרות הצהרות מנהיגיהם כי מוטב שישראל תימחק מהמפה, האיראנים נזהרים מאוד במעשיהם נגד ישראל ומנסים לפעול נגדה באמצעות ״שליחים״ כמו חיזבאללה ורשתות טרור בעולם, תוך מאמץ לא להותיר טביעת אצבעות, לרוב בלי הצלחה.
 

ממשלת ישראל, מצדה, ממשיכה בשלה, אם כי בטון מתלהם פחות. שר הביטחון יעלון מיהר גם הוא לאולפנים - לכל השלושה - כדי לשוב ולומר כי מדובר בעסקה רעה. גם יעלון יודע שאת זה כבר שמענו ממנו ומנתניהו שוב ושוב. דבריו יועדו בעיקר לציבור הישראלי, אך מה שהוא ונתניהו ינסו לעשות בחודשים שנותרו הוא להשפיע על תוכן ההסכם, שהרי בשיחות בלוזאן הושגו הבנות.
 
מדובר בעצמות שעליהן יש לקרום עור וגידים בשלושת החודשים הקרובים. הפערים בין הפרשנויות של איראן להסכם לאלה של המערב - גדולים. לא בטוח שהם ייסגרו עד אז. נתניהו ויעלון ינסו להשתחל לסדקים האלה בין איראן לארה״ב והמערב ולהרחיב אותם, בתקווה שבסוף לא יושג הסכם קבע כתוב וחתום, ושהסנקציות יימשכו. במקביל, מערכות המודיעין והביטחון כבר פועלות מאחורי הקלעים מול עמיתיהם האמריקאים כדי לגבש הבנות והגדרות שיניחו את שתי המדינות על ״אותו עמוד״: שתהיה הסכמה מה ייחשב להפרה מצד איראן של ההסכם, מה יוגדר כהפרה קטנה ומה כהפרה גדולה, ומה בכוונת ארה"ב לעשות במקרה כזה.