היה לכם משעמם בחג? אז אחרי סערת גרבוז, סערת קמחי, סערת ניני וסערת גפן, קבלו את סערת ענת וקסמן. ״היא בהלם״, אמרו אתמול מקורביה, והשאלה היא - ממה בדיוק היא בהלם? מהאפקטיביות של שיטת יחסי הציבור החדשה? אתה פותח ג׳ורה בסגנון אירופי על מצביעי הליכוד הנחותים, המאותגרים, בעלי הצרכים המיוחדים, ואז - אלוהים ישמור - הניאנדרטלים עושים עליך עליהום והמדינה כמרקחה.



יש שחקן, משורר או איש רוח כלשהו שעוד לא הבין שאמירה דוחה וכוללנית לגבי מצביעי ימין תגרור תגובות נזעמות? אם אכן יש כזה, הוא יכול להפסיק לכנות את עצמו אינטלקטואל, כי דבר אחד בטוח - אינטליגנציה בסיסית אין לו.
 
עם כל הכבוד לתסכול של מצביעי המרכז-שמאל מהבחירות (ויש כבוד והרבה הזדהות), יש גבול עד כמה אפשר להתעמר במצביעי הימין כולם על טמטומם, בורותם, פחדנותם ופרימיטיביותם. הנה סקופ: אני מכירה מספר מצביעי ליכוד חכמים, משכילים, אמידים ומצליחים, שלא רק שלא שונאים ערבים, הם לא גרים בפריפריה וחלקם אפילו אשכנזים. אל תתפסו אותי במילה, אבל אני די בטוחה שהם אפילו לא מנשקים קמעות.
 

כשראש הממשלה אמר ביום הבחירות שהערבים נוהרים לקלפיות, הוא חטף עליהום רציני, ובצדק. גם בישראל וגם בעולם היה מי שדאג להבהיר לו שזאת הייתה אמירה מגעילה והרסנית, שעדיף שלא הייתה נאמרת, בוודאי שלא על ידי ראש ממשלה. אבל בניגוד לשאר שופכי השמן למדורות, הוא היחיד שמצא לנכון להתנצל. גם אם ההתנצלות שלו נבעה מאינטרסים ציניים, לפחות הוא הביע צער, וזה הרבה יותר משאפשר לומר על הגאוותנים האחרים.
 
התגבשה פה חבורה קטנה של אנשים שמשום מה מאמינים שדעתם יקרה מפז, ושלהבעתה באופן כמה שיותר פרובוקטיבי יש חשיבות לאומית, ולא משנה מי נפגע. משום מה הם מצפים שלא משנה מה הם יאמרו, השומעים יעמדו דום ומקסימום ישתחוו בנימוס, גם אם נפגעו. אולי כדאי שהם יבינו שמי שמתנשא על קבוצות שלמות חוטף מים עכורים בחזרה. אין בין מה שהם עושים ובין מלחמה על חופש הביטוי דבר וחצי דבר. אתה רוצה להיות בוטה? אחלה, רק קח בחשבון שתהיה גם תגובה בוטה.
 
צדק מי שאמר שאלה בכלל לא אנשי שמאל; למעשה מדובר ב״שמרנים החדשים״. הם לא מקבלים שום דעה שאינה כשלהם, וטוב יעשה המרכז-שמאל אם יתנער מהם, במיוחד אם הוא חפץ חיים. חופש הביטוי הוא חשוב, אבל לא נותן היתר לעשות דה- לגיטימציה לאחרים בשם דעתך האישית הנעלה. מותר לך לעשות את זה כמובן, אבל אל תתפלא אם יגנו אותך. זה המחיר על חוסר רגישות, וגם זה במסגרת חופש הביטוי. מה ההבדל בין אמירתה התורנית של וקסמן על מצביעי הליכוד שיוצאים מחוריהם, ובין האמירה על הערבים שנוהרים לקלפיות? דמיינו את נתניהו אחרי אמירתו האומללה מביט למצלמה בפרצוף מיתמם ואומר - מה אתם רוצים? רק אמרתי. כך בדיוק נראית ההיתממות של השמרנים החדשים. גרבוז המתוסכל אמר לחדשות 2 ש״אתה רק אומר משהו ומיד עושים עליך עליהום״. הוא צודק, כבר אי אפשר להתעמר כמו בן אדם במדינה הזאת. אתה עושה עליהום על קבוצה מסוימת ומיד עושים עליך עליהום. פשוט נורא.