בחירות הסתיימו ובקרוב מאוד יתבשר הציבור על כינונה של הממשלה החדשה. הרכבה חשוב אך לא מכריע לגבי הסוגיה האיראנית. על ראש הממשלה לזנוח את הרטוריקה האלקטורלית ולעבור למעשים מדיניים שימנעו איום על ישראל. נתניהו חייב לפשוט את חליפת הפוליטיקאי. הוא צריך להיות מדינאי.
איראן, לפי הפרסומים והצהרות ראש הממשלה עצמו, לא מחזיקה עדיין בנשק צבאי גרעיני. הבנות לוזאן עוד לא התגבשו להסכם. בידי ראש הממשלה אפשרות לתקן בזמן קצר את אשר הרס בשש השנים האחרונות: שיפור משמעותי של היחסים עם אובמה. זה חיוני לאזרחי ישראל, זה מכריע עבור הביטחון הלאומי של ישראל. יחסים בינלאומיים מושתתים על אינטרסים ויכולת למקסם אותם.
בדצמבר 2009 נערך משחק סימולציה בבית ספר קנדי באוניברסיטת הרווארד. נבחנו שם תהליכים במערכת הבינלאומית עד להגעתה של איראן ליכולת גרעינית. הממצאים העיקריים הצביעו על התקדמות משמעותית בדרך לגרעין, ומאידך חשש מפני משבר מדיני בין ארצות הברית וישראל. היום ניתן לקבוע בוודאות שהסימולציה הזו הייתה מדויקת. איראן התקדמה מאוד בתוכנית הגרעין שלה, למרות הסנקציות, ויחסי ישראל ואמריקה הידרדרו לשפל שלא היה כמותו.

בעקבות הסימולציה בהרווארד, בית ספר לאודר לממשל בבינתחומי בהרצליה ערך בשנת 2010 סימולציה דומה, בדגש על מצב שבו איראן תהיה מדינת סף גרעינית, או אפילו גרעינית. סביר להניח שההנהגה שלנו לא התעניינה בכך.
כך נכתב במזכר על הסימולציה בבינתחומי: ״ברמה האסטרטגית-מדינית, איראן השיגה יותר ממה שישראל השיגה. הסיבה העיקרית לכך היא שראייתה אזורית-אסטרטגית-מערכתית ואילו נקודת המבט של ישראל היא נקודתית ותגובתית: לדוגמה, מענה לחטיפת חיילים בגבול לבנון או לירי קסאמים מעזה. מפתיע, אך האמרה 'רצוי במוח ולא בכוח' מתאימה במישור המדיני כיום יותר לאיראן מאשר לישראל״.
איראן נמצאת היום במצב שבו המעצמות דנות עמה, מגיעות להסדר בלוזאן, מתכננות את המשך השיחות עד להגעה להסכם, ואילו ישראל מחוץ למשחק. זו וגם זו: יחסי ישראל וארצות הברית, או נכון יותר נתניהו ואובמה, הם מכשול משמעותי ביותר ההופך את ישראל למדינה מבודדת, על אף החשש הכבד שאיראן גרעינית תאיים עליה.
עורכי הסימולציה הציגו המלצות משמעותיות ביותר כדי לקדם את פני הרעה. הגם שזו הדקה ה-90, עדיין קיימת אפשרות לשינוי המציאות. ראוי למנהיגי ישראל לאמץ בשתי ידיים את ההמלצות הבאות. למשל, על ישראל לחתור לברית של המדינות המתונות באזור, הרואות באיראן איום קיומי עבורן. ישראל לא תוכל לעשות זאת ללא תיווך ארצות הברית. למען היווצרות ברית כזו, על ישראל לערוך מאזן עלות-תועלת, כאשר במרכזו מוכנות להסדרים מדיניים עם הפלסטינים. הנחת היסוד היא שללא התקדמות בנושא זה, כמעט בלתי אפשרי לשכנע את האמריקאים ואת המדינות המתונות באזור ללכת לברית אינטרסים. כל המשתתפים בסימולציה קראו לממשלת ישראל ליזום מהלך מדיני בהובלת וושינגטון.
על ישראל לא לצאת להרפתקה צבאית ללא תיאום מוקדם עם ארצות הברית. בשום שלב בסימולציה לא התגבשה מסקנה שישראל תוכל להנחית מכה, אפילו גרעינית, שתוביל לחיסול היכולת הגרעינית של טהרן.
כרגע אין הסכם חתום ואין הסרת סנקציות הפוגעות אנושות בכלכלת איראן. בשלושת החודשים הבאים, או אפילו עד נובמבר, לפי מקורות אחרים, ניתן להשפיע על הממשל דרך הידברות ממשית. למרות הביקורת על אובמה, אפשר לשכנעו לשנות כיוון ולהגיע להסדר מניח את הדעת עם איראן.