אנחנו לא נפטרים מהדיונים על תוצאות הבחירות, ורמזים על הקשר העדתי צצים מול כל מיקרופון ומצלמה.
בקרוב יפנה חוקר מוח בבקשה למענק כדי לחקור את הסיבות שמניעות כה רבים מאחינו בני עדות מזרח אירופה לבחור שוב ושוב במפלגות השמאל.
יש קטע שכתבתי: ״ניתוח הצבעתו של הבוחר הדפקטיבי שלא מבין למה הוא הצביע מה שהצביע״. ראיון מומצא הדן ברצינות מצחיקה בשאלה מה פתאום עדות אשכנז מצביעות למפלגות שמאל.

האם הבחירה של האשכנזים היא רציונלית או שמא זו הצבעה רגשית ובלתי נשלטת? פעם שמעתי שיחה בגל״צ עם ד״ר יורם פרי, בנוסח אליטה לאליטה: ״המחקר שלך מצביע על קשר בין עדתיות והשקפה פוליטית, ונמצא כי בני עדות המזרח ניציים יותר״. זה קרה לפני שנים ואני זוכר שהרמתי טלפון לד״ר פרי ואמרתי: ״המחקר שלך ומחקרים דומים מטילים כתם על עדה שלמה. אתם טוענים שהאשכנזים אינם ניציים. אדם יכול לחשוב כי מישהו, רק בגלל שהינו אשכנזי, לא מבין את המציאות. אין זה נאה להכפיש ככה עדה שיש לה זכויות לא מעטות״.
ד״ר פרי צחק. לכך עניתי: ״מעבר לצחוק, חשוב לשאול גם את השאלות ההפוכות, ולא רק: אבוי, עדות המזרח ניציות, אנא דוקטור אמור איך מרפאים זאת״.
״אתה צודק״, אמר לי ד״ר פרי, ״נדמה כאילו נקודת המוצא היא שהיוניות היא המצב הרצוי״.
עברו הרבה שנים, יורם פרי כבר פרופסור, אבל הכל נשמע כאילו קרה היום. ראיינתי את פרופ' ישעיהו ליבוביץ', אחרי שהוא הגדיר את הישראלים ״יודו-נאצים״, כדי לברר מדוע הוא החליט לזכות את הנאצים, ולומר שהנאצים בסדר גמור, כי הם כמונו. שוחחנו שעתיים וחצי. הראיון פורסם ב״מעריב״ (22.7.83). בשיחה עלה גם דפוס הבחירה של עדות המזרח. אמרתי לו: ״כתבת: 'לאומנות פרימיטיבית ורצחנית היא המוצא הנפשי שמבחינה פסיכולוגית בוחרים בו אותם המונים הסובלים מבחינה פסיכולוגית'. אבל אולי יש לעדות המזרח נבונות מסוג אחר מאשר לך? אולי הם מכירים את הערבים מתוך זה שהם גרו איתם, ויודעים, נניח, שפשרה לא תוביל לכלום? או, מדוע אינך מבין שהבגרות הציונית של בני עדות המזרח גבוהה יותר, ולכן יהדות המזרח עלתה לארץ באחוזים מהממים מתוך הקהילה לעומת יהדות אשכנז?״.
״אין שום קשר להכרת הערבים. זה דבר שאנחנו מכירים בכל העולם, שרגש של קיפוח ציבורי מוצא לעצמו פורקן בלאומנות״, הוא טען, ואז חשב והוסיף ״אני מדבר על זה שבחינוך הציוני לא מבליטים מי בא הנה באמת מתוך התודעה היהודית. עדות המזרח!״, וסיפר שיש לו 24 נכדים ו״שבעה מהם אביהם ספרדי ואמם אשכנזייה, ואני אומר לילדים האלה: אינכם ספרדים ואינכם אשכנזים. אין לכם ברירה, אתם מוכרחים להיות יהודים״.
בהמשך הוא הודה ש״מעטים מאוד, גם מצביעי השמאל, מצביעים מתוך שיקול דעת. רוב בני האדם מצביעים מתוך שיקולים אימפולסיביים ואמוציונליים״.
שמחתי לדברי ליבוביץ' אלה. ובכן, הכל שוויוני: לכל הבוחרים, מגלות כזו או גלות אחרת, יש דפקט במוח, וההצבעה שלהם לא רציונלית.