הרחבת הממשלה לצורך הגדלת מספר השרים מ־18 ל־23 עלולה להיתקל במכשול משפטי מעניין ורוב הסיכויים שתגיע עד בג״צ: סעיף נידח בחוק החדש קובע כי כדי להגדיל את מספר שרי הממשלה נדרש רוב של 70 חברי כנסת לפחות, ואילו לקואליציה המסתמנת של ראש הממשלה בנימין נתניהו יהיו 67 ידיים בלבד בכנסת.



החוק החדש, שהתקבל בכנסת הקודמת ביוזמת יש עתיד ומגביל את מספר שרי הממשלה ל־18 (בנוסף לראש הממשלה), מציין כי "מספר חברי הממשלה, ובכלל זה ראש הממשלה, לא יעלה על 19, אלא אם כן הביעה הכנסת אמון בממשלה או החליטה לאשר צירוף שרים לממשלה ברוב של 70 חברי כנסת לפחות״.



רונן הופמן, הח"כ לשעבר מ"יש עתיד" שיזם את הצעת החוק, סיפר כי הסעיף הוכנס לחוק כדי למנוע את המצב הנוכחי, שבו הממשלה מבטלת את החוק שזה עתה נחקק בכנסת. לפיכך, קואליציית נתניהו תמנה 67 ח״כים ולא יהיו להצעה להגדלת מספר שרי הממשלה 70 תומכים בכנסת.



צריך להדגיש: בכוונת נתניהו לעקוף את הסעיף האמור ולשנות את חוק היסוד כולו. לצורך שינוי חוק יסוד לממשלה נדרש רוב של 61 ח״כים בלבד, ולא 70, כפי שדורש הסעיף הספציפי. אלא שבשלב הזה צפויות תנועות ועמותות שונות לעתור לבג״צ. לא מן הנמנע שסיעת יש עתיד עצמה תגיש עתירה משלה על בסיס ״כוונת המחוקק״.

העותרים יטענו כי מכיוון שבתהליך החקיקה של החוק החדש ברור ש״כוונת המחוקק״ הייתה למנוע הגדלת הממשלה ברוב רגיל ולחייב רוב של 70 ח״כים, הרי שהסעיף הקטן (שדורש רוב של 70 ח״כים) גובר על החוק עצמו (שמסתפק ברוב של 61 ח״כים) ולכן אי אפשר להגדיל את מספר שרי הממשלה ללא רוב של 70 ח״כים. קביעה כזו של בג״ץ לא תאפשר לנתניהו להקים ממשלה רחבה.
סיכויי עתירה כזו אינם ברורים בשלב הזה, גם לאור המתח ההולך וגובר בין בג״ץ לבין הדרג הפוליטי, והניסיונות להצר את צעדיו של בית המשפט העליון שהתגברו לאחרונה. מה שכמעט בטוח זה שהדרך להקמת ממשלה רחבה ושינוי החוק תצטרך לעבור, ככל הנראה, משוכה משפטית.