מטבע הדברים התקשורת העולמית והישראלית עוסקת באירוע הנורא שהתרחש, מתרחש וכנראה עוד יימשך ימים רבים בנפאל ובסביבותיה של נפאל.



התקשורת עוסקת יום ולילה בנושא הזה (ובצדק). מראיינת מטיילים, ניצולים ואנשים שנסעו בכדי להביא ילדים לעולם, מה שלא התאפשר להם כאן, באמצעות פונדקאיות מקומיות. מטוסים ישראלים, אנשי הצלה ורופאים יוצאים לנפאל.



יש פה בארץ לא מעט אנשים ששוכחים שמעבר לישראלים לנפאל עצמה קרה אסון נורא ואיום שהרבה שנים היא לא תוכל להתגבר עליו. אני אעסוק בעניינים המקומיים שלנו כי באמת אין לי מה להוסיף ונדמה לי שכל אימא/ אחות/ בת/ שכנה כבר דיברו וסיפרו על "האנשים שנמצאים שם".



יותר מידי תופעות גזענות בישראל



אני רוצה לעבור לנושאים כואבים ומציקים ואולי אפילו מסוכנים, כבר שנים שטוענים שישראל היא לא מדינה גזענית. יש הרבה ויכוחים כי האמירה הכוללת "ישראל מדינה גזענית" אולי יש בה משום ההגזמה אבל יש הרבה תופעות, יותר מידי תופעות, של גזענות ואפילו גזענות אכזרית. בימים האחרונים נחשפנו לצילומים בהם שוטרים שטיפלו בחפץ חשוד בחולון התנפלו בצורה האכזרית ביותר שיכולה להיות על חייל עובר אורח שהיה בדרכו לביתו.



בצילומים רואים את השוטרים עומדים, שואלים את החייל (חייל במדים) "מה קורה", הוא ענה להם שהוא הולך לביתו ואז הם "העיפו" אותו. ולא "העיפו" אותו בדיבור אלא "פיצצו" לו את הצורה במכות, מכות אכזריות שבסיומן הוזעק עוד כוח משטרה. שוטרים עצרו את החייל באשמת תקיפת שוטרים, הפרעה בעת מילוי תפקידם וכל הסיפור הידוע שאנחנו חוזרים ושומעים עליו מידי פעם.



אנחנו שומעים מידי פעם שאלה שחטפו מכות משוטרים (ופה אני מדבר ספציפית על בני הקהילה האתיופית) טענו כי "סתם" הרביצו להם. יש כאלה שמפקפקים בכך, יש כאלה שאומרים '"השוטרים אכזריים וגזענים". החומרים שקלטה המצלמה, לא של אדם פרטי, "מצלמה ממשלתית" אם אפשר להגדיר אותה ככה, הגיעו בזמן בכדי להציל את החייל האתיופי. כאמור, אותו חייל נעצר והסבירו לו שהוא יועמד לדין על תקיפת שוטרים ואז הגיע הרגע שמישהו בדק את מצלמת האבטחה שהייתה מוכוונת ממש לקטע של האירוע.



זה לא יעזור לאף אחד, מה שרואים שם זו עדות לא משוחדת, ניטראלית. רואים גזענות. בדיוק כמו שרואים בסרטונים מארצות הברית בהם שוטרים לבנים יורים בשחורים שעומדים עם הגב או שלא עשו כלום או כשהם מרימים ידיים ואחר כך אומרים 'הם תקפו', זה בדיוק אותו דבר.



החייל, בחור שנראה צנוע ושקט, אין לו עבר פלילי והוא משרת בצבא. נכון, הוא גר בשכונה שנחשבת שכונת עוני, שכונת ג'סי כהן בחולון. הוא עלה עם משפחתו ב-2007, הוריו נפטרו והוא ואחיו (שניים מהם חיילים אף הם) נאלצו לדאוג לפרנסת המשפחה. מה גרם לאותם שוטרים "לפוצץ" אותו במכות אלמלא הם היו שוטרים גזעניים או מתוסכלים או שיש להם בעיות מיניות במשפחה או השד יודע מה?



במקרה הזה משטרת ישראל לא יכלה להגיב באמצעות דובריה באמירות הקבועות שלהם – 'החשוד השתולל', 'הגיב לשוטרים', בלה בלה בלה. לא יכלו כי יש צילומים ושני השוטרים הושעו. אני רוצה לשאול שאלה ואני מקווה שמישהו מדוברות משטרת ישראל ישיב לי או לציבור: כאשר אזרחים תוקפים אזרח על לא עוול בכפו עד זוב דם ומכסחים אותו בבעיטות ובבוקסים, האם אותם אזרחים ייעצרו על ידי המשטרה אם יהיו צילומים כאלה בגין תקיפה חבלנית חמורה? ברור שכן! אז למה שני השוטרים לא נעצרו? המקרה נמצא בחקירה, אבל אנחנו יודעים שחקירת מח"ש יכולה להימשך עד שנת 2400.



בן למשפחת רבנים פגע בקופאית שדרשה ממנו לשלם



עוד דבר אחד קטן, היה מקרה שגרם להרבה מאוד אנשים מהקהילה האתיופית זעם רב: צעירה מהקהילה האתיופית עבדה כקופאית בחניון בירושלים. אברך שהיה בחניון הגיע לקופה של ולא היה עליו כסף לשלם. הקופאית, שתפקידה הוא לגבות כסף, עמדה על שלה ודרשה שיישלם, אז הוא פשוט פגע בה עם הרכב והפיל אותה על מכסה המנוע. היא צעקה לו לעצור, הוא נהג עם הרכב ,היא נפלה על הכביש, נחבלה בראשה איבדה את הכרתה ואושפזה.



הנהג הכחיש כל קשר לדברים, אבל כשעימתו אותו עם סרטון המצלמה לא הייתה לא ברירה, שוב מצלמה ציבורית תפסה אדם על חם. הוא אב לשלושה, בן למשפחת רבנים ודיינים לקראת הסמכה לבית הדין הרבני (אתם מבינים? בן אדם שדורס עובדת חניון!). אני לא רוצה לחזור למה שהיה בבית המשפט, 321 עמודים היו בפסק הדין של השופט דרורי והוא עשה חוקה ואיטלולא מהצדק. אני אצטט לכם מדבריו: "הפרשה היטיבה עם הנפגעת, המאורע המכונן של חייה שבו היא התקבלה סופית לחברה הישראלית כשווה בין שווים", שערורייה שיש שופטים כאלה בירושלים. הוא לא הרשיע את האברך מהסיבה שאם תהיה לו הרשעה שיש עימה קלון זו עבירה חמורה מאוד והוא אולי לא יקבל את המיון שלו כדיין בבית הדין הרבני.



בני הקהילה האתיופית פשוט צודקים, אתם יכולים לומר מה שאתם רוצים, יש פה גזענות כלפיהם, אלימות כלפיהם ועיוות דין וצדק כלפיהם.