אני עומד לכתוב משפט ששום כלכלן במשרד האוצר לא חשב אי פעם שניתן לכתוב: יאיר לפיד צודק. לא בתוכניותיו הכלכליות כמובן, אלה היו ברובן אוויליות אם לא הרסניות ממש. הכוונה לתגובתו להסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד ויהדות התורה. לפיד אמר כי נתניהו ״מוכר את הערכים של מדינת ישראל תמורת קואליציה״.



הריב של משפחת לפיד עם החרדים מפורסם וידוע, ואין מה להכביר עליו מילים. גם הביקורת (המוצדקת) על לפיד שלפיה הוא היה יכול להשיג הישגים פוליטיים יציבים ומשמעותיים יותר לטובת הציבור הציוני והמשרת, לו היה מנמיך מעט את הלהבות התקשורתיות של מלחמתו האידיאולוגית בחרדים - גם היא נאמרה כבר מספיק.

אך עם כל זאת, חייבים לזכור שבבסיס הדברים לפיד, הפופוליסט והפוליטיקאי הבוסרי, צודק, והפוליטיקאים החרדים, המשופשפים והאינטליגנטים, טועים.

החרדים, ומסתבר שצריך לחזור ולהזכיר זאת שוב ושוב לבוחר הישראלי, אינם ציונים. לא באידיאולוגיה, והרבה פעמים גם לא בפרקטיקה. ציונות איננה רק מחויבות אידיאולוגית עמומה. במציאות הקשוחה של המדינה היהודית במזרח התיכון, נושאת הציונות משמעויות מעשיות ומיידיות. העובדה שהחינוך שמעניקים החרדים לילדיהם מונע מהם לשרת בצבא, ולא פחות חמור, להשתלב בשוק העבודה המודרני, היא עובדה קריטית. אורח החיים החרדי מסב למדינת ישראל נזק ישיר. משמעותו היא פחות חיילים נושאי נשק ויותר אזרחים לא משכילים הנופלים למעמסה על המגזר היצרני.
אין בזה כדי לומר דבר על החרדים כבני אדם. באופן אישי וגם קבוצתי אין ספק שמדובר ביהודים חמים, עצמנו ובשרנו, ציבור נהדר של אנשים יקרים וחכמים, המצטיין גם בכמה מידות תרומיות יותר מהחברה הישראלית הציונית. אולם כל זה לא משנה את עובדות החיים: מגזר שלא מתגייס לצבא הוא מגזר שלא נושא בנטל הביטחוני, וזה הופך מיד כבד יותר על כל השאר.
מגזר שמשתמט מהחינוך המודרני ומחנך את בניו לבורות (כדי לשמר את מנגנוני הכוח הפנימיים שלו) - משתמט מנטל הפרנסה הכללי, וזה הופך מיד כבד יותר על כל השאר.
חשבו על זה - כמה אנשים היו יכולים להיות חוקרים ורופאים ומהנדסים ומפתחים ומדענים שהמדינה משוועת להם, ומשום שהאידיאולוגיה החרדית כפתה עליהם לצאת לשוק העבודה בגיל מאוחר וללא השכלה רלוונטית, הם יעבדו בעבודות פשוטות, לא מתגמלות ולא מספקות - לא להם ולא לחברה ולמדינה?
וזה עוד לפני שדיברנו על קצבאות הילדים. אלה הפכו מזמן למודל העסקי המרכזי של החברה הבדואית, שעם הזמן הופכת גדולה יותר, פרועה יותר ועוינת יותר למדינה. לחרדים לא אכפת. הם נהנים מקצבאות הילדים, והעובדה שהגדלתן גורמת למדינה לממן את זרעי האינתיפאדה הבאה, זאת של הבדואים בנגב, לא מעניינת אותם.
אז כן, אמרתי את זה: יאיר לפיד טועה בהרבה דברים ופוליטיקאי חכם הוא לא, אבל בזה הוא צודק. החרדים הם לא ציונים. לנגד עיניהם עומדת טובת החברה החרדית, לא טובת המדינה. נתניהו אכן מוכר את האינטרסים של המדינה הציונית תמורת קואליציה. מצער, אבל אמיתי.