השבוע פורסם דוח מבקר המדינה שחשף ליקויים בטיפול הרשויות בילדים נפגעי התעללות. חלקנו קראנו את הדוח, חלקנו חלפנו על הידיעה מבלי לשים אליה לב. מתברר שבמשך חודשים רבים העבירו אנשי המקצוע בתחום הטיפול בילדים דיווחים קשים למועצה לשלום הילד על הליקויים והמחדלים של רשויות הרווחה, אבל לא נעשה דבר בעניין. 


הבעיה העיקרית היא שהפגיעה בילדים אלה היא כפולה. כלומר, לא מספיק שהם כבר נפגעו על ידי בן המשפחה, כעת הם נפגעים בפעם השנייה רק כי מרכזי ההגנה לא המשיכו בטיפול ובמעקב. מצב זה מביא לפגיעות חוזרות באותם ילדים שאותרו על ידי המערכת.
 
אחד המקרים שצוינו בדוח הוא על ג', נערה בת 12, אשר נפגעה מינית על ידי בן הזוג של אמה. הליכי גביית העדות ממנה הסתיימו במרץ 2014. היא ביקשה טיפול ונעשו פניות למחלקת הרווחה בעניין. אך גם חמישה חודשים לאחר מכן, מחלקת הרווחה לא יצרה עמה קשר ולא סייעה לה לקבל טיפול בעקבות הפגיעה המינית. היא סיכמה את דבריה כך: "הנה, אני סיפרתי, ועכשיו לאף אחד לא אכפת". 
 

בעיה נוספת היא שנכון להיום הוקמו רק שישה מרכזי טיפול והגנה בכל הארץ. עוד שני מרכזים אמורים לקום בעתיד בנתניה ובצפת. כרגע העיכוב המרכזי נובע בשל פיזורה של הכנסת, בגלל היעדר שר רווחה ותקציב מדינה.
 
מיד לאחר הקמת הממשלה יש לפעול בצורה מואצת להקמת שני המרכזים המדוברים. במקביל יש לבחון את האפשרות כי בכל ישוב גדול יקום מרכז הגנה לילדים. שמונה המרכזים שנקבעו בחוק הם מינימום. הם לא מספיקים כדי לתת מענה אמיתי לבעיה של הילדים.
 
עם כינון הממשלה החדשה אפעל לחוקק חוק המעגן תקציב קבוע עבור ילדים אשר נפגעו מהתעללות, בדומה להסדר הקיים לגבי ילדים שנפגעו מינית. לא יכול להיות שמי שנותן מענה טיפולי לילדים הן עמותות הנסמכות על תרומות של אנשים וארגונים טובים.
 
הילדים אשר נפגעו ועברו התעללות זקוקים ל"מעיל רוח" שיגן עליהם מפני רוחות הצינה המנשבות עליהם ולא נותנות להם חום ואהבה, כפי שמגיע להם. אך הם גם זקוקים ל"מעיל רוח" אשר ייתן להם הגנה פיזית מהמשך ההתעללות בהם. 
 
ראיתי השבוע את את הסרט"SAVE KONY"  שבו ניתן לראות איך עשרות אלפי אנשים מתגייסים כדי לעזור לילדים אפריקאים. הבנתי כמה חשוב לפתח מודעות לסבלם של אחרים ולהימנע מאדישות. גם במקרה הזה חשוב כי כולנו נבין כמה אנו צריכים להיות מעורבים, בעיקר בכל מה שקשור לחייהם של ילדים, וכמה אנו יכולים להשפיע כדי לשנות את המצב. 
 
בפעם הבאה אל תעבירו את הידיעה, תקראו, תשכילו ותראו כיצד גם אתם יכולים לעזור לאחרים, ודאי כשמדובר בילדים.