האינדיקציה הטובה ביותר להישגי המפלגות החרדיות בסבב הקמת הממשלה הנוכחית, היא השאלה שרווחה השבוע בתוכניות האירוח הפנים מגזריות: האם כדאי להצניע את ההישגים החרדיים במו"מ הקואליציוני כדי למנוע "הסתה" נגד המגזר. 

גורמים המקורבים ליו"ר ש"ס, אריה דרעי, התגאו השבוע בחבילת ההישגים המרשימה של התנועה, והצביעו על האסטרטגיה הנועזת שאותה נקט אחד השחקנים הוותיקים במערכת הפוליטית־חרדית. "לראשונה מאז חזרתו של אריה, ש"ס סירבה להיצמד לדרישות של החרדים האשכנזים־ליטאים, מה שאפשר לנו להביא הישגים אדירים בהיבטים החברתיים", אמרו. "אלי ישי היה מתואם בצורה טובה מדי עם יהדות התורה, ולכן המפלגות נאלצו להסתפק בהרבה פחות. אריה בא עם דרישות אחרות לגמרי והבהיר שעד שלא נקבל אותן אין לנו אפשרות לחתום".

אבל עם כל הכבוד לטקטיקת המשא ומתן שניהל דרעי, חבריו לסיעה צריכים להעביר זר פרחים למטה ישראל ביתנו. פריצת הדרך המשמעותית אירעה לאחר שאביגדור ליברמן משך את השטיח מתחת לרגליו של בנימין נתניהו והזניק בכך את המחיר של ש"ס והבית היהודי. לא נושאים ונותנים קשוחים כמו אריאל אטיאס וחבריו לצוות יחמיצו הזדמנות פז שכזו. שלל התיקים שקיבלו מול מספר המנדטים שהשיגה המפלגה לא עלה גם בתסריטים האופטימיים ביותר של הש"סניקים. 

גם במטה יהדות התורה לא שלטה השבוע אווירת נכאים, וזאת בלשון המעטה. חברי הכנסת עקבו בעניין אחר התקדמות המו"מ עם ש"ס והבית היהודי, מתוך רצון לוודא שלא נלך בטעות שוב לבחירות, בטח לא אחרי הישגים שכאלו. דפי המסרים של משה גפני ויעקב ליצמן היו עמוסים בנתונים על הרלוונטיות של העלאת קצבאות הילדים והרחבת רפורמת טיפולי השיניים חינם לכלל האוכלוסייה. "לא רק שגם החילונים ייהנו מזה, הם גם מהווים את הרוב באוכלוסייה", אמרו. 

אלי, שלא ייגמר

ממש לא מזמן התנהל בישראל פוליטיקאי רב השפעה, שחלש על משרדי ממשלה עוצמתיים ומהלכים פוליטיים, אבל תוך זמן קצר מצא עצמו אלי ישי מורחק מכל סממני השררה, עם חובות אדירים שרובצים מעל למיזם הפוליטי החדש שלו, ובעיקר עם תחושה חריפה של החמצה, ומחשבה מציקה שאולי עם קצת יותר מאמץ, היו לו ארבעה מנדטים. 

כאילו לא די בכך, הרי שבאו אירועי הימים האחרונים והוכיחו שבמבחן התוצאה, כמעט ארבעת המנדטים שאיבדה יחד היו חשובים למחנה הימין, ומביאים אותה לקואליציה קצת יותר יציבה עם 65 חברי כנסת. אבל כל זה שייך לעבר. 

בזמן שחלף מאז הבחירות היה ישי צריך להכריע בין פרישה מעשייה פוליטית לבין המשך בניית המפלגה לקראת הבחירות הבאות. ישי בחר באופציה השנייה. בשבועות האחרונים הוא משקיע מאמצים לגייס כספים כדי לשלם את החובות הרבים שצברה המפלגה ומוערכים ב־12 מיליון שקל.
ישי נפגש עם הספקים והפעילים בעלי החוב ומנסה לגבש מתווה שיוביל לתשלום החובות בהסדר, מתוך ידיעה שאם הוא רוצה להיות שחקן בבחירות הבאות, אסור לו להשאיר אחריו פצועים בשטח. 

במקביל, הוא ערך השבוע כנס פעילים פוליטי שבו התייחס למה שאירע בבחירות. "צריך להאמין שהכל משמיים, הרעיון והדרך של יחד ממשיכים. נהיה בכנסת בע"ה בבחירות הבאות". אמר ישי לפעילים. אנשיו סבורים שקהל גדול מקרב מצביעיו בבחירות האחרונות יבוא איתו גם לבחירות הבאות, ובשיחות סגורות מעריך יו"ר ש"ס לשעבר שאין הרבה זמן להתארגנות, וכי הבחירות הבאות ייערכו בטווח של שנה עד שנתיים. 
אולם בנסיבות שנוצרו, אי אפשר לשלול אפשרות שישי יחבור למפלגה: הליכוד, הבית היהודי או אפילו יהדות התורה. גם פוליטיקאים מנוסים יתקשו לעמוד בהפסד צורב נוסף, לכן יש להניח שאם הוא יוכל לרוץ באופן בטוח יותר, זו תהיה האופציה המועדפת עליו.

פתח לתקווה 

במשך שנתיים ארוכות מכהן יאיר לפיד לא רק כיו"ר יש עתיד, אלא גם כאויב הרשמי של המגזר החרדי. השבוע עבר לפיד סבב ראיונות תבוסה בתחנות הרדיו החרדיות, שבמהלכם ניסה באומץ להיכנס לתוך המגרש הביתי ולטעון שנעשה לו עוול. שהוא לא באמת המן הרשע אלא משה מונטיפיורי, הנדבן הידוע. שאין בו הרגש העוין למגזר ברוח מפלגת שינוי מבית אבא, אלא רצון לקדם תהליכים חברתיים חיוניים בתוך החברה החרדית. 

היה נראה שדבריו ייפלו על אוזניים ערלות, אולם בערב ל"ג בעומר, ניצתה התקווה לחיים של אחווה. העיתונאי ישי כהן סיפר באתר "כיכר השבת" על מדורה גדולה שהכינו ילדי שכונת שמואל הנביא בירושלים. הם ליקטו וערמו עצים רבים למכביר, אבל האטרקציה המרכזית עבורם הייתה תמונה גדולה של לפיד, שהוצבה בגאון בגובה המדורה וחיכתה בסבלנות לקראת הרגע שבו תעלה באש.

הכל היה מוכן לקראת ההדלקה, שאותה מבצע כנהוג הרב המקומי. כשהגיע למתחם הרב יצחק כהן, רב השכונה, צדה עינו את דמותו של לפיד מתנוססת מעל גזרי העצים. כששאל את מקורביו לפשר העניין, הסבירו לו כי מדובר במעשה קונדס של הילדים.

בלי להסס הודיע הרב למקורביו שהוא מסרב להדליק את המדורה, עד שלא יסירו ממנה את התמונה. "זו שנאת חינם", אמר לסובבים אותו, "עכשיו הזמן להרבות באהבת חינם". הילדים הנזופים מיהרו להסיר את התמונה ורק לאחר מכן אחזה השלהבת בגזרי העצים והנוכחים יצאו בריקודים סוערים של אהבת ישראל. "תורתו מגן לנו, היא מאירת עינינו, הוא ימליץ טוב בעדנו, אדוננו בר יוחאי".

[email protected]