אחד הפספוסים של ניצחון הימין הקיצוני בבחירות 2015 היה דחיית הרפורמה הגדולה בשב״כ, במוסד ובמלמ״ב. מזה כחמש שנים תקוע חוק הארגונים האלה אי שם במגרות הווירטואליות של היועץ המשפטי לממשלה ולא נראה שמישהו ישלוף אותו משם. התירוץ: ראש המוסד הנוכחי מתנגד.

פרט לחוק שלא חוקק, הארגונים האלה זקוקים בדחיפות לרפורמה מקיפה. בייחוד שב״כ. הסיבות לצורך ברפורמה? כל הסיבות שבעולם. החל בקלות הבלתי נסבלת של השלכת עצורים לכלא ללא משפט, עבור בערפול חקירות של אלימות שוטרים ומתנחלים, ועד קשיחות בלתי נסבלת בטיפול אלים בטיפוסים שאומנם פשעו אבל אין ביכולתם להזיק.

למשל מרדכי ואנונו, מרגל האטום שעל פי המהומה שמאסרו חולל הוא עמד לפוצץ את פטריית הגרעין של ישראל, כלומר להשמיד את המדינה. הוא שוחרר ב-2004 אחרי 18 שנים בכלא, מהן 11 בבידוד מוחלט. כמה ימים לפני שחרורו נקלעתי באקראי, כאזרח מן הרחוב, ללשכתו של יחיאל חורב, ראש מלמ״ב המיתולוגי. חיליק (אנחנו לא ממש חברים אבל זה שמו), אמרתי לו, תן לו כרטיס כיוון אחד ותשכח מהעניין הזה.

אבל לחורב ולמערכת היו חשבונות משלהם. ואנונו יצא היישר לפסטיבל עולמי שחגג על הטיפשות והאטימות של ישראל עם חבילת הגבלות, חלקה נקמנית, רובה חסרת תועלת. פרקליטיו מיכאל ספרד ואביגדור פלדמן החלו להתיש את בג״ץ בעתירות לביטולן.
בדצמבר 2013 דחה בג״ץ את העתירה השביעית. השמינית הוגשה בספטמבר 2014. הפרקליטות הייתה מאושרת לדווח לשופטים על ״הקלה משמעותית״, לפיה ״העותר רשאי גם ללא קבלת אישור מראש, לקיים שיחה מזדמנת בעל פה עם אזרחים זרים או תושבים זרים, ובלבד שמדובר בשיחה חד-פעמית המתקיימת פנים אל פנים, שלא תוכננה מראש, שנערכת במקום ציבורי פתוח לקהל הרחב, ושתתקיים משך זמן שלא יעלה על 30 דקות. יודגש למען הסר ספק, כי שיחה מותרת עם זרים לא תנוהל בכתב וגם לא תנוהל באמצעות כל סוגי התקשורת ובכל אמצעי תקשורת, ובכללם האינטרנט״.

ביום העצמאות האחרון יצא ואנונו להסתובב ברחובות מזרח ירושלים. מי כמוהו יודע להעריך עצמאות אחרי 18 שנים בכלא, 11 בבידוד מוחלט. שוחח שיחת חולין קצרה עם תייר, כומר נורווגי. על פי תנאי שחרורו, אסור לו לקיים שיחה עם זרים למעלה מחצי שעה. ואנונו, שנזהר מתגרת ידה של מערכת הביטחון (לפני כמה שנים נכלא לשלושה חודשים עקב הפרה דומה), דיווח על כך מיד לפלדמן ולספרד. בהנחה שהטלפון שלו מואזן ונעקב, קפצו שבעה מג״בניקים ושוטרת ועצרו גם את ואנונו וגם את הכומר. חקרו אותו כמה שעות ושחררו באזהרה אחרי שהתווכחו שעות בנושא המכריע: האם הוא חצה את קו מחצית השעה.
העניין הוא שלמקום נקלע זר נוסף שגם עמו קשקש על דא ועל הא, ואז מדובר בשני זרים, כלומר שני חצאי שעות. הבטחתי בדיחה וקיימתי. הצחוק הוא עלינו.