לתקווה הגדולה של משה כחלון קוראים שלי יחימוביץ'. במצב הדברים הנוכחי, כחלון זקוק לסיוע מבחוץ כדי להעביר את הרפורמות שלו, ויחימוביץ', בעלת תפיסת העולם החברתית המגובשת, היא זו שיכולה לסייע לו בחלק מהמקרים.



יחימוביץ' עצמה העלתה בסוף השבוע פוסט בחשבון הפייסבוק שלה ובו אמרה בגלוי שיש בממשלה החדשה גם נקודות אור, בעיקר בתחום החברתי: ״מבחינת סדר יום חברתי וכלכלי זו ממשלה הרבה פחות גרועה מקודמותיה״, כתבה יחימוביץ'. ״יש כמה מינויי שרים ממש טובים, ואם להיות גלויה לחלוטין, עם חלק מהם יש לי מכנה משותף הרבה יותר רחב מאשר עם גורמים רבים באופוזיציה. אם אדם מוכשר כמו ליצמן אומר לי״, המשיכה, ״שאחת ממשימותיו העיקריות היא ביטוח סיעודי ממלכתי לכל, זו דרמה אדירה ואין מצב שלא אשתף איתו פעולה. חיים כץ ברווחה, גילה גמליאל בתיק חברתי, כחלון באוצר, גפני בכספים, שרי ש״ס, אנחנו עשויים למצוא עצמנו, ואפילו מחויבים בכך לציבור בישראל, מצביעים עבור יוזמות, רפורמות וחוקים שלהם, ולא להסתפק בציוץ תמיכה בטוויטר״.



שר האוצר כחלון עצמו, בשיחות סגורות בסוף השבוע, הודה כי הוא בונה על יחימוביץ' ואנשיה וכי רק בסיוע חיצוני שלהם יוכל להעביר חלק מהנושאים שעליהם התחייב בפני הציבור. כחלון יודע שהסיכוי להרחבת הממשלה, נכון לעכשיו, שואף לאפס: יצחק הרצוג, באיחור ניכר, טרק את הדלת על האצבעות של נתניהו בנאומו ביום חמישי בכנסת. אביגדור ליברמן יצא אתמול, שוב, בהתקפה חריפה על נתניהו ב״פגוש את העיתונות״, ויאיר לפיד לא רלוונטי כל עוד יש חרדים בממשלה. במצב הדברים, יחימוביץ' עלולה או עשויה (תלוי מאיזה כיוון מסתכלים) להפוך למשענת העיקרית של הקואליציה, שתמנע הפלת הממשלה ותמנע מכחלון לשבור את הכלים בעוד כמה שבועות, לשים את המפתחות על השולחן ולהגיד לנתניהו ש״אינו יכול עוד״.



יחימוביץ' אישרה אתמול, בשיחה עם ״מעריב״, את הדברים. לדבריה, חובתו של כל פוליטיקאי שנשלח על ידי הציבור לפעול למען הציבור ולא הכל קם או נופל משיקולים פוליטיים או קואליציוניים. אין מצב שיהיו יוזמות אורפורמות שאנינלחמתודוחפת אליהן כל חיי, ולא אתמוך בהן בכנסת, אמרה. יחימוביץ' לא אמרה את זה במפורש, אבל היא חשה קרובה בהרבה למשנה החברתית־ כלכלית של כחלון, חיים כץ וליצמן, מאשר



לזו של המועמד לתפקיד שר אוצר במפלגתה, פרופ' מנואל טרכטנברג. יחימוביץ' סיפרה שניסתה לשכנע את טרכטנברג להכניס את עניין "ביטוח הסיעוד הממלכתי" למצע המפלגה לפני הבחירות, ונדחתה.



ההתפתחות הזאת יכולה להפוך למיני־ משבר בתוך המחנה הציוני, שבו מאשימים את יחימוביץ' בקשר הדוק עם נתניהו ומנופפים בשיחה הארוכה שקיימה לעיני המצלמות ביום חמישי בכנסת עם ראש הממשלה. ״דיברתי עם נתניהו פעמיים מאז הבחירות״, אמרה לי יחימוביץ' אתמול, ״בשתי הפעמים זה היה מול מצלמות ולא היה בשיחות הללו שום דבר מיוחד״.



במחנה הציוני יהיו גורמים שיטענו כי הדרך להפיל את ממשלת נתניהו היא לחסום את כל פעולותיה ולהקשות על שר האוצר כחלון לתפקד בכל רגע נתון. ״רק כך אפשר יהיה להפיל את הממשלה הזו במהירות״, אמר בסוף השבוע גורם בכיר במפלגה. יחימוביץ', כוח מרכזי במפלגת העבודה ומי שסיימה ראשונה בפריימריס, חושבת אחרת. משה כחלון בונה עליה, וכנראה גם נתניהו. צפוי להיות מעניין.