זו כבר הפעם השנייה ששר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, מנסה להוציא לדרך פיילוט שאמור להגביל את תנועת הפועלים הפלסטינים בשטח ישראל ולמנוע מהם לנוע בקווי אוטובוס ישראלים.

על פניו, הנימוק הגיוני מאוד - "משיקולים ביטחוניים", אולם אם כך הדבר, עומדות באוויר שתי שאלות חשובות: האחת, מדוע חזר בו השר מהתוכנית זמן קצר לאחר שנשמעה עליה ביקורת מכל גווני הקשת הפוליטית והמשפטית. השאלה השנייה היא מדוע אף גורם ביטחוני לא מוכן לקחת אחריות ביטחונית על המהלך.
 
כל הניסיונות ביממה האחרונה לקבל מדובר צה"ל תשובה פשוטה לשאלה, האם פיקוד המרכז אכן העביר התראה ביטחונית שהובילה למהלך של ההפרדה באוטובוסים, לא צלחו. בדובר צה"ל לא מוכנים לענות על השאלה ואף זועמים על עצם העובדה שהיא בכלל נשאלה.

שעות בודדות לאחר שהחלה הביקורת להישמע, בעיקר דרך ציוצי טוויטר, כולל ציוצי גינוי של כמה מאנשי ימין בולטים כמו גדעון סער, דני דיין ואפילו נשיא המדינה ראובן ריבלין, שאף הוציא הודעת גינוי רשמית, החליטו השר יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו להקפיא את הפיילוט עד להודעה חדשה.
 
אם כך, נשאלת השאלה היכן השיקולים הביטחוניים? האם כמה ציוצים בטוויטר וביקורת מהאופוזיציה יכולים לטרפד מהלך שנועד לחזק את הביטחון של המתיישבים ביו"ש? אחת הסיבות לתוכנית, לפחות על פי גורם במערכת הביטחון, היא מניעת חיכוך וסכנה לפיגוע.

אחרי הכל, יש באוטובוס אחד עם נהג יהודי, חייל מאחת ההתנחלויות ועשרה פלסטינים סיכון ביטחוני גדול. אבל אם במערכת הביטחון חוששים מאותם פלסטינים, אז לאן נעלם אותו חשש מאותם פלסטינים כשהם בדרכם לעבוד באתר בנייה בשטח ישראל למשל? האם שם, באתר, הם לא יכולים לבצע פיגוע בכל שעות היממה?
 

כל הניסיונות להבין את השיקולים הביטחוניים ולהעלות אותם על הכתב עלו בתוהו. עם זאת, עצם ההתקפלות השנייה ברציפות מוכיחה מעל לכל צל של ספק כי ההחלטה נובעת משיקולים פוליטיים ולא ביטחוניים. אגב, שימו לב מי היה היחיד שיצא נגד הביטול - ח"כ אורן חזן, תושב אריאל, בעברו מוועד מתיישבי השומרון ומי שהגה את תכנית ההפרדה.