הוועידה הבינלאומית למניעת הפצת נשק גרעיני, שננעלה ביום שישי האחרון בניו יורק, נכשלה בגלל שנחלצה ארה״ב להגנתה של ישראל והדפה הצעת החלטה מצרית שנועדה לכנס ועידה שאמורה הייתה לדון במזרח תיכון חופשי מנשק גרעיני. הוועידה, שנמשכה חודש ימים בהשתתפות 150 מדינות, התפזרה ללא הודעת סיכום.
 
ההצעה המצרית, בגיבוי רוב גדול של המדינות המשתתפות, קראה למזכ״ל האו״ם לכנס עד מרץ 2016 ועידה בינלאומית אזורית שתדון בפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני ומכלי נשק אחרים להשמדה המונית.
 
מכיוון שלפי כל ההערכות בעולם, ישראל היא המדינה היחידה באזור שיש ברשותה נשק גרעיני, הרי היה ברור שההחלטה מכוונת נגדה, אך ארה״ב, בריטניה וקנדה התנגדו להצעה. מכיוון שהחלטות הוועידה צריכות להתקבל פה אחד, נמנעה קבלתה של הודעה מסכמת.
 

ראש המשלחת האמריקאית לוועידה, תת שר החוץ רוז גוטמולר, האשימה את מצרים ואת המדינות שתמכו בהחלטה כי בהתעקשותן על נוסח ״שאינו תואם את המדיניות ארוכת הטווח שלנו״ הן בעצם טרפדו את הוועידה.
 
הוועידה למניעת הפצת נשק גרעיני מתכנסת זו הפעם הרביעית - כל חמש שנים - מאז 1995. מטרת ועידות הסקר היא לגבש נוסח חדש לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT), שנכנסה לתוקף ב-1970 ופגה ב-1995. לפי האמנה, שנועדה כאמור למנוע תפוצת נשק גרעיני או ציוד וחומרים שיכולים לסייע לבנייה או להשגת נשק כזה, רק לחמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון של האו״ם - ארה״ב, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה - מותר להחזיק בנשק גרעיני.
 
ישראל, שאינה חברה ב-NPT, כמו גם פקיסטן, הודו וצפון קוריאה, שגם להן נשק גרעיני, הסכימה בפעם הראשונה להשתתף בוועידה על תקן משקיפה. בוועידת הסקר של 2010 וכדי שתתקבל הודעת סיכום, לא מנעה ארה״ב קבלת החלטה שקראה להתחיל בדיונים בין מדינות המזרח התיכון לקראת כינוס ועידה להקמת אזור חופשי מנשק גרעיני. עמדת ארה״ב אז עוררה כעס בישראל. בשנים האחרונות התקיימו כמה דיונים לא מחייבים בנושא, בתיווכו של דיפלומט פיני, בהשתתפות נציגי ישראל וכמה נציגים ממדינות ערביות. באחד הדיונים נכח אפילו נציג איראני. המגעים הסתיימו בלא כלום.
 
עמדתה העקרונית של ישראל היא שאינה מתנגדת בעיקרון לכינוס ועידה שתדון בפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני, יחד עם פירוז מכלי נשק אחרים להשמדה המונית (כימי וביולוגי) ואמצעי השיגור שלהם (טילים), אך על הוועידה להתכנס רק לאחר שכל מדינות האזור, כולל איראן, יכירו בישראל, יחתמו עמה על הסכמי שלום ויקבעו סידורי ביטחון.
 
ועידת הסקר הבאה תתכנס ב-2020, כך שישראל השיגה בנושא הפירוז ״שקט תעשייתי״ לחמש השנים הבאות.
 
הפעם, כאמור, מנעה ארה"ב קבלת החלטה דומה, גם במחיר כישלון הוועידה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר להתקשר בחג לשר החוץ ג׳ון קרי ולהודות לו על התמיכה הבלתי מסויגת בישראל בנושא.