בצדק פתחה סגנית שר החוץ החדשה את הקריירה שלה במשרד במסר מרענן - הגיע הזמן להיות גם צודקים ולא רק חכמים. בכביש אומנם רצוי להיזהר מלהיות צודקים מדי, אבל כאשר נלחמים על הבית מול עולם נבזי, חייבים - קודם לכל - להיות צודקים. מהותה של הציונות מבוססת, קודם כל, על צדק וזכות היסטוריים. כי רק צדק וזכות יכולים לבסס את שיבת ציון אחרי כל כך הרבה שנים. רק אם שבנו לארץ שלנו אחרי שגורשנו, נטבחנו ועברנו את כל תלאות הגולה, יש לנו הצדקה לעצם ההקמה ולקיומה של המדינה, בכל גודל שהוא.
בדיעבד, דרכם הצודקת של ראשוני התנועה הציונית הייתה גם חכמה. כיוון שהצדק והזכות חישלו מחדש את העם היהודי, הם גם בנו את מקום המפלט האפקטיבי שהתהווה כאן, במזרח התיכון הישן. אבל בעשרות השנים האחרונות משהו התערער בתחושת הצדק והזכות של חלק מאיתנו, מי שלא מפסיקים לכרסם בנו במפנים ולהוציא את דיבתנו בחוץ.

ובד בבד, משום מה הועמדה החוכמה בניגוד לצדק, באופן מאוד לא חכם. רבים ממובילי הדעה וממעצבי המדיניות תעו ביער, והחלו להסביר לנו עד כמה אסור לחדד את הצדק וצריך להיות "חכמים". הגופים הרשמיים, בראשם משרד החוץ, זנחו את התובנות הבסיסיות ביותר, וניסו להסביר לעולם כמה אנחנו רוצים שלום ומוכנים לפשרות ו"ויתורים כואבים", כמה יש לנו צורכי ביטחון וכמה אנחנו ״מתקדמים״ והומניים.
 
שכחו את העיקר - הזכות והצדק. והעיקר, אגב, יונק את שורשיו מהמורשת היהודית. הניכור לחבלי המולדת, לתנ״ך וליהדות גרם לאובדן צדקת הדרך ולשכחת העיקר.
 
למבוכה הזו השתחלו האויבים שלנו, מחוץ ומבפנים, והחלו להציג אותנו כמפלצות קולוניאליסטיות. ואכן, אין כל הצדקה לקחת את הבית של מישהו אחר, אפילו אם אני הומלס. אבל אם חזרתי לבית שלי, שממנו גורשתי, התמונה אחרת לחלוטין. וגם אם אנחנו מאוד מתוחכמים אבל הארץ לא שלנו, אם צודקים חנין זועבי וחברי הרשימה המשותפת שלה ואנחנו באמת קולוניאליסטים בזויים, ואם אנחנו לא צודקים והארץ כולה לא שלנו, אז יסוד השיבה שלנו ועצם הקמת המדינה הם חטא ועוול. כאלו שלא יכובסו בהצהרות שלום מתוחכמות ואפילו לא בעקירת כל ״המתנחלים״ של אחרי 1967.
 
בתסמונת של חוכמה על חשבון זכות וצדק לקו גם הליכוד וגם ראש הממשלה נתניהו. אל מול מנטרה של צדק פלסטיני, המלווה בטרור, בהפרת הסכמים, ובכפירה שיטתית בבסיס הלגיטימיות שלנו, אנחנו המשכנו לשמור על איפוק מתוחכם. אפילו לא העזנו להיאבק נגד הטענה הכוזבת שלפיה השלטון שלנו ביו״ש הוא שלטון כיבוש. אובדן צדקת הדרך חלחל עד למשרד המשפטים ולבג״ץ.
 
גם כאשר דוח שחיברה ועדה בראשות השופט המנוח אדמונד לוי הפריך מבחינה משפטית את עלילת הכיבוש, והוכיח ששטחי יו״ש הוקנו דווקא לעם היהודי מתוקף הצהרת בלפור, החלטות חבר הלאומים והאו״ם, שמעולם לא הייתה מדינה פלסטינית והשלטון הירדני היה בלתי לגיטימי מבחינה בינלאומית ומשפטית. גם אז -הליכוד והעומד בראשו נמנעו מלעשות שימוש בטענות הכל כך בסיסיות וצודקות הללו.
 
לכן, אם היינו צריכים את ציפי חוטובלי במשרד החוץ כדי שגם תחת הליכוד נחזור להיות בעלי זכות צודקים, דיינו.