ברכות לשר החינוך על כניסתך לתפקיד החשוב והמשמעותי. נפל בחלקך לשרת את העם, במשרד אשר כמו משרד הביטחון והבריאות, אף הוא נוגע לכל אזרח ישראלי באשר הוא, עשיר או עני, חילוני או דתי, מבוגר או צעיר. בשנות ה־40 עלה בדעתם של מנהיגי המדינה שבדרך שיש להפריד את מסלולי החינוך בהתאם לתפיסות העולם הרווחות: ממלכתי־דתי, חילוני וחרדי. המדינה הצעירה נשענה על מוסדות מפלגתיים, ומשם צמחו בתי הספר שלה.
 
כיום, כמעט 70 שנה לקום המדינה, שינתה החברה הישראלית את פניה לבלי הכר: נוספו לה עולים מחבר העמים ומאתיופיה, התפצלו בתוכה זרמים אמוניים כאלה ואחרים, והחילוניות אף היא הפכה אידיאולוגית יותר. השפות השתנו. לא דומה העברית המתנחלית לעברית התל אביבית, והיא שונה מהעברית שבפיהם של בני הפריפריה ובני ירושלים החרדית.
 
יש צורך במענה חינוכי שידע לארוג לשתי וערב את כל החוטים ברקמת המורשת היהודית־ישראלית לשטיח מרהיב. מערכת החינוך המשותפת מציעה הזדמנות ישראלית חשובה מאין כמותה: יצירת קשרי חברות עמוקים וממושכים בין תלמידים החולקים את ספסל הלימודים ואת מגרש הכדורגל. הם מתוודעים זה לעולמו של האחר בצורה טבעית ובמקביל להתפתחות הערכית והאישית.
 
מערכת החינוך המשוסעת חייבת לתת את הדעת על הפערים ההולכים וגוברים בין תלמידיה. אנחנו מקדמים שילוב בין מרכז ופריפריה במטרה לחזק את המוסד הקיים. השילוב הזה הופך מקום בינוני למצוין בזכות המגוון האנושי והנשיאה בעול בין חברי הקהילה המגובשים.
 
על המערכת לשאוף לגדל ילד שמכיר את שתי הדרכים לפתוח את הבוקר: התפילה או שיח החברים. המודע לתפיסות השונות באשר לפרשת השבוע וחוגג את חילופי החודשים העבריים בלי לבטל או להמעיט בערכם של נכסים תרבותיים אוניברסליים.

הם פוגשים כמעשה יומיום את אביו נטול הכיפה של אורי ואת אמה עטוית המטפחת של עלמה. ובכל התכנסות קהילתית סביב בית הספר מעשירים זה את עולמו של האחר, מרחיבים את גבולותיה הרוחניים של החברה בישראל.
 
אנו יודעים, שר החינוך, נפתלי בנט, כמה חשובה בעיניך אחדות ישראל ומה רבים המאמצים שהשקעת כדי לשוות למפלגה שאתה עומד בראשה אופי כלל־ישראלי.
 
אנו פונים אליך כראש מפלגה ששמה לה לערך שילוב חילונים ודתיים בשורותיה ומבקשים את תשומת לבך לפלא שיצרנו: בתי ספר וגני ילדים שבהם יש חשיבות רבה לזהות, לשיח על שורשים, ללכידות חברתית, ועדיין אין בלעדיות לאף זרם על הדרך האחת שבה יפסע התלמיד.
 
אנו מקווים למצוא בך שותף אוהד למפעל המהפכני ביותר מאז קמה המדינה בשדה החינוך: ביטול המחיצות בין התלמידים, ביטול הקיטוב והפיכת מערכת החינוך לעריסה מטפחת ומזינה עבור כל תלמידיה.
 
אנחנו מייחלים שתעזור לנו להצעיד את בית הספר הישראלי אל עבר מחר ישראלי חדש.
 
הכותבת היא דוברת "צו פיוס"