שיגור הרקטה מרצועת עזה שלשום בערב הזכיר לכולנו עד כמה מצבה של ישראל שברירי ונפיץ. מערכות האזעקה וההתרעה הופעלו וטוב שכך, שמועות הופרחו, ברשתות החברתיות דיווחו על רקטות ששוגרו וערוצי הטלוויזיה החלו בשידורים ישירים. באוויר הייתה תחושה של מצב חירום. שרים וחברי כנסת הגיבו, שרת התרבות והספורט מירי רגב קראה להגיב נגד חמאס. תוך זמן קצר התמונה הובהרה - רקטה אחת שוגרה ונפלה באזור גן יבנה.
 
בצמרת הביטחונית – ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון – התקיימו התייעצויות ובצה"ל הופעלו אמצעי מודיעין ונעשו בירורים. תמונת המצב התגבשה. הירי היה גחמה של פלג סורר בג'יהאד האיסלאמי, שלא מצא חן בעיניו מינויו של מפקד מקומי. חברי הפלג החליטו להגיב בירי לעבר ישראל. 
 
ישראל, באופן כמעט בלתי נמנע,  החליטה להגיב כמצופה - אך לא להסלים את המצב. מטוסי חיל האוויר תקפו שלשום בלילה ארבעה יעדים של הג'יהאד האיסלאמי וחמאס. שר הביטחון פרסם הודעת אזהרה שרואה בחמאס כתובת ואחראי לנעשה בעזה. אתמול דווח שחמאס עצר את המעורבים בשיגור הרקטה. 
 

המסרים הובהרו והובנו. שני הצדדים – למעשה כל המעורבים, כולל הג'יהאד האיסלאמי – אינם מעוניינים בהסלמה ובהידרדרות. השקט בדרום יימשך עד לגחמה הבאה, אך  הבעיה המרכזית עדיין לא נפתרה. 9 חודשים לאחר מלחמת עזה השלישית בקיץ 2014, רצועת עזה לא התחילה אפילו בראשיתו של תהליך השיקום שלה. מה שמועבר אליה מישראל – מזון, דלק, תרופות וחומרי בנייה – אלו רק אמצעי החייאה. יש צורך אמיתי להגיע להסדר ארוך טווח, אך הסיכויים לכך אינם רבים. 
 
הרשות הפלסטינית, שאמורה הייתה לחבור ולשחק תפקיד בעזה, אינה רוצה או אינה יכולה לעשות זאת. ישראל, שיש לה אינטרס עליון לסייע בשיקום הרצועה ובייצובה, מוצאת את עצמה במלכוד. אם תנסה לקדם הסדר (הסדרה) ארוך טווח, שזה האינטרס שלה, היא עלולה להיתקל בהתנגדות של מצרים, שרואה בחמאס אויב, ומשום כך המלכוד של עזה יימשך. הסיכויים להסכם קלושים וכל תקרית קטנה עלולה שוב להתנפח לממדים לא פרופורציונאליים.