סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, אמר כי מצבה הביטחוני של ישראל בגבולות בצפון הוא טוב והשתפר בגלל מלחמת האזרחים בסוריה, שמקיזה גם את דם חיזבאללה.



לכאורה אלה הן אמירות טריוויאליות, שמומחים ופרשנים צבאיים אומרים וכותבים אותן זה כמה שנים. אך לשמוע אותן מסמכות כה צבאית כה בכירה זה ללא ספק חידוש מרענן. מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון, אלו הם כמעט דברי כפירה. אם מצבנו הביטחוני השתפר, אז האם באמת זקוק צה"ל לתוספת תקציבית? ומה יהיה על גישתו של נתניהו שממשיך בכל הזדמנות במסעות ההפחדה שלו? פעם זה איראן וחיזבאללה ופעם, כמו אתמול, הוא הזהיר מפני סכנת דאעש.


אכן, מצבה האסטרטגי של ישראל לא היה טוב יותר. מדינות ערביות, שפעם היו חמושות עד לשיניהן כמו לוב ועיראק מתפוררות. מצרים היא בת ברית צבאית ומודיעינית של ישראל במאבק בחמאס ובטרור בסיני. סוריה, טרום מלחמת האזרחים, לפני 50 חודשים, היתה האיום הגדול ביותר על ישראל, וגם אז למי שידע את האמת, זה לא היה איום רציני. היום סוריה למעשה אינה קיימת עוד כישות ריבונית ומדינית אחת, היא מפוצלת לנחלות. אחת קטנה בצפון מזרח היא מובלעת כורדית.

50 אחוזים מהשטח, רובו מדברי בעיקר במזרח, הוא בשליטת דאעש. בצפון סוריה, ודרום בגבול ישראל, ברמת הגולן, השליטה היא בעיקר של חזית נוסרה (שלוחת אל-קאעידה שמתמתנת בשל הסיוע מקטאר). השאר, שכולל את דמשק, מרכז העיר חלאב, חומס, הדרכים לשם ובעיקר רצועת החוף על נמלי לטקיה טרטוס, שבה מרוכזת האוכלסיה העלאווית, שעמה נמנית גם משפחת אסד, היא בשליטת המשטר. בקרוב צפויה כנראה הקמתה של ישות חדשה, הדרוזית, באזור הר הדרוזים, בדרום מזרח סוריה, בואכה הגבול הירדני. 


הצבא הסורי מתפורר. איראן מחישה תגבורות כדי להציל את מה שעוד נותר ממשטרו של אסד, וזאת מתוך הכרה כי יש גבול לדרישה לשלוח את חיזבאללה כבשר תותחים במלחמה למען אסד. המצב בסוריה מעיד על טירוף מערכות. שגרירות ארה"ב צייצה בחשבון הטוייטר שלה שחיל האוויר הסורי מפציץ באזור חלאב עמדות של המורדים ובכך מסייע לדאעש, הנאבק גם במשטר, אך בעיקר ביריביו באופוזיציה לאסד.

קשה להסביר בהיגיון את מה שמתרחש בסוריה, ומנגד מי. יש תחושה שהכול נגד הכול. על רקע זה, גם כל דיווח ספקולטיבי או שמועה, עושים להם כנפיים ומקבלים מיד כותרת, וכך דווח אתמול בערוץ תקשורת לבנוני כי חיל האוויר הישראלי תקף שוב מטרות, ושוב פעם, בשטח לבנון. תחנת הטלוויזיה אל-מנאר מיהרה להכחיש, וישראל כהרגלה, אינה מגיבה, לא מאשרת ולא מכחישה. הכול אפשרי. גם שישראל תקפה או גם שמדובר בדיווח שווא. כל מה שייאמר על המלחמה בסוריה הוא לא בלתי מתקבל על הדעת.