סוריה. זה הולך ומסתבך, הולך ומסתבך, כמאמר שירו של י. לפיד, על ההיא שגרה בשינקין ושותה בקפה תמר, שנסגר לצמיתות בשישי האחרון. המצב בסוריה הוא כאוס אכזרי של 200 אלף הרוגים, מאות אלפי פצועים וכשבעה מיליון פליטים ומחוסרי בית. אך מעבר לפינה אורב עוד אסון - סכנה קיומית לדרוזים שם, שעלולה לגרור את ישראל למעורבות לא רצויה.

לפי שעה, ישראל רק עוקבת מקרוב - ולא ניתן לפרט מסיבות של ביטחון לאומי ואזורי - אחר ההתפתחויות. גורמים במערכת הביטחון מוסרים כי אין כוונה להתערב במלחמת האזרחים, אך האם הקהילה הדרוזית בארץ, המונה 130 אלף איש, תאפשר לממשלת ישראל ולצה״ל לעמוד מנגד אם תישקף סכנה קיומית אמיתית למיליון הדרוזים בסוריה?
החשש לגורלם של הדרוזים נדון במהלך ביקורו בשבוע שעבר של הרמטכ״ל הפורש של צבא ארה״ב, גנרל מרטין דמפסי. נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא לארה״ב להגן על הדרוזים בסוריה, ואפשר להניח שאמר את הדברים על דעת גורמי הביטחון הבכירים בישראל וכהקדמה לדברים שהם השמיעו באוזני גנרל דמפסי.

סגן השר הדרוזי איוב קרא היה בשבוע שעבר בוועידה אזורית ישראלית־ירדנית־פלסטינית בירדן, לשיקום נהר הירדן וים המלח. הוא ניצל את ביקורו לפגישה עם המנהיג הרוחני של הדרוזים בהר הדרוזים בסוריה, שייח' יוסוף ג׳ורבע, ועם גורמי ממשל וביטחון בירדן. בסוף החודש הוא יצא לטורקיה, שם ינסה לשכנע את ממשלו של הנשיא ארדואן לפתוח את הגבול במקרה חירום ולאפשר לפליטים דרוזים למצוא מקלט בארצו.
אך מאחורי הקלעים, המהלכים, המגעים והמסרים הרבה יותר מורכבים ומרתקים ויוצרים בריתות סמויות מן העין, שקשה היה בנסיבות אחרות להעלותן על הדעת. בפלונטר הדרוזי יש מעורבות של ישראל, ירדן, ארה״ב, ג׳בהאת א־נוסרה (שלוחת אל־קאעידה בסוריה) חיזבאללה ומעבר לאופק גם איראן.
כמיעוט אתני ודתי, עד לאחרונה נהנו הדרוזים פחות או יותר מחסות משטרו של בשאר אסד ומהגנת צבאו. אך המשטר הודיע להם כי לא יוכל עוד להגן עליהם, בעיקר בריכוז הגדול ביותר בהר הדרוזים (מחוז סוויידה), שבו חיים כ־700 אלף דרוזים המאוימים בידי אנשי המדינה האסלאמית המתקרבים אליהם. המחוז נמצא כ־60 ק״מ מגבול ירדן וכ־50 ק״מ מרמת הגולן.
במחוז אידליב שבצפון סוריה, שבו שולטת ג׳בהאת א־נוסרה, נרצחו לאחרונה כ־20 דרוזים. מנהיגי החזית מיהרו לפרסם הודעת התנצלות בלתי שגרתית, ולפיה הרצח היה יוזמה מקומית וכי האחראים למעשה מקרב אנשי החזית ייענשו. קשה להאמין שאנשי אל־ קאעידה מתנצלים שרצחו את מי שבעיניהם הם כופרים, אבל נראה שהיה מי שטרח להעביר להם מסר אזהרה חריף, לבל יעזו להתעסק עם הדרוזים.
מסר דומה הועבר כבר לפני חודשים לארגון הסלפי ששולט בגבול עם ישראל ברמת הגולן, ושבו, בשיפולי הר החרמון, יש ריכוז של כפרים דרוזיים. לפי פרסומים זרים, בין ישראל לג׳בהאת א־נוסרה מתקיימים מזה זמן מה מגעים שתכליתם לשמור על השקט בגבול. אך הדרוזים בסוריה, בישראל ובלבנון אינם סומכים רק על הודעות התנצלות של אנשי הג'יהאד. הם החלו להתארגן.

מאות דרוזים בלבנון נענו לקריאת מנהיגם וואליד ג'ונבלט, שיצר בתיאום עם חיזבאללה מעבר חופשי - וגלשו מהרי השוף לחדאר וסביבותיה. והנה הבלתי ייאמן - לחיזבאללה ולישראל יש אינטרס משותף, כל אחד מסיבותיו שלו, לחזק או להגן על הדרוזים.
מדובר בחלק מהתארגנות רחבה יותר שמטרתה להקים צבא דרוזי. היוזמה היומרנית מדברת על כ־100 אלף לוחמים. בראש המאמץ הצבאי הדרוזי עומד גנרל ששירת בצבא סוריה. הנשק הכבד וההדרכה שהם זקוקים להם יסופקו בוודאי על ידי ארה״ב, באמצעות ירדן. אפשר להעריך כי ישראל מודעת למהלכים אלה ומתואמת עם ארה״ב. במקביל, נערכים במערכת הביטחון לתרחיש חירום שבו ייאלצו לקלוט ולהגן על עשרות אלפי פליטים דרוזים, שיגיעו לרמת הגולן.