לפני כעשרה ימים הצהיר סגן שר החוץ האמריקאי, טוני בלינקן, כי הקואליציה בראשות ארצות הברית השמידה בהפצצות מהאוויר 10 אלף מאנשי דאע"ש בתשעת החודשים מאז נפתחה הלחימה נגדו (ספטמבר 2014). דבריו נאמרו ברדיו צרפת, בעקבות כינוס בפריז של נציגי 60 מחברות הקואליציה ובנוכחות ראש ממשלת עיראק. חיכיתי לראות אם יבוא תיקון לדברים האלה, או אמירה שנפלה טעות מצערת, אך לשווא. דובר הפנטגון שהתבקש להגיב הסתפק בהדגש כי ״אנחנו לא סופרים גופות״. הוא הוסיף שזה מזכיר לו את הסטטיסטיקות של הפנטגון מול כוחות הווייטקונג במלחמת וייטנאם.

ובכן, אין לי מידע, ולסגן שר החוץ האמריקאי בוודאי שיש מידע, אך אני מטיל ספק רב אם המספר שהציג הוא אכן נכון. לעניות דעתי, המספר המדויק כנראה מכיל אפס אחד פחות.
מדוע? כי כל הכוח הלוחם של דאע״ש נע בסביבות 30 אלף איש בלבד. אם אכן הרגו 10 אלף איש, הדעת נותנת שמספר כמעט כפול נפצעו בצורות שונות. כלומר, כמעט כל הכוח הלוחם של דאע״ש הושמד ואיננו. או במילים אחרות: אין יותר דאע״ש, נגמר הסיפור. כמובן שזה קשקוש מארץ הקשקושים.

אז מה קורה כאן? אין לי צל של מושג, ולדעתי מדובר בטעות, אך להלן כמה נקודות למחשבה. 
אחת, סגן שר החוץ האמריקאי לא אמר מילה על אזרחים שנהרגו. בוודאי נהרגו לא מעט אזרחים בהפצצות. מה מספרם? דרך אגב, אנחנו יודעים שבהפצצות של הסעודים בתימן נהרגו הרבה מאוד אזרחים. האם מישהו שמע מדוברת מחלקת המדינה האמריקאית מילה אחת על ״המידתיות״ הנדרשת בהפצצות?
וגם: כזכור, הכוחות האמריקאים חיסלו במבצע מיוחד את מי שכונה ״שר הנפט״ של ארגון דאע״ש ולקחו בשבי את אשתו. כל הכבוד להם. האם פירוש הדבר שגם לישראל מותר לחסל את הדרג האזרחי של ארגון חמאס, המוגדר כארגון טרור?
נקודה נוספת: ממתי באמת, כדברי האדמירל דובר הפנטגון, נוהגים להתפאר במניין הגופות של האויב? איזו מדינה נאורה, עם ערכי מוסר, עושה זאת בתקופתנו? הפנטגון ומפקדת הכוחות האמריקאים בווייטנאם עשו זאת בשנות ה-60 של המאה הקודמת. אחת לכמה זמן, התפרסמה רשימה ובה כמה הרוגים נגרמו לווייטקונג (הכוח בדרום וייטנאם שלחם באמריקאים ונתמך על ידי צפון וייטנאם הקומוניסטית). כמות ההרוגים ברשימות הלכה וגדלה (ועל כך חובר ספר מופת מפי חוקר ב-CIA), ויצרה תמונה לפיה הווייטקונג כבר הושמד וכמעט ולא נותרו לו לוחמים. כמובן שגם שם לא היו דברים מעולם.
מה שדי ברור הוא שלפי שעה, כל האסטרטגיה האמריקאית (תפיסה שהפצצות מהאוויר, צבא עיראקי ומורדים סורים ״מתונים״ על הקרקע יביאו סוף לדאע״ש) אינה מצליחה, בלשון המעטה. המשמעות היא שהממשל האמריקאי יתחזק בהכרתו שהישועה תבוא מאיראן, שרק איראן תוכל ״לספק את הסחורה״ בעיראק ולנצח את דאע״ש. זה אומר שהסכם הגרעין ייחתם בתקופה הקרובה, כמעט בכל מחיר מבחינת ממשל אובמה. •