כאשר נותרו פחות משבועיים עד מועד חתימת ההסכם בין איראן למעצמות, ישראל לא אומרת נואש. משלחת של בכירים מישראל בראשות יוסי כהן, היועץ לענייני ביטחון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המריאה השבוע לוושינגטון למה שאפשר להגדיר כקרב מאסף.



בסדרת שיחות שתקיים המשלחת עם בכירים אמריקאים המעורבים בשיחות עם איראן, ייעשה מאמץ ישראלי של הרגע האחרון להשפיע על תוכנם של כמה מהסעיפים בהסכם, לשנות ניסוחים ואולי אף ייעשה ניסיון לדחות את חתימת ההסכם. ״תאריך היעד איננו קדוש״, אמר לי דיפלומט מערבי בכיר בניו יורק, ״אבל הסיכויים של ישראל לשנות משמעותית סעיפים שהתגבשו בשיחות שהתקיימו בשבועות האחרונים הם קלושים ביותר. אתה יודע מה? לא קלושים, תכתוב שאין סיכויים״.



העקשנות שמגלה ישראל במאמציה להשפיע על ההסכם עם איראן מתעלמת למעשה ממשבר האמון בין נתניהו לנשיא ארה״ב ברק אובמה. בכך משדרת ירושלים כי בניגוד לנושא האיראני, בסוגיית היחסים בין אובמה לנתניהו ישראל כבר אמרה נואש וויתרה על הניסיונות לשקם את היחסים בין השניים ולחדש את האמון ביניהם. לעת עתה לא ידוע על שום מהלך ישראלי רציני שמטרתו לנסות לסיים את הנתק המוחלט בין הבית הלבן לראש הממשלה. נדמה כי נתניהו החליט שחבל להשקיע זמן ואנרגיה על בנייתם מחדש של היחסים עם נשיא, המסיים בעוד שנה וחצי את כהונתו בבית הלבן.



אם זהו אכן הלך המחשבה של נתניהו, הרי שהוא טועה. שכן, אדישות מופגנת כלפי הדייר בבית הלבן תיזכר לחובתו ולגנותו, גם אם בעוד שנתיים יאכלס את החדר הסגלגל נשיא רפובליקני.



מכל מקום, בשעה שמתחם היחסים בין אובמה לנתניהו הוזנח וננטש, חששותיה של ישראל ממה שנראה בעיניה כ״הסכם רע״ המתגבש עם איראן, דווקא הגבירו את הפעילות בערוץ ההידברות בין הצוות הבכיר בבית הלבן לבין צמרת המועצה לביטחון לאומי של ישראל. חששות אלו גם חיזקו במיוחד את יחסי העבודה ושיתוף הפעולה בין היועצת לענייני ביטחון של הנשיא, סוזן רייס, והיועץ של ראש ממשלה, יוסי כהן. ערוץ ההידברות הזה בין שתי המדינות פעיל ומתפקד כיום ברוח טובה, בניגוד מוחלט לחשדנות ולטינה ההדדית ביחסים בין אובמה לנתניהו.



יחסי העבודה ההדוקים בין רייס לכהן הפכו לשם דבר בקרב עיתונאים ופרשנים בוושינגטון. כהן איננו כופה עצמו על צוות הבית הלבן. להפך, הוא מוזמן ורצוי. בביקורו הנוכחי בוושינגטון הזמינה אותו רייס לארוחת ערב במסעדה בעיר לשיחה בארבע עיניים - מחווה ידידותית חריגה מצד היועצת לענייני ביטחון של אובמה.



לרייס תהייה השבוע הזדמנות נוספת להפגין את תמיכת הבית הלבן בישראל ולהסביר ליהודים את פרטי ההסכם המתגבש עם איראן. היועצת לביטחון לאומי תייצג את הנשיא באירוע חגיגי הערב במנהטן לכבוד אברהם פוקסמן, הפורש בחודש הבא מתפקידו כמנכ״ל הליגה למניעת השמצה - תפקיד שמילא כיובל.