במהלך מלחמת התרבות המדומה המתנהלת בישראל, ההתפתחויות בנושאים החשובים באמת נדחקים לקרן זווית.



מאמר קצר אך מאוד משמעותי שפורסם ב״פוריין פוליסי״ בעקבות סרטון הסברה מטעם משרד החוץ מתייחס למתקפתה של ישראל כלפי כלי התקשורת במערב, המואשמים על ידה בהטיה לטובת הפלסטינים, אפילו לטובת חמאס.



הנשק שבו משתמשת ישראל הוא האנטישמיות. יש לומר שבמערב, במיוחד באירופה, השימוש באנטישמיות נוגע בעצבים חשופים. יותר ויותר ארגונים וכלי תקשורת דוחים את המניעים הזרים שישראל מייחסת למבקריה. בסיומו של המאמר נכתב: ״זו מהותה של התעמולה: להחליף את העובדות בלעג״.



המתקפה הישראלית על התקשורת במערב עלולה להשיג את ההפך. ככל שכלי התקשורת יותקפו על ידי ישראל, כך תגובתם עלולה להביא לתודעת הציבור שלא נדבק באנטישמיות סיבות מאוד טובות, מבחינתם, מדוע לשנוא, להחרים ולגדף את ישראל. מי שהגה את הרעיון להפוך את כלי התקשורת במערב לאויבי ישראל, לאנטישמים והשד יודע מה, אינו אלא כסיל גמור. במקום לקרב את כלי התקשורת האלה, להסביר ולא לעסוק בתעמולה זולה, ישראל מחליטה להתעמת עמם. זו ממש טפשות לשמה, במקרה הטוב, או אטימות, המצביעה על ניתוק מהמציאות.



ככל שדעת הקהל באירופה תהפוך ליותר ויותר אנטי ישראלית, כך גם מנהיגי המערב לא יוכלו לעמוד מנגד. בעת כתיבת שורות אלו, ועדת הבדיקה של הפרלמנט האירופי פועלת לקבוע האם ישראל ביצעה פשעי מלחמה בזמן מבצע צוק איתן בשנה שעברה. דוח של מועצת זכויות האדם של האו״ם, גוף אנטי ישראלי מובהק, עשוי לקבוע שישראל ביצעה פשעי מלחמה בעזה.



אין צורך להסביר לישראלים שהדוח בזוי. השאלה היא מה תהיה השפעת הדוח על דעת הקהל המערבית. עמדת רוב האנשים בעולם תיקבע בעקבות דיווחי התקשורת. אנשי תקשורת שמבוזים על ידי ישראל לא יציגו אותה באור חיובי. לכן החוכמה היא לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם התקשורת המערבית.



אני מאמין לדוח הישראלי שהוכן לפני פרסום הדוח של מועצת זכויות האדם.



אני מוכן להאמין לראש הממשלה שאמר שהדוח שלנו ״מוכיח שהפעולות הצבאיות נעשו בהלימה מוחלטת עם החוק הבינלאומי, ושישראל מימשה את זכותה הלגיטימית להגנה עצמית. חמאס שם לו למטרה את אזרחינו, ובכוונה מסתתר מאחורי אזרחיו. זהו פשע מלחמה כפול ואני חושב שהוא מדגיש את המגוחך פה״.



אני חותם על כל מילה. הבעיה היא שמי שאמור להפיץ את דברי ראש הממשלה בעולם הם אותם כלי תקשורת המותקפים על ידו, או אלה הפועלים בשמו. טועה מי שסבור שבגלל הביקורת שנמתחת על ידי ישראל כלפיהם, כלי התקשורת בעולם יירתעו מלהאשים אותה.



ההסברה הטובה ביותר היא העשייה המדינית. ללא יוזמה מדינית, ללא התקדמות לקראת כינוסה של ועידה אזורית, שבה ישתתפו נציגי המדינות הערביות המתונות, נציגי ישראל ונציגי הפלסטינים, ללא הפסקת המדיניות המתלהמת של מנהיגים ישראלים התוקפים את כל העולם - לא ניתן יהיה להסיר מעל ראשה של ישראל את האיומים.



הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי