פתאום קם אדם בבוקר ומחליט שהוא מבצע פיגוע - ואין מי שיעצור אותו. פיגועי היחידים הפלסטינים הפכו בשנים האחרונות לעיקר הטרור שמופנה כנגד ישראל, ובחודשים האחרונים ביתר שאת. שני ישראלים נהרגו ו-43 נפצעו ב-15 פיגועי יחידים מאז תחילת השנה, רובם בירושלים. הנשק הוא לרוב משהו זמין - סכין או כלי רכב - שום דבר שדורש התארגנות מוקדמת או שיתוף עוד אנשים במזימה, מה שהופך את התכנון לכמעט בלתי אפשרי לסיכול.
 
גם אין פרופיל אחיד למחבלים. ראינו בשנים האחרונות צעירים ומבוגרים, הורים ורווקים, מועסקים ומובטלים, ואפילו מחבל נוצרי אחד. הם יודעים שייתפסו ושיש גם סיכוי גבוה שלא יצאו מהפיגוע בחיים - ואולי זה חלק מהמוטיבציה: לדעת שהמשפחה תזכה בכבוד של משפחת ״שאהיד״, וגם בקצבה מהרשות הפלסטינית או מארגוני הטרור.
 
העלייה בפיגועי היחידים באה על רקע דעיכה כמעט מוחלטת של הטרור הממוסד ביהודה ושומרון. צה״ל והשב״כ ממשיכים מדי לילה לעצור כל זנב וכל רמז להתארגנות טרור שמתחילה להתפתח, וגם כוחות הביטחון הפלסטיניים מדכאים ביעילות תשתיות של חמאס שמנסות לצמוח בשטח.
 

אבל למול תופעת היחידים - השב״כ כמעט חסר אונים. הסיכוי לקבל התרעה מוקדמת על פיגוע כזה הוא אפסי, ומרגע שהפיגוע יוצא לפועל - רק תושייתם של אנשים בסביבה תקבע בכמה נפגעים הוא יסתיים.
 
יש מי שמכנה את זה ״האינתיפאדה השקטה״, אבל זו לא אינתיפאדה. זו לא החברה הפלסטינית כולה שיוצאת להתעמת עם ישראל כפי שעשתה ב-1987 ובגל הטרור של 2000-2005. היום יש אווירה אלימה, גם בגדה וגם בירושלים, אבל רובה של החברה לא נוטל חלק במעשי האלימות.
אל מול המפגעים הבודדים, צריך להודות ביושר, אין לישראל תשובה טובה. הדבר היחיד שעשוי לעצור אותם הוא הצבת מחסומים וחלוקה מחדש של ירושלים, ואת זה קשה לדמיין את הממשלה הנוכחית עושה.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של ערוץ 10.