החשש ממעצרו של שר הביטחון לשעבר שאול מופז בלונדון חושף טפח ממסע הרדיפה של ארגונים פלסטיניים אחר קציני צה״ל בדימוס ובכירים במערכת הביטחונית שמתנהל לאורך זמן רב. כחלק ממסע הדה-לגיטי-מציה נגד מדינת ישראל חברו ארגונים פלסטיניים לארגוני שמאל קיצוניים בכל רחבי העולם, בדגש על אירופה וארצות הברית, והם מנהלים קמפיין נרחב נגד מדינת ישראל, הכולל הפגנות נגד ישראל, פעילות בקמפוסים, פעילות להחרמת תוצרת ישראלית, מרדף אחר קציני צה״ל בדימוס ועוד. אין זה אירוע חדש - הקמפיין מתקיים זה שנים, והוא צף ועולה מעת לעת כשמוגשת בקשת מעצר נגד קצין או אישיות פוליטית בהגיעם למדינה זרה.

ברוב מדינות העולם לא קיימת סמכות אוניברסלית המאפשרת לאזרח מן השורה להגיש בבית משפט במדינתו בקשת מעצר נגד אזרח ממדינה זרה בגין פשע שביצע במדינה אחרת. באנגליה, שבה הייתה זכות אוניברסלית, תוקן החוק לבקשתה של ישראל, וזכות זו אינה קיימת יותר. למרות זאת, בחלק מהמדינות, כולל אנגליה, ניתן להגיש על אדם תלונה במשטרה, וזה נדרש לחקירה ומעצרו הופך להטרדה ולחוסר נעימות.
כדי להתמודד עם התופעה, הוקם במשרד המשפטים אגף שעוסק בהגנה על ראשי מערכת הביטחון נגד תביעות במדינות שונות ברחבי העולם, זאת כדי לאפשר לקצינים בדימוס להמשיך ולקיים שגרת חיים ונסיעות למדינות זרות. קציני צבא שכנגדם מתנהלת חקירה נדרשים לתאם עם משרד המשפטים את נסיעותיהם כדי להימנע מאירועים מביכים.

באחד מביקורי באנגליה עוכבתי על ידי רשות ההגירה האנגלית ונערכה לי בדיקה ותשאול, תוך שדרכוני נלקח לבדיקה מקיפה שנמשכה קרוב לשעה. אירוע לא נעים שעלול היה להסתיים במעצר ובמבוכה. המקרה של שר הביטחון לשעבר שאול מופז דומה, אף שבסיכומו של דבר, כנראה בהתערבות השגרירות הישראלית בלונדון, אושרה כניסתו למדינה. האירוע טרם הסתיים, והשר לשעבר מופז עדיין חשוף למעצר על ידי המשטרה הבריטית.
אירועים אלה של עיכוב, ולעתים של סכנת מעצר, ימשיכו וילוו אותנו. הארגונים הפלסטיניים ימשיכו לנסות ולהביך את קציני צה״ל ואת מדינת ישראל כחלק מהניסיון ליצור דה-לגיטימציה למדינת ישראל בזירה הבינלאומית. קצינים שפעלו בשם המדינה ראויים לכל הגנה, וחשוב מאוד שצעדיהם לא יוגבלו והם ימשיכו וינהלו את חייהם בחופשיות.
מדינת ישראל חייבת להמשיך ולפעול הן בזירה הדיפלומטית והן בזירה המשפטית הבינלאומית כדי לאפשר חופש תנועה לבכירי מערכת הביטחון. העיסוק בעניין הוא הרבה מעבר למעצרו של קצין זה או אחר; המערכה בדה-לגיטימציה מסמלת מעל לכל את צדקת דרכה המוסרית של מדינת ישראל. נדרשת פעולה תקיפה ומתואמת בין כלל הגורמים העוסקים בדבר כדי למנוע מבוכה למדינה ולבכיריה. הנושא צריך להיות בראש סדר העדיפויות של הגורמים העוסקים במערכה נגד הדה-לגיטימציה של מדינת ישראל.
הכותב הוא אלוף במיל', מפקד חיל הים לשעבר